Wednesday, December 19, 2012

"Musa Aman may likely be charged" (Rafizi said ICAC said)

Here's the thing you'd notice right away:  the Hong Kong ICAC did not say if the Sabah Chief Minister may or may not be charged, it is Rafizi Ramli the PKR dude claiming that the ICAC had told him so. There's a big difference there.
"James To memaklumkan kepada delegasi (KeADILan) bahawa ada kemungkinan besar Dato' Seri Musa Aman boleh didakwa atas tuduhan pengubahan wang haram (money laundering) yang undang-undangnya lebih ketat di Hong Kong berbanding di negara-negara lain."
James To is a member of Hong Kong's Bar Council and the naib pengerusi panel keselamatan dan Undang-undang Majlis Perundangan yang bertanggungjawab menyelia ICAC. 

The Hong Kong ICAC did not issue any official statement. James To did not issue any official statement. But Rafizi said James said all that was reported in Harakah in the PAS organ's Monday edition.

I can't imagine the ICAC telling a complainant from Malaysia (who happens to be a member of the Malaysian Opposition party) that the Commission may most likely charge a Malaysian Chief Minister who is the subject of the complaint (and who happens to be the complainant's major enemy) on the strength of the complainant's "bukti-bukti dan dokument". Sounds a little too convenient but that's what Rafizi wants Harakah readers to believe ...

I think he underestimates the Harakah readers' intelligence.

I especially like this part:
"... ICAC memohon kerjasama kami untuk tidak membuat kenyataan lanjut mengenai kes ini mengikut prosedur mereka bagi melindungi kerahsiaan siasatan ... Oleh itu, walaupun ICAC tidak akan mengesahkan secara rasmi bahawa kes ini tidak dibuka semula, kesiriusan dan perhatian yang diberikan mengenai kerahsiaan kes membayangkan bahawa siasatan penuh akan menyusul."
Jeng, jeng, jeng.
 
Sumber: Rocky's Bru

31 comments:

  1. Tambirang saja Rafizi tu, ICAC pun tiada keluar apa2 kenyataan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. entah siapalah yang lantik dia jadi jurucakap icac.. meluat betul bila dengar dia buat kenyataan..

      Delete
  2. Kumpulan Rafizi ke Hong Kong setakat makan angin

    ReplyDelete
    Replies
    1. itupun guna dana awam selangor juga tu.. maklumlah si khalid ibrahim bila2 masa boleh guna dana awam untuk kepentingan parti dan pemimpin2 Pakatan..

      Delete
  3. Pusat Pemantauan dan Pendedah Maklumat Negara (Now) yang baru ditubuhkan Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli berikrar akan turut menyiasat semua dakwaan rasuah melibatkan Pakatan Rakyat.

    BETUL KE NI?JANGAN PULA DOUBLE STANDARD

    ReplyDelete
  4. Kita tidak perlu kenyataan Perdana Menteri pun untuk mengesan pembohongan Rafizi dan Malaysiakini.com Dengan membaca menggunakan akal dan membuat penafsiran logik sahaja kita sudah dapat menjangkakan ini merupakan satu lagi manipulasi maklumat untuk memburukkan kerajaan bukannya untuk mendedahkan penyelewengan.

    ReplyDelete
  5. Menurut Malaysiakini.com, “PKR telah mendedahkan bukti yang mendakwa kerajaan telah membiaya majlis pertunangan anak perempuan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

    ReplyDelete
  6. Pengarah strategi PKR Rafizi Ramli membuat dakwaan itu dengan merujuk kepada satu tempahan jamuan bankuet kepada Hotel Shangri La yang didakwa menyediakan katering untuk majlis berkenaan. Rafizi mendakwa, kos berjumlah RM409,767 itu dibilkan kepada Pejabat Perdana Menteri (PMO).

    ReplyDelete
  7. Kenyataan Malaysiakini bahawa PKR mengemukakan bukti menunjukkan kerajaan membiayai majlis pertunangan anak Perdana Menteri merupakan andaian berniat jahat dan tidak mempunyai sebarang bukti jelas.

    ReplyDelete
  8. Apa yang dikemukakan oleh Rafizi bahawa ia hanyalah satu dokumen tempahan bukannya dokumen pembayaran.

    ReplyDelete
  9. SATU kenyataan daripada pengawai penyiasat BPR didedahkan oleh Raja Petra Kamaruddin (RPK)di dalam lamannya menunjukkan Datuk Seri Anwar Ibrahim terlibat secara langsung memberi arahan kepada Ketua Pengarah BPR Datuk Shafee Yahaya supaya menutup kes rasuah Azmin Ali.

    ReplyDelete
  10. Siasatan kes itu berlaku pada tahun 1995, di mana ketika itu Anwar
    adalah Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Malaysia dan Azmin
    Ali adalah Setiausaha Sulitnya.

    ReplyDelete
  11. Pengarang portal Malaysia Today itu mendakwa Anwar yang juga Menteri
    Kewangan ketika itu bil tindakan lanjut (NFA) ke atas Mohamed Azmin dan
    menghapuskan fail siasatan walaupun mempunyai cukup bukti untuk menahan
    dan mendakwanya.

