Wednesday, July 31, 2013

Akhirnya DAP Sabah Akui Dasar Kabotaj Bukan Punca Kenaikkan Harga Barangan?

In some occasion, ships could not wait any longer and actually departed for other Ports such as Brunei or Kuching causing longer delay for shipping agencies to clear their containers and also incur more costs which would be passed down to the consumers at the end of the day. Junz Wong who is also Sabah State Assistant Secretary said that Loss incurred by some manufacturing business owners and Wholesalers due to Port delay has been depressing as well. - Sabahkini

Apa cerita dengan Dasar Kabotaj? Bukankah pemimpin DAP Sabah terutamanya Hiew King Cheu dan Junz Wong bersungguh-sungguh mahu menyalahkan Dasar Kabotaj ekoran kenaikkan harga barangan di negeri ini? Kenapa hari ini mereka bertukar nada menyalahkan Sepangar Bay Container Port? Bermakna betul lah penjelasan para menteri dan penulis sendiri sebelum ini bahawa Dasar Kabotaj bukanlah penyumbang utama kepada kenaikkan harga barangan di Sabah. Sudah berkali-kali dijelaskan bahawa terdapat faktor lain yang lebih layak dipersalahkan namun sikap memekakkan telinga dan membutakan mata dikalangan pemimpin-pemimpin pembangkang berjaya "menutup" kelemahan sebenar yang sepatutnya telah lama diambil perhatian.

Jika perjuangan pembangkang terutamanya DAP adalah IKHLAS dalam membela nasib rakyat yang dihimpit dengan kos sara hidup yang semakin meningkat, mereka sepatutnya mampu melihat lebih banyak faktor penyebab seperti tindakan mengaut keuntungan berlebihan sesetengah pihak, faktor geografi dalam negeri, jumlah penduduk yang tidak seramai semenanjung, masalah ketidak-cekapan perkhidmatan pemunggahan di pelabuhan, kos insurans marin, pengangkutan darat, harga bunker yang mengikut kadar harga bahan api, kewujudan orang tengah, kos penyimpanan barang dan perkhidmatan di pelabuhan serta manipulasi harga oleh para peniaga.

Apa-apapun, penulis tetap menarik nafas lega apabila Junz Wong membangkitkan kelemahan-kelemahan di pelabuhan yang menurut beliau menjadi punca kepada harga barangan di negeri ini meningkat. Pendedahan ini juga merupakan sebahagian daripada bukti bahawa pembangkang gemar membuat tuduhan, bantahan dan kritikan tanpa melakukan kajian terperinci terlebih dahulu. Akhirnya isu yang mereka bangkitkan dijawab sendiri oleh mereka selepas puas menghentam kerajaan menggunakan fakta-fakta yang kurang tepat. 

Dipihak rakyat pula, mereka sepatutnya menyampaikan aduan terus kepada pihak yang bertanggungjawab sekiranya terdapat perkara-perkara yang memerlukan penambahbaikkan dilakukan. Menggunakan saluran DAP hanya akan memburukkan lagi keadaan kerana pemimpin seperti Hiew King Cheu dan Junz Wong hanya akan bersuara apabila ada isu yang boleh digunakan untuk menjejaskan kredibiliti kerajaan.. Pendek kata, perjuangan pembangkang hanya memfokuskan kepada isu-isu yang boleh mendatangkan manfaat kepada mereka, sebaliknya isu-isu yang tidak mendatangkan manfaat akan terus diabaikan.

1 comments:

  1. Mulanya DAP tersasul, mcm biasa la pembangkang kan suka main ambur cakap saja, lepas tu diorang kana tempiling dan nasib baik sedar diri dan akui kesilapan..;)

    ReplyDelete

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.