Friday, February 1, 2013

Sabah CM Did Not Block Fugitive's Deportation

PETALING JAYA: Reports in Manila claim that Sabah Chief Minister Musa Aman had blocked the deportation of a conman wanted by the Philippine police but Malaysian police claim otherwise. 

Philippine Interior Secretary Manuel “Mar” Roxas was quoted as saying that the deportation of the country’s most wanted conman was stopped by Musa, who has been facing a series of allegations of late.

The suspect, Manuel Karingal Amalillo, who operated a company Aman Futures Group, had claimed to be a nephew of Musa and Foreign Minister Anifah Aman in courting his victims.

He had lured thousands of Filipino investors into his investment scheme offering 67% in returns.

Amalillo fled the Philippines for Sabah in November after Philippine President Benigno Aquino III ordered his arrest.

More than 15,000 investors were cheated of around 12 billion pesos (RM895 million) in his scam.

Amalillo, also known as Mohammad Suffian Syed in Malaysia, was arrested in Ranau, Sabah, last Thursday.

Meanwhile, Sabah police chief Comm Hamza Taib dismissed the reports that Musa blocked the deportation.

“It was my decision [to stop the move to send him back last Thursday] as we have to follow proper procedures to deport anyone,” he was quoted as saying in The Star.

“We have nothing against deporting the man but [to date] there has been no request for his deportation by the Philippines,” he added.

Hamza also said that Amalillo’s arrest had nothing to do with the scam in the Philippines.

He said Amalillo was held over identity issues and that investigations were being carried out for offences under Section 12(1) D of the Passport Act 1966 that provides for a maximum fine of RM10,000 or five years’ jail or both.

“We found him in possession of a suspected fake Philippine passport. We are now trying to establish his true citizenship,” he said.

Hamza, who confirmed that the suspect had no family relationship with Musa, said any deportation should follow the required laws as this would help strengthen and create harmonious relations between the police force of both countries. - Malaysian Digest

20 comments:

  1. Musa Aman mengakui bahawa suspek yang dikehendaki kerajaan Filipina Manuel Karingal Amalilio merupakan "saudara jauh" keluarganya.

    ReplyDelete
  2. Bagaimanapun, Musa menafikan bahawa beliau campurtangan untuk menghalang penghantaran pulang individu tersebut.

    ReplyDelete
  3. Saya ada keluarga besar dan saya baru saja diberitahu bahawa individu ini merupakan seorang saudara jauh," katanya

    ReplyDelete
  4. kerajaan negeri Sabah tidak akan masuk campur dan tidak pernah melakukan seperti didakwa.

    ReplyDelete
  5. "Ini adalah soal polis dan Interpol.

    ReplyDelete
  6. Sama ada Amalilio seorang saudara atau tidak, pihak berkuasa perlu menyiasat perkara ini dan mengambil tindakan sewajarnya

    ReplyDelete
  7. Tiada orang yang dikecualikan undang-undang

    ReplyDelete
  8. nama sebenar Amalilio ialah Kamal bin Said dan dilahirkan di Beaufort, Sabah”

    ReplyDelete
  9. ibunya adalah sepupu sulung Musa

    ReplyDelete
  10. Musa berkata dia hanya baru mengetahui tentang hubungan keluarganya dengan Amalilio dan disifatkan beliau sebagai “saudara jauh”.

    ReplyDelete
  11. musa berharap kedua-dua negara dapat bekerjasama untuk menyelesaikan perkara tersebut dengan cepat.

    ReplyDelete
  12. SEPERTI YANG DIJANGKA PEMIMPIN2 PEMBANGKANG SUKAR UNTUK MENERIMA SEBARANG PENJELASAN YANG MEMIHAK KEPADA PEMIMPIN2 BN

    Saya tidak heran jika media pro pembangkang serta pemimpin-pemimpin pembangkang seperti Azmin Ali tidak mengetahui kewujudan undang-undang antarabangsa terutamanya berkenaan dengan Perjanjian Serah Balik penjenayah kepada negara yang menuntut penjenayah itu.

    ReplyDelete
  13. SEPERTI YANG DIJANGKA PEMIMPIN2 PEMBANGKANG SUKAR UNTUK MENERIMA SEBARANG PENJELASAN YANG MEMIHAK KEPADA PEMIMPIN2 BN

    Seperti yang kita sedia maklum, pembangkang terutamanya Pakatan Rakyat cukup sebati dengan undang-undang rimba. Malah Anwar Ibrahim sendiri berjanji akan menghapuskan undang-undang sedia ada jika diberikan mandat memerintah negara ini.

