Wednesday, January 30, 2013

NGO sedia ambil tindakan undang-undang pertahankan Musa Aman

Pro Barisan Nasional Pakatan NGO said it has proof of those slandering Chief Minister Datuk Seri Musa Aman and is prepared to take legal action against them. Its President Zulkarnain Mahdan said the organisation has gathered evidence in the form of recordings from people who have defamed the Chief Minister. 

"The recordings can be used to sue them for defamation and slander and we have appointed three lawyers who are ready to file the suit once we have the approval from the Chief Minister to sue these people on his behalf," he said, Monday.

He said allegations by the opposition regarding Musa such as the latter's so-called involvement in the RM40 million purportedly found on Sandakan businessman Michael Chia's possession, as well as Musa's alleged purchase of thousands of acres of land in Sabah, were all meant to slander the Chief Minister. To this end, he expressed admiration for Musa who continues working for the people despite being defamed and slandered.

Under Musa, Zulkarnain said, the State saw vast improvement to its economy, financial resources and management. "So, why do we need to change the State's leadership? We have a good leader in Musa," he said. - Read More: Daily Express

Semoga niat murni NGO ini berjaya membawa si pembohong, pemfitnah dan tukang putar-belit ke muka pengadilan. Walaupun kos guaman Rafizi Ramli ditaja sepenuhnya oleh kerajaan negeri Selangor melalui rompakan dana awam oleh Khalid Ibrahim, semua itu belum cukup untuk menjadikan Rafizi seorang yang kebal undang-undang.

Jika semuanya berjalan lancar, pasti kita berkesempatan mendengar skrip rasmi pembangkang selepas ini kononnya kerajaan BN cuba menghalang mereka dari mendedahkan kebenaran. Sebelum mereka (pembangkang) menggunakan skrip rasmi memohon simpati itu, ingin juga Bullet membidas awal-awal bahawa yang mendedahkan kebenaran itu adalah badan pencegah rasuah seperti SPRM dan ICAC, bukannya pemimpin-pemimpin rasuah, hipokrit dan opportunist seperti Rafizi dan konco-konconya.

RCI Sabah: Pengarah JPN akui tidak ada arahan pihak atasan

Isu RCI sabah sedang dalam proses soal siasat. 

Isunya mengenai dakwaan kerajaan malaysia memberikan ribuan IC kepada warganegara luar sekitar tahun 1990 an yang menjurus dan membolehkan mereka ini LAYAK MENGUNDI sewaktu pilihanraya 1995. 

Benarkah dakwaan ini? 

Dakwaan yang mengatakan kerajaan memberikan IC kepada warganegara luar untuk membolehkan mereka mengundi BN pada pilihanraya 1995 ? 

LIHAT KENYATAAN MALAYSIAKINI 2 MINGGU LEPAS.


Mohd Nasir Sungip merupakan Timbalan Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (negeri Sabah) mengesahkan jabatannya pernah menyertai operasi "Durian Burok" dari tahun 1992-1995. 

Operasi ini bertujuan untuk memberikan kewarganegaraan (IC BIRU) kepada warganegara yang layak lantas membenarkan mereka ini mengundi. 

Tambah Nasir Sungip, ini adalah arahan SPR. 

SOALAN? 

Benarkah ini arahan SPR? 

Lihat jawapan di bawah yang dikeluarkan oleh malaysianinsider semalam.














1) Bekas Pengarah JPN, Ramli Kamarudin telah menjual 16 ribu resit JPN dengan harga RM1 juta, lantas memberikan warganegara asing peluang untuk mengundi. Ramli memberitahu beliau melakukan demikian kerana wang.



















2) Bekas Pengarah JPN, Datuk Abdul Rauf Sani telah menjual 6305 resit JPN dengan harga RM 167,300.00. Datuk Rauf juga mengaku dalam sesi soal jawap semalam, beliau melakukan tindakan tersebut atas kapasitinya sendiri dan tanpa arahan pihak atasan. 

KESIMPULANNYA

Seramai 94 orang termasuk 24 pegawai JPN telah disumbat ke dalam ISA kerana isu penjualan IC BIRU ini. 

2 bekas Pengarah JPN di atas antara yang telah mengaku mereka melakukan perkara sedemikian adalah disebabkan mahu extra duit dan penjualan IC BIRU tersebut dilakukan tanpa arahan dari pihak atasan. 

Cubaan pembangkang untuk memburukkan nama bekas Perdana Menteri DR. Mahathir dan SPR semakin tidak berjaya kerana hampir kesemua yang terlibat mengaku mereka memberikan IC atas dasar mahu mencari keuntungan peribadi. 

itu pasallah tun m kata dia sedia disiasat dan didakwa... tada hal punya kata tun m..! - GAP

Tuesday, January 29, 2013

Ceramah DAP hanya dihadiri ratusan kerusi

Halimunan?
Biarkan gambar berbicara segala apa yang berlaku. Begitulah nasib malang yang menimpa program anjuran DAP Kota Kinabalu yang dikendalikan oleh Juice Wong. Menurut sumber, program ini mendapat publisiti meluas tidak hanya di media alternatif, bahkan juga media cetak. 

