Tuesday, July 9, 2013

Kalah PRU13: Pakatan Upah Cendikiawan Burukkan Malaysia Timur Dan Kerajaan BN

"Ini mungkin sudah sedang berlaku di sini. Apa yang berlaku di Malaysia Timur dari segi kadar kemiskinan menimbulkan persoalan kerana isu pembelian undi memang sudah lama berlaku di situ tetapi taraf hidup majoriti rakyat tempatan masih tidak berubah," - Bridget Walsh

Penulis kesal dengan segelintir pihak yang pro kepada pembangkang kerana sering menjadikan Malaysia Timur iaitu Sabah dan Sarawak sebagai contoh bagi menggambaran sesuatu yang buruk berlaku di negara ini. Sedarkah para cendikiawan pembangkang bahawa tindakan mereka menjadikan kedua-dua negeri Malaysia Timur sebagai sasaran kutukan dan cacian mereka turut menyumbang kepada berlakunya sentimen kenegerian? Disebabkan tanggapan serong seperti itu, maka rakyat seluruh negara yang tidak pernah melihat keadaan sebenar mengenai Sabah dan Sarawak pasti turut sama bersetuju dengan pandangan yang keluar dari mulut seorang cendikiawan.

Hanya kerana Sabah dan Sarawak tidak memberikan kemenangan besar kepada pembangkang terutamanya Pakatan Rakyat, maka rakyat di kedua-dua negeri ini layak dihukum dengan melabelkan mereka sebagai pengemis, miskin, tidak matang berpolitik, dan sebagainya??? Adakah semua dakwaan ini disertakan sekali dengan fakta atau bukti yang kukuh?? Atau mereka sekadar berselindung disebalik status cendikiawan memandangkan golongan ini lebih dipercayai pandangannya berbanding dengan ahli politik walaupun bercakap tanpa bukti??

Daripada mengambil contoh yang jauh seperti Malaysia Timur, kenapa tidak mangsakan saja negeri mundur di Semenanjung seperti Kelantan? Penulis juga boleh bangkitkan persoalan tentang kenapa rakyat di negeri itu terus setia menyokong kerajaan PAS selepas parti itu gagal memajukan negeri Kelantan dalam tempoh lebih 20 tahun? Jika kita melihat kepada saiz negeri, PAS atau Pakatan Rakyat tidak sepatutnya menghadapi masalah untuk memajukan Kelantan kerana keluasan negeri itu hanya layak dipanggil daerah di Sabah. Jesteru, kenapa tidak bangkitkan persoalan itu atau menuduh kerajaan negeri itu sebagai mengamalkan politik wang untuk kekal memerintah??

Sedar atau tidak, sikap seperti ini juga telah menjadi punca penolakan rakyat Sabah dan Sarawak terhadap agenda politik pembangkang. Mana mungkin rakyat di kedua-dua negeri ini sudi menyokong parti politik yang gemar menjadikan negerinya sebagai objek yang sedia untuk dikutuk dan dicaci oleh masyarakat seluruh negara. Ini bukan kali pertama pihak-pihak yang pro kepada pembangkang menuding jari kepada rakyat Sabah dan Sarawak ekoran kekalahan pembangkang, dan bukan juga kali pertama mereka memberikan gambaran yang kurang tepat mengenai Malaysia Timur. 

Oleh itu, eloklah para cendikiawan pembangkang ini menyelidiki dahulu fakta-fakta mengenai Sabah dan sedikit mengenai Sarawak (DISINI) sebelum teori mereka melencong lebih jauh..

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.