    ReplyDelete
  14. SEPERTI YANG DIJANGKA PEMIMPIN2 PEMBANGKANG SUKAR UNTUK MENERIMA SEBARANG PENJELASAN YANG MEMIHAK KEPADA PEMIMPIN2 BN

    Namun agak heran jika pihak berkuasa Filipina juga tidak mengetahui kewujudan Perjanjian Serah Balik ini sedangkan ianya merupakan satu proses rasmi dibawah undang-undang antarabangsa dimana setiap negara tidak diwajibkan menyerahkan mana-mana penjenayah kepada negara asing.

    ReplyDelete
  15. SEPERTI YANG DIJANGKA PEMIMPIN2 PEMBANGKANG SUKAR UNTUK MENERIMA SEBARANG PENJELASAN YANG MEMIHAK KEPADA PEMIMPIN2 BN

    Ini adalah berdasarkan salah satu prinsip kedaulatan yang memberikan setiap negara autoriti undang-undang terhadap orang-orang di dalam sempadannya.

    ReplyDelete
  16. SEPERTI YANG DIJANGKA PEMIMPIN2 PEMBANGKANG SUKAR UNTUK MENERIMA SEBARANG PENJELASAN YANG MEMIHAK KEPADA PEMIMPIN2 BN

    Secara amnya, setiap perjanjian serah balik memerlukan negara yang meminta penyerahan balik membuktikan bahawa:

    - Jenayah yang berkenaan adalah cukup serius.
    - Terdapatnya kes prima facie terhadap orang yang diminta.
    - Kesalahan yang berkenaan merupakan jenayah di kedua-dua negara.
    - Orang yang diserah balik boleh menerima pembicaraan yang agak adil di negara penerima.
    - Hukuman yang mungkin dikenakan adalah setimpal dengan jenayah yang dilakukan.

    ReplyDelete
  17. SEPERTI YANG DIJANGKA PEMIMPIN2 PEMBANGKANG SUKAR UNTUK MENERIMA SEBARANG PENJELASAN YANG MEMIHAK KEPADA PEMIMPIN2 BN

    Adakah pihak berkuasa Filipina telah menyediakan butiran seperti diatas sebelum menuntut penjenayah yang kononnya rakyat negara mereka untuk balik menghadiri perbicaraan di negara mereka? Sedangkan nama dan umur juga berbeza, jesteru bagaimana mereka boleh yakin bahawa suspek yang dimaksudkan itu adalah Mohammad Sufian? Disinilah pentingnya extradition request serta pematuhan prosedur sebelum sebarang keputusan boleh diambil.

    ReplyDelete
  18. SEPERTI YANG DIJANGKA PEMIMPIN2 PEMBANGKANG SUKAR UNTUK MENERIMA SEBARANG PENJELASAN YANG MEMIHAK KEPADA PEMIMPIN2 BN

    Tindakan pihak berkuasa Filipina menuding jari kepada Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Haji Aman atas tindakan menyekat penghantaran pulang penjenayah itu membuktikan kedangkalan mereka mengenai undang-undang yang secara rasminya perlu dipatuhi kedua-belah pihak (Malaysia dan Filipina). Lebih-lebih lagi ketika wujud percanggahan identiti antara penjenayah yang dikehendaki dan penjenayah yang ingin dihantar balik.

    ReplyDelete
  19. SEPERTI YANG DIJANGKA PEMIMPIN2 PEMBANGKANG SUKAR UNTUK MENERIMA SEBARANG PENJELASAN YANG MEMIHAK KEPADA PEMIMPIN2 BN

    Pihak berkuasa Filipina patut bertindak secara profesional dengan tidak membuat kenyataan secara membuta-tuli tanpa mengetahui perkara sebenar. Untuk tidak mengeruhkan lagi hubungan kedua-dua negara, sepatutnya pihak berkuasa Filipina tampil memohon maaf kepada Ketua Menteri Sabah atas kesilapan mereka menyebarkan fitnah kononnya Ketua Menteri Sabah menyekat penghantaran pulang penjenayah yang mereka kehendaki itu sedangkan yang melakukan sekatan itu adalah Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Talib.

    ReplyDelete
  20. SEPERTI YANG DIJANGKA PEMIMPIN2 PEMBANGKANG SUKAR UNTUK MENERIMA SEBARANG PENJELASAN YANG MEMIHAK KEPADA PEMIMPIN2 BN

    Juga tidak wujud motif melindungi penjenayah sebagaimana yang cuba digembar-gemburkan media pro pembangkang negara ini memandangkan tindakan Pesuruhjaya Polis Sabah itu selaras dengan perjanjian yang termaktub dalam undang-undang antarabangsa.

    ReplyDelete

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.