Saturday, August 3, 2013

Akhbar Singapura Menjadi Alat Burukkan Malaysia?

KUALA LUMPUR: Kerajaan Malaysia kesal dengan akhbar The New Paper, Singapura yang menerbitkan tajuk berita mengelirukan dan sensasi yang mendakwa pembunuhan murah di Malaysia. Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman dalam kenyataan Jumaat berkata tajuk berita itu mempunyai niat jahat dan menyebarkan tanggapan salah tentang keadaan keselamatan di Malaysia. - Bernama

Akhbar The New Paper pada 31 Julai, telah menerbitkan sebuah artikel bertajuk ‘Welcome To Malaysia Where... Death Is Cheap and Staying Alive Costly. Dari tajuk ini sahaja kita sudah boleh simpulkan bahawa akhbar Singapura ini cuba memberikan gambaran yang tidak baik mengenai Malaysia untuk tatapan masyarakat global. Penulis sendiri kurang pasti apa motif Singapura membenarkan akhbar sebegitu disiarkan, namun unsur-unsur provokasi tetap jelas kelihatan lebih-lebih lagi tajuk itu terpampang besar dimuka hadapan akhbar berkenaan.

Penulis tidak nafikan berlakunya jenayah sebegitu di negara ini namun penulis merasakan tidak adil untuk akhbar itu mensensasikan isu tersebut ketika kerajaan dan pihak berkuasa di negara ini bertungkus-lumus mengurangkan kadar jenayah. Mana-mana negara juga menghadapi masalah yang sama.. Malah negara sekecil Singapura, yang sepatutnya tidak mempunyai masalah untuk memfokuskan usaha membanteras jenayah, masih tetap berhadapan dengan masalah itu walaupun jumlah kes di republik itu sedikit berbanding negara lain.

Mungkin lebih tepat dan adil jika akbar asing ini turut memuatkan tindak-tanduk pembangkang negara ini terutamanya Pakatan Rakyat dalam peningkatan kadar jenayah di Malaysia. Sebagai sebuah negara yang paling hampir dengan Malaysia, Singapura sepatutnya tahu bahawa kerajaan negara ini sangat menitikberatkan keselamatan rakyatnya melalui penubuhan akta ISA dan Ordinan Darurat. Namun, malangnya akta itu terpaksa dimansuhkan atas desakan pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat termasuklah parti politik yang mempunyai hubungan rapat dengan parti pemerintah Singapura, iaitu DAP.

Ordinan Darurat telah dimansuhkan pada tahun 2011 berikutan dakwaan ia tidak demokratik. Sejak itu, hampir 2,000 penjenayah telah dibebaskan. Begitu juga dengan akta ISA, dimana Pakatan terus mendesak kerajaan supaya membebaskan semua tahanan. Malah, kecenderungan pembangkang yang pro kepada penjenayah berbanding dengan orang awam semakin jelas kelihatan apabila puak-puak ini gigih membela nasib banduan dalam penjara berbanding dengan mangsa jenayah. Jika kita imbas kembali tindak-tanduk pakatan, jarang sekali kita lihat pemimpin-pemimpin mereka membangkitkan atau membela nasib mangsa jenayah. Namun apabila ada banduan yang mati dalam penjara, mereka tidak memerlukan masa yang lama untuk mensensasikan isu itu di serata dunia.

Pakatan juga gemar menimbulkan kekacauan dalam negara dengan menghasut rakyat supaya bertempur dengan anggota keselamatan disamping melakukan aksi-aksi ganas yang bertujuan untuk membangkitkan rasa kurang aman di negara ini. Disamping menyusahkan orang awam, anggota keselamatan juga terpaksa membazirkan banyak masa untuk melayan karenah Pakatan Rakyat sehingga mereka tidak dapat memberikan tumpuan sepenuhnya terhadap tugas menjaga keselamatan orang awam.

Namun, hari ini akhbar Singapura dengan sewenang-wenangnya cuba menimbulkan provokasi terhadap negara ini melalui isu jenayah tembak menembak sedangkan mereka tahu bahawa Pakatan Rakyat lebih sinonim dengan ciri-ciri penjenayah serta menyokong jenayah. Malah saudara mereka di Malaysia iaitu DAP juga sebahagian dari parti yang membantah keras sebarang akta atau undang-undang yang bertujuan untuk mengekang jenayah dalam negara.

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.