Wednesday, August 7, 2013

Bekalan Air: Taufick Patut Salahkan Lajim Ukin, Bukan Linus Jurih

Sejak Linus menang pada PRU 13 ini perkara pertama yang wajib diselesaikan iaitu bekalan air paip yang selama ini telah menjadi kontraversi di kalangan penduduk setempat. Tetapi setelah menang dan bergelar YB mana sudah janji-janji manisnya langsung tidak memperdulikan segala permasalan rakyat walaupun dikatakan amat kritikal. Kata Taufick punca bekalan air terputus adalah ekoran daripada kerosakan batang paip besar belaku kebocoran (Main Pipe Leaking) yang sudah hampir dua minggu langsung tidak diperbaiki dan dibiarkan begitu saja walaupun telah dimaklumkan beberapa kali kepada pihak Jabatan Air namun tidak ambil peduli dan sambil lewa sahaja. - Sabahkini

Baca petikan diatas dan lihatlah sendiri betapa bengapnya Timbalan Ketua Cabang Parti KeADILan Rakyat Beaufort Taufick Hj Ruschi.. Bagaimana beliau boleh kaitkan kebocoran paip dengan janji menyelesaikan bekalan air paip? Pernahkah anda dengar mana-mana pemimpin pembangkang berjanji bahawa sekiranya mereka dipilih rakyat, masalah kebocoran paip tidak akan berlaku? Pernahkah Taufick berjanji kepada penduduk Beaufort bahawa sekiranya beliau dipilih sebagai wakil rakyat, maka kes paip bocor tidak lagi berlaku?

Penulis juga boleh turun padang ke kawasan-kawasan pembangkang dan sekiranya penulis dapati ada paip bocor sehingga menyulitkan kehidupan penduduk kampung (walau masalah itu baru sehari berlaku), penulis juga boleh menuduh bahawa pemimpin pembangkang di kawasan itu gagal menunaikan janji dalam menyelesaikan bekalan air...

Dalam kes diatas, Taufick sendiri mengakui bahawa terputusnya bekalan air paip di beberapa buah kampung adalah disebabkan oleh paip bocor. Bermakna bekalan air memang ada sesuai dengan janji-janji "manis" Linus, cuma masalahnya ialah air tidak sampai ke rumah penduduk kampung kerana paip bocor.. Bolehkah pemimpin-pemimpin pembangkang seperti Taufick membezakan bekalan air dengan paip bocor?

Masalah yang baru berlaku dua minggu dikatanya gagal menunaikan janji, sedangkan kegagalan Pakatan menunaikan semua janji-janjinya di empat buah negeri sebelum ini tidak pula dikatanya sebagai kegagalan menunaikan janji. Memandangkan masalah paip bocor itu sudah berlaku selama dua minggu, penulis juga boleh mengandaikan bahawa Taufick sudah gagal melaksanakan peranannya sebagai pembangkang.. kenapa masalah sebegini gagal dikesan awal oleh Taufick?

Sepatutnya Taufick menyalahkan Lajim Ukin kenapa masalah-masalah keperluan asas ini boleh berlaku di Beaufort sedangkan bukan sedikit peruntukkan kerajaan disalurkan ke Beaufort. Masalah ini sepatutnya sudah diselesaikan oleh Lajim ketika beliau masih bergelar ahli Parlimen Beaufort dan memegang jawatan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan. Dari segi logiknya, pemimpin yang sekian lama menjaga wilayah itu lebih layak dipersalahkan berbanding dengan pemimpin yang baru tiga bulan bergelar YB..

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.