Tuesday, November 6, 2012

Sabah maju dibawah BN - Musa Aman

KOTA KINABALU, 5 Nov — Sabah berkembang menjadi sebuah negeri yang maju, makmur, aman dan stabil menerusi pendekatan yang dilaksana kerajaan Barisan Nasional (BN), kata Ketua Menteri Datuk Musa Aman.

Katanya kerajaan di bawah kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bukan hanya bertanggungjawab dan berupaya melaksanakan tugas, tetapi juga memberi perhatian kepada kepentingan rakyat dan negara.

“Ini membolehkan Sabah menjadi negeri yang membangun dengan mampan,” katanya berucap pada majlis pelantikan barisan pemimpin Persekutuan Persatuan-persatuan Cina Sabah, di sini malam tadi.

Musa (gambar) berkata pertumbuhan ekonomi Sabah kekal teguh selain memiliki rizab yang kukuh.

“Ini testimoni komitmen kami dalam menggalakkan pertumbuhan modal insane seiring pertumbuhan ekonomi dan infrastruktur bagi faedah rakyat,” katanya.

Pembangkang dengki rekod cemerlang Musa Aman
"Kemampuan kerajaan negeri Sabah mengumumkan bajet terbesar dalam sejarah negeri ini membuktikan kerajaan negeri pimpinan Datuk Musa Aman sentiasa mengamalkan pengurusan berhemah dalam setiap perbelanjaan dan juga hasil negeri. Tidak seperti negeri-negeri Pakatan Rakyat yang mana jumlah bajet yang diluluskan oleh kerajaan pembangkang di Pulau Pinang tidak sampai RM1 bilion, begitu juga dengan di Selangor, jumlah bajet mereka tahun ini hanya sekitar RM1.6 bilion.

Dibawah pentadbiran kerajaan negeri Barisan Nasional, hasil negeri Sabah berjaya ditingkatkan dari RM1.2 bilion pada tahun 2001 kepada RM4.36 bilion tahun lepas. Rizab tunai negeri juga meningkat daripada RM100 juta pada 2001 kepada RM3.3 bilion pada tahun lepas.

Laporan Ketua Audit Negara juga mengakui bahawa Sabah sebagai salah satu negeri yang memiliki rekod terbaik dalam pengurusan kewangan serta berjaya mengekalkan Sijil Tanpa Teguran selama 12 tahun berturut-turut. Selain itu, Sabah juga berjaya mengekalkan penarafan tertinggi ‘AAA’ oleh RAM Rating Services Berhad selama 4 tahun berturut-turut kerana kedudukan fiskal negeri yang mantap dengan lebihan yang berterusan, serta mendapat persijilan ISO 9001:2008 oleh Moody International untuk pengurusan bajet negeri yang efisien dan teratur bagi tempoh 4 tahun berturut-turut."

8 comments:

  1. Musa mmg byk membangunkan Sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hanya dalam masa 9 tahun, banyak perubahan positif yang berjaya dibawa oleh Datuk Musa untuk negeri ini..

      Delete
  2. Musa Aman has good leadership

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup.. because of his excellent leadership, Sabah is able to boost its economic and able to provide biggest allocation in Sabah history..

      Delete
  3. Teruskan usaha membantu rakyat

    ReplyDelete
  4. walaupun sabah masih ketinggalan dalam banyak perkara berbanding dengan negeri lain, namun jurang perbezaan itu tidaklah jauh sangat.. malah dalam beberapa perkara, Sabah mendahului dihadapan berbanding dengan negeri2 lain di Malaysia..

    ReplyDelete
  5. bukan mudah untuk memajukan sabah lebih2 lagi bila majoriti penduduknya tinggal di kawasan luar bandar.. ditambah pula dengan saiz keluasan sabah yang sebenarnya cukup untuk membentuk 4 atau lebih buah negeri..

    ReplyDelete
  6. berdasarkan statistik tahunan, Sabah berada dilandasan yang tepat dalam membentuk negeri maju sebagaimana yang dihasratkan oleh kerajaan..

    ReplyDelete

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.