Tuesday, July 16, 2013

DAP Sabah ketandusan isu

Inilah masanya DAP naik kepala apabila reputasi mereka jauh lebih baik dari parti pembangkang Sabah yang lain. Sikap bodoh sombong, berlagak dan mengada-ngada kian rancak dipertontonkan kepada rakyat bukan sahaja di Sabah, malah seluruh negara. Isu-isu kitar semula yang sepatutnya tidak memerlukan penyelesaian, atau isu yang sedang dan akan ditangani kerap dimainkan mereka selagi isu itu mampu memberikan "pulangan" lumayan kepada parti asing ini.

Pelbagai cara dilakukan DAP untuk merampas kerajaan samada secara halus, kasar mahupun secara tersembunyi. Putar belit, menghasut, memfitnah, berdemo, merekrut Tentera Kacang Merah semuanya telah dilaksanakan. Jesteru, jika perkara yang boleh membinasakan negara boleh saja dilakukan oleh pemimpin-pemimpin gila kuasa ini, apatah lagi dengan perkara yang hanya memerlukan mereka memutar-belitkan fakta dan mengelirukan rakyat.

Junz Wong, melalui portal Sabahkini ada membangkitkan mengenai Dasar Kabotaj, bayaran tempat letak kenderaan, royalti minyak, yuran masuk ke sungai Klias dan Pulau Sapi, dan juga mengenai pelan induk pembangunan. Sedar atau tidak, Junz Wong sebenarnya membangkitkan isu yang juga menuntut penjelasan dari beliau dan juga parti yang diwakilinya..
1) MOTION TO REVIEW CABOTAGE, Will be tabling a motion to seek collective supports from all Sabah YBs and hopefully MPs to push for a review of Cabotage policy to cope with high living costs in Sabah in next Dewan sitting. Since MP Putatan was vocal in disagreeing with Cabotage policy in Parliament, I hope YBs from UPKO will be vocal and support my motion!
Sila rujuk tulisan terdahulu penulis di SINI yang ditujukan khas kepada mereka-mereka yang mahu dasar ini dimansuhkan. Secara ringkasnya, mahukah DAP Sabah bertanggungjawab sekiranya ratusan syarikat perkapalan tempatan terjejas ekoran pemansuhan dasar ini? mahukan DAP Sabah bertanggungjawab sekiranya ribuan rakyat tempatan yang berada disektor perkapalan menganggur? Adakah para pemimpin DAP Sabah sudah mengkaji faktor-faktor lain yang menjadi punca kepada kenaikkan harga barangan di Sabah sebelum memutuskan pemansuhan dasar kabotaj? Dan satu soalan yang mungkin terlalu berat untuk pemimpin-pemimpin DAP jawab ialah, bagaimana kos sara hidup di Pulau Pinang boleh naik mendadak mengatasi kos sara hidup di Kuala Lumpur sedangkan negeri itu tidak ada dasar kabotaj?
2) Why Mayor claims no fund to upgrade parking facilities while Musa claims no need for more federal funds via 20% oil royalty? Mayor claimed waiting fund to be arrived by 2014 when parking problem is long overdue issue burdening car users every day. Apparently there r only less than 18,000 parking slots in city areas. If there is no fund available, Musa should reconsider 20% royalty claim.
Teramatlah dangkal hujahnya seolah-olah Sabah itu adalah Kota Kinabalu dan Kota Kinabalu itu adalah Sabah.. Bagaimana dengan Tawau, Sandakan, Lahad Datu, Semporna, Kunak, Ranau, Beaufort dan semua bandar-bandar di Sabah? Peruntukan kerajaan Persekutuan tidak hanya tertumpu di Kota Kinabalu, malah seluruh Sabah. Begitu juga jika Sabah menikmati 20% royalti minyak, dana ini tetap akan disalurkan ke semua daerah di Sabah. DAP Sabah sepatutnya bersyukur kerana isu tempat letak kenderaan ini sentiasa menjadi perhatian kerajaan dan DBKK setiap tahun. Malah, masalah ini memerlukan penyelesaian berterusan iaitu selagi bertambahnya jumlah kenderaan, selagi itu usaha penambahbaikkan terus dilakukan... melainkan DAP mempunyai kaedah lain untuk menyelesaikan masalah ini hanya sekali dalam 100 tahun..?? Kembali kepada isu royalti, pemimpin DAP Sabah juga patut menjawab dan menjelaskan dimana datangnya 20% royalti itu jika Petronas hanya untung 16%?? ulasan lanjut boleh baca DISINI
