Wednesday, August 7, 2013

Sepanggar Port: Walaupun Kantoi, Junz Wong Tetap Gigih Mengelirukan Rakyat

Penulis sangat bersetuju apabila Sabah Port Sdn Bhd (SPSB) menuduh Adun DAP Likas Junz Wong sebagai mengelirukan rakyat. Malah dalam jawapan balas Junz, beliau sekali lagi kantoi melakukan putar belit apabila beliau menafikan kenyataan beliau sendiri seperti berikut "Firstly Junz would like to clarify that he did not say that there have been vessels waited up to a week to BERTH but waited up to a week to be clear, to sail off or depart." (DISINI).. Namun memetik laporan dari Sabahkini yang mana laporan itu turut dirujuk oleh pihak SPSB sebelum mengeluarkan kenyataan, Junz sememangnya ada mengatakan sebagaimana yang dipetik oleh pihak SPSB "Adun Likas Junz Wong has received many complaints that Sepangar Bay Container Port has failed to offload the containers on time which has caused 7 ships to be queuing for berthing for more than a week now." (DISINI)

Jesteru, bukankah penafian yang dibuat oleh Junz mengenai apa yang didakwa pihak SPSB sebagai mengelirukan amat bertentangan dengan kenyataan beliau sebelum ini? Perkara pokok yang hendak disampaikan oleh Junz tetap mengenai kelewatan kapal kontena berlabuh. Malah, sesiapa sahaja yang membaca tuduhan Junz Wong juga pasti akan memberikan kesimpulan bahawa berlaku kelewatan untuk mana-mana kapal kontena berlabuh. Sepatutnya Junz merujuk perkara itu kepada pihak SPSB terlebih dahulu sebelum membuat tuduhan. Dalam hal ini penulis melihat Adun DAP ini sekadar mahu mendapatkan populariti dengan memangsakan syarikat pelabuhan sedangkan beliau sendiri tidak mengetahui sebarang sistem yang digunakan oleh pelabuhan tersebut.

Penulis menyimpulkan bahawa penjelasan pihak SPSB sangat konkrit dan sarat dengan fakta tanpa sedikitpun niat untuk berselindung sebagaimana dakwaan Junz Wong. Sudah dijelaskan bahawa Sepanggar Bay Container Port (SBCP) mempunyai sistem berlabuh mereka sendiri yang dikenali sebagai Fixed Window System. Sistem ini disifatkan sebagai cekap bukan sahaja oleh pihak pengendali pelabuhan malah oleh agen-agen perkapalan itu sendiri. Dibawah sistem ini, setiap kapal kontena dijamin berlabuh sebaik ketibaan, atau menunggu dalam lingkungan masa minimum. Sekiranya berlaku kelewatan terhadap mana-mana kapal kontena, kelewatan itu bukan disebabkan oleh ketidak-cekapan pengendalian di pelabuhan, sebaliknya kapal itu tidak menyertai sistem berlabuh sebagaimana yang dilakukan oleh kapal-kapal kontena yang lain, yang mana ianya juga mungkin disebabkan oleh jadual ketibaan mereka yang tidak menentu. Selain itu, kapal yang terlepas jadual berlabuh juga akan dikenakan penalti dimana mereka terpaksa beratur menunggu giliran.

Jesteru, memang benarlah Junz Wong cuba mengelirukan rakyat dengan menggunakan fakta-fakta yang kurang jelas atau kurang terperinci. Semua pendedahan Junz mengenai bukti-bukti kelewatan kapal kontena berlabuh juga kemungkinan besar diambil dari kapal-kapal yang tidak menggunakan sistem berlabuh yang disediakan oleh pihak SBCP. Malah dakwaan asal Junz mengenai kerugian yang ditanggung oleh peniaga ekoran kelewatan memunggah barangan mudah rosak seperti sayur-sayuran dan buah-buahan turut tidak diulas oleh Junz dalam jawapan balas beliau kepada SPSB. Kenapa Junz enggan mengulas perkara itu?? jawapannya ialah, ketika Junz membuat tuduhan itu, beliau tidak tahu bahawa barangan mudah rosak seperti itu diangkut menggunakan refrigerator container. Mungkin Junz menganggap semua pengusaha kapal kontena ini bodoh-bodoh belaka dengan mengandaikan mereka tidak tahu bagaimana caranya mengangkut barangan mudah rosak sebelum melakukan perjalanan yang jauh.

SAMADA PENGUSAHA KAPAL KONTENA YANG BODOH ATAU JUNZ WONG YANG TERLEBIH PANDAI....... ATAU PIHAK SPSB YANG MENGELIRUKAN ATAU JUNZ WONG YANG TERLEBIH JUJUR... SAMA-SAMA LAH KITA NILAI PEMIMPIN DAP SABAH INI..

1 comments:

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.