Sunday, July 14, 2013

DAP Sabah Cadangkan SPR Guna Sistem Biometrik?

Hiew also recommends the SPR to use Mycard readers and if possible the finger print scanner that can be easily purchased in the market to check on any fake Mycard and to obtain data from the computer chip attached on the card. This is a fast way of cross checking on the identity of the voters. The political parties may standby such card-reader to check on the suspicious voter, if this is agreeable by the SPR. The card-reader is very cheap and easily available. We want a clean and fair election in all circumstances, and to eliminate foul play and any unjust election results. - Sabahkini

Akhirnya Ketua DAP Sabah, Hiew King Cheu menjadi pemimpin pembangkang pertama yang bersetuju bahawa sistem biometrik jauh lebih baik dari penggunaan dakwat kekal. Walaupun beliau tidak menyebut nama sistem itu namun istilah "mycard reader" sudah cukup menjelaskan bahawa sistem yang dimaksudkan beliau adalah BIOMETRIC. 

Sistem ini pada mulanya telah dicadangkan oleh SPR kerana diyakini mampu mengenalpasti pengundi hantu disamping mengelakkan berlakunya pengundian dua kali. Namun pembangkang menolak kaedah itu dengan membuat pelbagai tuduhan kononnya sistem itu boleh dimanipulasikan dan memerlukan kos yang tinggi berbanding dengan kaedah kuno dakwat kekal.

Persoalannya, kenapa selepas pilihanraya umum ke-13 berakhir dan selepas Pakatan Rakyat gagal merampas Puterajaya, barulah puak-puak ini bersetuju bahawa dakwat kekal boleh dimanipulasikan?? Sebelum mencadangkan dakwat kekal, tidakkah puak-puak ini mengkaji terlebih dahulu kelemahan-kelemahannya dengan mengambil contoh negara-negara yang telah menggunakan cara ini seperti India dan Bangladesh?

Berbanding dengan sistem biometrik yang baru sahaja diperkenalkan dan belum pernah dilaksanakan, amat pelik bila puak-puak bodoh sombong ini lebih dulu mengenalpasti kelemahannya berbanding dengan dakwat kekal yang sudahpun berstatus kuno. Lebih pelik bila Hiew King Cheu cuba mengajar SPR dengan beralih kepada sistem biometric sedangkan badan itulah yang mula-mula mencadangkan sistem itu namun dibantah secara tidak bertamadun oleh puak-puak Pakatan Rakyat termasuk Hiew.

Dengan "pengakuan" Hiew ini, bermakna pembangkang sebenarnya telah menyedari kelemahan-kelemahan dakwat kekal. Namun disebabkan sikap tamak haloba mahu merampas Puterajaya, maka kelemahan-kelemahan itu telah ditransformasikan dan diolah dengan baik untuk dijadikan senjata bagi menyerang kredibiliti SPR dan Kerajaan BN. Hari ini, Hiew dengan bangganya berkata bahawa mycard reader (biometric) lebih murah dan mudah didapati bagi mewujudkan satu sistem pilihanraya yang bersih dan adil. Jesteru, apa kata pemimpin dan penyokong-penyokong pembangkang yang sebelum ini membuat pelbagai tuduhan terhadap sistem ini???

1 comments:

  1. adalah wajar sistem biometrik digunakan

    ReplyDelete

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.