3) Whats d reason why Tourism famous spots such as Klias River & Sapi island etc has started to charge fees per entry? This has burdened tourism industry players? Sapi Island poorly maintained. 
Lagilah parah pemain industri pelancongan jika semua destinasi menarik di negeri ini disediakan secara PERCUMA kepada orang ramai dan pelancong asing. Bagaimana tempat-tempat menarik ini mahu dibangunkan jika pemaju menyediakannya secara percuma? Adakah bagi DAP, aspek penyelenggaraan atau pembangunan kawasan tumpuan pelancong ini tidak memerlukan sebarang dana? Penulis sendiri tidak faham apa sebenarnya maksud pemimpin DAP dalam petikan ini. Walaupun penulis tahu bahawa Pakatan Rakyat sememangnya sinonim dengan istilah PERCUMA, tapi takkan lah benda remeh seperti ini mereka tidak boleh fikir.. Ingin juga penulis mencabar pemimpin-pemimpin DAP supaya memajukan salah satu destinasi tumpuan pelancong di negeri ini tanpa mengutip sesen pun bayaran dari pelawat atau pelancong.
4) Push for the need to have a comprehensive development master blueprint for future developments and get participations from all parties via residents or stakeholders, government & NGOs before executing state projects with comprehensive details with transparency and accountability, giving chance for public to get involved / take part in decision making process on projects or developments which will affect them in their future.
Jika kerajaan tidak melibatkan semua pihak dalam membuat keputusan mengenai aspek pembangunan di negeri ini, sudah lama kita nikmati bekalan elektrik dari arang batu atau empangan Tambatuon.. Malah tidak mustahil kasino bertaraf antarabangsa juga wujud di negeri ini sebagai pendapatan utamanya selain kelapa sawit. Kesimpulannya, kerajaan yang ada pada hari ini adalah kerajaan yang sentiasa bertolak ansur dan mendengar setiap pandangan bukan sahaja dikalangan rakyat biasa, malahan juga dikalangan pembangkang. Jika diimbas kembali siri bantahan pembangkang diseluruh negara, dan jika semua bantahan itu dituruti begitu sahaja, jangan haraplah negara atau negeri ini boleh mengecapi pembangunan seperti yang ada pada hari ini. Sedangkan pokok yang ditanam sepanjang tepi jalan kawasan bandaraya KK pun dijadikan isu oleh pembangkang, inikan pula projek pembangunan yang menelan belanja jutaan ringgit.

Bagaimana pula dengan negeri jajahan DAP? wujudkah ketelusan dan kebertanggungjawapan dalam mentadbir Pulau Pinang?....

3 comments:

  1. apa kena mengena dasar cabotage dengan kenaikan harga barang di sabah ? yang monopoli barang2 keperluan dapur, bahan2 pembinaan rumah dan lain2 tidak lain dari kalangan mereka juga.

    adakah anda masih ingat ?

    1. harga minyak naik, harga barang naik, harga minyak turun, harga barang tak pandai2 turun sedangkan alasan mereka kos penghantaran naik

    2. gaji minima naik rm800, harga barang pun naik juga sedangkan terang-terangan menindas golongan muslim dengan dipaksa bekerja 12 jam untuk mendapatkan rm800 sebulan. yang masih dapat gaji pokok rm500 atau kebawah dikatakan perniagaan tidak untung

    ReplyDelete
  2. DAP mmg suka putar isu lama

    ReplyDelete
  3. DApig...nak kater aper..itu ader juge juak2 boddoww yang dok sokong, peluk cium...puiiiii

    ReplyDelete

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.