    ReplyDelete
  12. maklumat itu diperoleh daripada seorang bekas pegawai kanan Suruhanjaya
    Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang menyerahkan dokumen sulit di
    bawah Akta Rahsia Rasmi itu di London

    ReplyDelete
  13. Raja Petra mendakwa berdasarkan dokumen berkenaan, BPR mempunyai bukti
    jelas Mohamed Azmin dan isteri, Shamsidar Taharin memiliki saham, rumah
    dan kereta mewah bernilai kira-kira RM1.5 juta dan hampir RM10 juta
    dalam bentuk wang tunai dan cek

    ReplyDelete
  14. semua urus niaga yang disah dan diperakui bank adalah antara
    beratus-ratus fail dokumen yang diserahkan pegawai SPRM itu selain
    laporan polis dan siasatan, penyata akaun dan bank, salinan cek, baucer
    dan nota kontrak.

    ReplyDelete
  15. kandungan fail yang tebal itu mengambil masa cukup lama untuk dibaca dan
    difahami, bukan saja sangat menarik tetapi memberi kesan yang sangat
    buruk kepada Anwar dan Mohamed Azmin.

    ReplyDelete
  16. Dalam fail itu juga menyatakan Mohamed Azmin menerima RM15,000 sebulan
    daripada seorang ahli perniagaan terkemuka bergelar Tan Sri dan perkara
    itu masih berlaku.

    ReplyDelete
  17. bagaimana Anwar meminta kes itu ditutup sedangkan BPR mempunyai cukup bukti untuk menahan dan mendakwa Mohamed Azmin,

    ReplyDelete
  18. Rafizi tak harus berdiam diri akan hal ini, jika dia benar2 telus, dia harus meminta kes rasuah Azmin Ali dibuka semula.

    ReplyDelete
  19. Cerita kantoi menipu puak-puak Pakatan Rakyat dah jadi lumrah sejak kebelakangan ini. Cubaan mahu menipu rakyat tak menjadi kenyataan. Pembongkaran demi pembongkaran dengan mudah sahaja masuk balik ke bontot Anwar China Doll, termasuklah Rafizi Jambu yang kena balun kat bontot kerana menipu.

    ReplyDelete
  20. Terbaru, Ahli perniagaan Deepak Jaikishan berkata beliau tidak tahu menahu mengenai dokumen yang dikemukakan pengarah strategi PKR Rafizi Ramli hari ini berhubung dakwaan pembelian barang kemas - didakwa sebahagian daripada sogokan untuk melicinkan satu urusniaga tanah.

    ReplyDelete
  21. Menurut Deepak lagi, beliau juga tidak pernah menyerahkan apa-apa dokumen sama ada kepada Rafizi mahupun Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung dakwaan pembelian barang kemas tersebut. "Saya tak pernah beri (Rafizi) apa-apa dokumen. Saya sendiri tidak pernah lihat dokumen yang dikatakan.

    ReplyDelete
  22. Eh! Rafizi Jambu ni, kalau nak menipu, berpada-pada la. Ini main hentam kromo je. Kalau bab mereka-reka cerita fitnah ni, bagi je kat Pakatan Rakyat khususnya Rafizi Jambu. Menipu aje.! Deepak sendiri nafikan, Rafizi Jambu nak kata apa? Kantoi!!!

    ReplyDelete
  23. Rafizi membuat pendedahan kononnya Deepak telah membeli barang kemas ... intan belian yang dihadiahkan kepada Datin Seri Rosmah Mansor.

    Ada ke lojik orang nak beli hadiah intan belian pakai akaun kompeni? Intan belian itu akan jadi sebahgian dari aset kompeni? Ianya tak boleh diberi sebagai hadiah begitu ajer.

    ReplyDelete
  24. Dari segi pengurusan akaun, ia meninggalkan "trace". Tak akanlah Datin Rosmah yang pernah kerja dengan korporat nak terima hadiah sedemikian yang mana resit pada nama orang lain?

    Ianya akan menjejaskan nama baik dirinya dan suaminya.

    ReplyDelete
  25. Buat setakat pendedahan dokumen dokumen yang ditunjukkkan Rafizi, semuanya adalah atas nama syarikat yang diakui Rafizi sebagai syarikat Deepak.

    Ah! Mana kita nak tahu itu Deepak punya syarikat?

    ReplyDelete
  26. Satu lagi yang Cucu Tok Selampit timbulkan adalah kenapa semua resit tidak ada nama Rosmah? Macam mana Rafizi kata itu Deepak beli untuk Rosmah?

    ReplyDelete
  27. Rafizi LEMBU ini eloklah tunjukkan bukti yang lebih solid kepada media. Jangan asyik main kelentong media dan suruh media siasat. Dia ingat media bodoh!!!!' Bila ditanya, sudahkan dia verify atau sahkan dokumen dan resit yang ditunjukkan, dia kata dia tak boleh buat dan tak mampu nak ke Hong Kong .... kah kah kah

    ReplyDelete
  28. Alasan macam budak-budak. Sama macam alasan kes tuduh anak Nazri, Nedim


    Anak Nazri, Nedim tu kahwin dengan anak hartawan Dato Akbar Khan yang mana dikenali kerana bekas isteri Akbar adalah socialite Cina masuk Islam atau Muslim masuk dalam Cina, Fara Khan.

    Nedim mampu nak pakai kereta sedemikian.

    ReplyDelete
  29. Berapa banyaklah kau dah kantoi Rafizi? Isu lembu NFC pun dia dah kantoi, isu AMpang LRT, isu sama Nuruk Izzah pasal Lapnagan Terbang, kes isu whisteblower, dll

    Asal Rafizi bercakap, orang akan cari salah Macam mana nak jadi whistleblower????

    ReplyDelete

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.