Monday, August 26, 2013

Misi Pembangkang Menjahanamkan Negara Semakin Membuahkan Hasil

Bagaimana rakyat tidak takut jika mereka memiliki barisan pemimpin pembangkang yang sememangnya dilahirkan untuk menyokong aktiviti-aktiviti keganasan? Sebelum rakyat terpengaruh dengan mainan politik pembangkang, eloklah imbas kembali siapa yang lebih hampir dengan sifat-sifat pengganas.. Untuk memudahkan proses imbas kembali ini, biarlah penulis timbulkan persoalan-persoalan yang mudah untuk dijawab oleh segenap lapisan masyarakat seluruh negara..

Pertama - Siapa yang membantah penubuhan ISA?.... ISA merupakan undang-undang tahanan pencegahan yang membolehkan sesiapa pun ditahan oleh polis selama 60 hari berturut-turut tanpa perbicaraan untuk tindak-tanduk yang dijangkakan mengancam keselamatan negara atau mana-mana bahagian daripadanya.. Namun malangnya akta ini terpaksa dimansuhkan atas desakan pembangkang supaya mereka bebas melakukan ancaman dalam negara..

Kedua - Siapa yang membantah Ordinan Darurat?... EO juga berfungsi untuk membanteras dan mencegah jenayah.. namun disebalik fungsinya yang berkesan dalam mencegah jenayah, pembangkang jugalah yang tidak henti-henti mendesak supaya undang-undang ini di mansuhkan.. Pemansuhan undang-undang ini mengakibatkan lebih 2000 tahanan terpaksa dibebaskan dan kembali ke sisi masyarakat.. Hasilnya, salah satu kes samun rumah mewah yang berlaku baru-baru ini turut melibatkan bekas tahanan Ordinan Darurat (DISINI).

Ketiga - Siapa yang tampil membela nasib penjenayah?... Tidak cukup dengan desakan memansuhkan undang-undang mencegah jenayah, pembangkang juga terlibat aktif membela nasib banduan dalam penjara.. Bagi mereka, banduan yang didapati bersalah kerana membunuh, merompak, merogol dan sebagainya layak dilayan seperti sang raja.. Polis sama sekali tidak berhak memukul mereka kerana bagi pembangkang, apa sahaja jenis jenayah yang dilakukan oleh banduan-banduan ini teramatlah "murni" bagi mereka (pembangkang).. Namun pembangkang mungkin lupa sekiranya banduan-banduan ini jatuh ketangan keluarga mangsa, confirm dah lunyai dikerjakan sebelum sempat masuk penjara..

Keempat - Siapa yang suka sangat menganjurkan demonstrasi jalanan?... Seakan tidak sah perjuangan pembangkang jika demonstrasi jalanan tidak dibudayakan dalam parti.. Walaupun tiada kebolehan menganjur, sekurang-kurangnya bijak menghasut sudah memadai.. Pembangkang tidak pernah rasa bersalah mengheret rakyat ke jalanraya untuk bertempur dengan anggota keselamatan.. Kadang kala penulis turut terfikir, adakah mendidik rakyat supaya membelakangkan undang-undang turut menjadi sebahagian daripada agenda perjuangan pembangkang?? Malah lebih mendukacitakan, apabila yang dilihat keluar masuk hospital selepas berdemonstrasi adalah rakyat biasa, bukannya Anwar, Lim Kit Siang, Nik Aziz atau yang seangkatan dengannya..

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.