Tuesday, July 9, 2013

Royalti Minyak: Mana Datangnya 20% Jika Petronas Hanya Untung 16%?

KOTA KINABALU: Luyang State assemblyman Dr Hiew King Cheu has maintained that the Sabah State government should fight for higher oil royalty instead of being happy with the existing paltry five per cent.

“We deserve to have more especially with new oil fields being opened up and with bigger production as well as more revenue,” he said. - Borneo Insider

Berkali-kali pembangkang minta supaya kerajaan menaikkan royalti minyak Sabah, dan berkali-kali juga penjelasan diberikan oleh pihak kerajaan mengenai halangan dalam memenuhi tuntutan tersebut. Tanpa mengulas atau menjawab penjelasan dipihak kerajaan, pembangkang terus mempamerkan sikap bodoh sombong melakukan desakan terhadap sesuatu perkara yang amat mustahil untuk dilaksanakan. Jika Dr Hiew King Cheu mempunyai kaedah yang lebih efisien terutamanya dalam penjimatan kos cari gali, kenapa tidak cadangkan?

Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan sebelum ini pernah membuat penjelasan secara panjang lebar mengenai royalti minyak. Jesteru, jika Hiew merasakan dirinya berada dipihak yang benar, dan mempunyai hujah-hujah bernas bagi mengetengahkan tuntutan beliau, kenapa sehingga hari ini Hiew tidak menyangkal penjelasan konkrit Datuk Rahman? Mungkin penulis lebih meyakini bahawa terdapat asas kukuh untuk melaksanakan tuntutan lebih daripada 5% royalti minyak untuk Sabah jika ada mana-mana pemimpin pembangkang tampil menyangkal satu-persatu fakta yang dihuraikan oleh Datuk Rahman.
"Bagi setiap RM100 keuntungan diperoleh daripada hasil minyak Sabah, sejumlah 5% disalurkan sebagai simpanan Kerajaan Negeri manakala 5% lagi kepada simpanan Kerajaan Pusat. Sejumlah 45% digunakan bagi menampung kos pemulihan manakala 45% lagi diagih sebagai untung kasar bersama. Kesimpulannya, selepas berkongsi pendapatan dengan pihak lain dan membayar cukai, adalah jelas keuntungan Petronas hanyalah sekitar 16.74%. Jika Petronas diminta membayar tambahan 15% daripada margin keuntungannya, ia tidak mampu menampung perbelanjaan, komitmen kewangan dan melakukan pelaburan semula sebagai pendapatan akan datang." - MP Kota Belud
Fakta di atas hanya sedikit dari penjelasan Datuk Rahman mengenai kesukaran Petronas dalam memberikan royalti lebih tinggi sebagaimana yang dituntut oleh pembangkang. Mana-mana pelawat blog ini yang masih kurang jelas mengenai isu royalti Sabah, eloklah baca keseluruhan artikel yang ditulis sendiri oleh Datuk Rahman melalui pautan diatas agar tidak terpesong lebih jauh oleh dakyah politik puak-puak bodoh sombong ini.

Seakan menjadi modus operandi puak pembangkang, apabila isu yang dibawa berjaya disangkal atau dijawab dengan fakta-fakta bernas, mereka akan senyap seketika. Kemudian, apabila rakyat mula melupakan segala penjelasan atau fakta yang dikemukakan sebelum ini, pembangkang tampil semula dengan mengitar semula isu-isu tersebut dengan harapan persepsi negatif rakyat terhadap kerajaan sebelum ini kembali menghantui pemimpin-pemimpin yang berkenaan.

Sebagai pemerhati politik, penulis faham benar dengan perangai puak-puak terdesak ini yang sentiasa gigih memesongkan dan meracuni fikiran rakyat tanpa sedikitpun rasa bersalah. Agaknya, bagi mereka, rakyat tidak akan tahu mengenai wujudnya "garis panduan" pembohongan dan putar belit pembangkang dalam melaksanakan misi rampasan kuasa. Dan tidak mustahil juga, pemimpin-pemimpin pembangkang seperti Hiew masih beranggapan bahawa rakyat di negeri ini begitu mudah dibohongi sebagaimana mudahnya mereka dibohongi oleh insan yang bernama Anwar Bin Ibrahim.

Jika benar mereka ikhlas berjuang dan ikhlas menuntut sesuatu yang baik untuk rakyat, kenapa mereka hanya tahu menimbulkan persoalan dan membangkitkan tuntutan?? Dari mula-mula isu itu dibangkitkan hinggalah ke hari ini, mereka hanya tahu menuntut dan menimbulkan persoalan tanpa ada sebarang penjelasan dipihak mereka tentang bagaimana tuntutan itu boleh dilaksanakan selepas mengambilkira pelbagai faktor dalaman dan luaran..

**MUNGKIN SELEPAS INI BOLEHLAH HIEW AJAR KERAJAAN BAGAIMANA CARANYA MENGGALI MINYAK DIDASAR LAUT MENGGUNAKAN SUDU DAN MENYEDUTNYA PULA MENGGUNAKAN STRAW.. APABILA KOS CARIGALI BERJAYA DIJIMATKAN, MAKA NAIKLAH ROYALTI MINYAK SABAH..... KEEEEHUIIIII!!!!

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.