Thursday, July 11, 2013

Tanpa Dasar Kabotaj, Harga Rumah dan Barang Keperluan di Negeri Pakatan Tetap Mahal


SOALAN DARI HIEW KING CHEU 
What is the government’s plan in lowering the goods prices to an affordable level and what are the steps to be taken? 
JAWAPAN DARI DATUK HAJAH JAINAB AHMAD AYID 
The government is monitoring constantly the essential goods prices and giving out subsidies on various major items like sugar, cooking oil, flour, LPG, petrol RON 95 and diesel fuel. Besides that, the government has also introduced the Kedai Rakyat 1-Malaysia (KR1M) to sell products which are 50% cheaper than the other regular retail prices. The PPDNKK Sabah is monitoring and controlling the prices of the essential goods and as from the 6th February 2013 under the initiative of “1Malaysia 1Harga” launched by the government, that means the prices of essential items like sugar, cooking oil, flour, product 1MKR, product Coop 1Malaysia and product from FAMA will be the same through out Malaysia. 
JAWAPAN BALAS HIEW KING CHEU 
The measures is not sufficient to control the escalating prices of the essential goods prices in the market. A very simple example is a cup of coffee and a plate of fried mee. A good example is the house rental rates are shooting to a very high level, and many people can no longer afford to pay the rentals now, and this applies also to the expensive housing prices nowadays. The KR1M shops and its cheaper prices will not be effective and that will not solve our problem on the rising goods prices. By reducing the expensive port charges and its handling charges can be the first step. 
Soalan dan jawapan diatas adalah dipetik bulat-bulat dari artikel asal Sabahkini tanpa diubah-suai supaya pembaca boleh nilai sendiri bertapa dangkalnya Hiew King Cheu apabila mengulas isu-isu semasa negeri ini. Ahli Dewan Undangan Luyang yang juga Ketua DAP negeri Sabah, tetap menyalahkan Dasar Kabotaj dan kerajaan BN apabila harga secawan kopi dan sepinggan mee goreng yang menjadi santapannya setiap hari naik mendadak. Agaknya jika penulis buka kedai kopi hari ini dan meletakkan harga RM100 untuk secawan kopi, pasti Hiew dan gerombolannya meroyan sambil menyalahkan Dasar Kabotaj.. Tidak mustahil, kerana sememangnya jari telunjuk pemimpin-pemimpin pembangkang tidak pernah lurus apabila menuding mencari salah siapa.

Jangan haraplah pembangkang akan bersetuju dengan apa sahaja jawapan atau tindakan kerajaan sekalipun Dasar Kabotaj ini dimansuhkan. Niat untuk memburuk-burukkan kerajaan tetap menjadi keutamaan dalam agenda politik mereka berbanding dengan membela nasib rakyat. Sebab itu tidak timbul soal Dasar Kabotaj bila harga barangan di Pulau Pinang melambung tinggi.. dan begitu juga apabila harga seunit rumah biasa di Pulau Pinang mencecah antara RM400000 hingga RM1.5 juta.. Pemimpin-pemimpin pembangkang seperti Hiew King Cheu tidak pernah menjawab kenapa harga barangan termasuk rumah di negeri-negeri jajahan mereka melambung tinggi sedangkan tidak ada Dasar Kabotaj di negeri-negeri itu...

Hiew juga tidak akan sanggup menjawab kenapa harga secawan kopi berbeza bukan sahaja mengikut negeri malah daerah atau lokasi walaupun harga gula dan kopi di semua negeri berjaya diseragamkan. Beliau akan tetap menyalahkan Dasar Kabotaj seolah-olah si pembuat kopi berkenaan didatangkan khas dari Semenanjung menggunakan kapal kargo hanya untuk membancuh kopi di Sabah. Alangkah dangkalnya Hiew apabila jawapan yang diberikan oleh Datuk Jainab dikatanya tidak mencukupi sedangkan dia sendiri tidak menghuraikan secara panjang lebar tentang apa yang dikatanya "there must be thousands of other measure to cut goods prices" melainkan hanya menyebut Dasar Kabotaj.

Penulis tidak menafikan mengenai kenaikkan harga barangan di Sabah, malah semua negara turut mengalami masalah yang sama. Namun persoalannya, adakah semua negeri dan negara yang mengalami fenomena kenaikkan harga barangan ini berpunca dari Dasar Kabotaj? Mungkin elok juga jika Hiew dapat memberikan satu contoh negara yang berjaya mengekalkan harga barangan keperluan serta rumah diparas terendah untuk berdekad-dekad lamanya. Sudah tentu jawapannya TIDAK ADA, kerana Pulau Pinang yang dijajah DAP juga hanya memerlukan tempoh 5 tahun untuk menaikkan kos sara hidup di negeri itu. Jesteru apa asasnya Hiew mempertikaikan inisiatif kerajaan dalam meringankan beban rakyat, dan apa asasnya menjadikan Dasar Kabotaj sebagai kambing hitam jika parti beliau sendiri gagal memastikan kos sara hidup di Pulau Pinang kekal diparas terendah??

Apa yang dilakukan kerajaan hari ini sudah cukup baik kerana, disamping berusaha meringankan beban rakyat, kerajaan juga komited melindungi industri perkapalan tempatan yang turut melibatkan ribuan tenaga kerja warga tempatan. Ingin penulis mengulangi pertanyaan dalam ulasan sebelum ini (DISINI), sanggupkah Hiew bertanggungjawab jika industri perkapalan lumpuh dan ribuan warga negara ini terpaksa menganggur setelah Dasar Kabotaj dimansuhkan???

1 comments:

  1. Cinabeng tetap cinabeng. Kaum pemakan babi dan segala yang kotor dan haram ini tak akan puas hati selagi Melayu menjadi Tuan di negara ini, Islam agama rasmi, bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan raja-raja Melayu sebagai Ketua Negara yang berdaulat. Kalau boleh puak cinabeng ni nakkan Melayu jadi pemintak sedekah dan kuli pada kaum kapir ni.

    ReplyDelete

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.