Pada mulanya penganjur mengandaikan program tersebut bakal dihadiri oleh lebih daripada 500 orang, berdasarkan sambutan memberangsangkan pada sesi wacana "The Cries Of Sabah" 24.01.2013. Namun, harapan hanya tinggal harapan, bila mana program tersebut hanya dihadiri kurang daripada 100 orang. Malah ada yang menjangkakan kehadiran peserta pada program tersebut sekitar 50 orang. Walau apa juga andaian yang diletakkan, keseluruhannya program tersebut gagal mencapai sasaran seperti mana yang diharapkan. - DKM


Pergh!! rajin sangat bro DKM turun padang memerhati dan mengikuti perkembangan setiap kempen anjuran Pakatan Rakyat di Sabah. 

Syabas bro, sekurang-kurangnya rakyat Sabah tahu bahawa Pakatan bukan pilihan yang paling tepat untuk rakyat Sabah. Betullah kata DKM bahawa rakyat Sabah juga sudah muak dengan skrip politik Pakatan yang berulang-ulang, bersifat fitnah, bukan berdasarkan realiti serta sarat dengan pembohongan dan putar-belit. Jika ada pihak yang bertanya, "apakah benar Pakatan Rakyat mampu membawa tsunami politik pada PRU-13 nanti?", jawapannya ada pada gambar di atas.

Trend pengundi di Pulau Pinang dan Sarawak tidak sama dengan trend pengundi di Sabah. Jika Pulau Pinang boleh jatuh ke tangan DAP, dan jika PRN Sarawak boleh membuatkan Lim Kit Siang senyum sampai ke telinga, jangan harap perkara yang sama boleh berlaku di Sabah. 

Rata-rata rakyat Sabah berpuas-hati dengan pentadbiran kerajaan negeri pimpinan Datuk Seri Musa Aman. Malah, prestasi LDP yang mewakili kaum cina di negeri ini juga sangat baik berbanding dengan DAP Pulau Pinang yang banyak memperlihatkan sikap diskriminasi terhadap kaum lain.

Syabas kepada rakyat Sabah yang tidak menghadiri mana-mana kempen Pakatan Rakyat di negeri ini, dan kepada mereka yang masih terlopong mendengar tipu-helah pemimpin-pemimpin Pakatan, Bullet nasihatkan Kembali Lah Ke Pangkal Jalan!!..

Monday, January 28, 2013

Penafian SPRM buktikan PR takut kemukakan calon untuk disaring

SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menafikan menjadi sumber kebocoran keputusan saringan awal bakal calon pilihan raya. 

Ia mengulas laporan akhbar Sinar Harian semalam, yang memetik sumber-sumber, bahawa dua menteri, seorang menteri besar dan seorang ketua menteri gagal dalam saringan SPRM. 

Parti yang mereka wakili tidak dinyatakan tetapi dikatakan calon BN kerana Pakatan Rakyat enggan mengemukakan senarai calon mereka untuk disaring SPRM. 

Berita Harian melaporkan bahawa SPRM menegaskan bahawa saringan mana-mana calon termasuk menteri besar, ketua menteri atau kepimpinan tertinggi parti-parti, tidak pernah didedahkan kepada sesiapa kecuali parti-parti yang meminta saringan tersebut dibuat. 

Suruhanjaya itu juga menolak dakwaan keputusan saringan tersebut, dengan menyatakan bahawa proses itu masih berterusan, lapor akhbar tersebut. 

SPRM menambah bahawa keputusan saringan itu tidak terikat di segi undang-undang dan terserah kepada parti-parti politik untuk memilih calon mereka berdasarkan hasil saringan tersebut. - Sabahkini


Sinar Harian perbesarkan isu yang mereka TAK SAHKAN berlaku untuk naskhah hari Ahad. Diputar belit isu untuk naskhah yang luas jualan hari ahad untuk gembar-gemburkan laporan mereka bahawa SPRM dah tak lepaskan beberapa Menteri. baca SINI.

Menyedari bahawa perkara ini sudah backfire pada Pakatan Rakyat yang tidak mahu calun mereka disaring dari tuduhan rasuah, lalu cepat mereka cover balik dengan laporan muka depan dan liputan lebih besar untuk palingkan kembali ke BN.

Nampak sangat Sinar Harian cuba pusing isu yang mereka mulakan tapi tiada pengesahan. Apa puya profesyenalisma dan etika kewartawanan? - The Unspinners


Para pecacai Pakatan sedang seronok dan bersorak sakan sebab 4 calon UMNO tidak lepas tapisan SPRM. Dan yang paling menarik ialah apabila dikatakan, itu tapisan SPRM kalau tapisan rakyat, semua calon UMNO akan sangkut.

Sombong benar bunyinya....

UMNO dan Barisan Nasional mengambil pendekatan berani apabila meminta SPRM membuat pemantauan dan penapisan bagi mewujudkan calon-calon yang bersih dan tidak bermasalah.

Itu yang pecacai Pakatan nak bising dan bersorak?

Bangang sungguh ler puak-puak ni!

Berbanding 4 calon, bagaimana dengan 17 calon PAS di Kelantan yang semuanya bermasalah dan bakal digugurkan? Para pecacai Pakatan tak mahu bercakap tentangnya ke? Bagaimana pula dengan kenyataan Setiausaha Agung PKR, parti tersebut tidak akan meminta SPRM memeriksa dan menyiasat calon-calon mereka, sebaliknya mereka sendiri akan membuat siasatan?

Mengapa tak berani langsung? Kalau dah bersih sangat, minta sahajalah SPRM buat siasatan macam UMNO dan Barisan Nasional.

Sudah tentulah PKR dan PAS apatah lagi DAP tidak akan berani membabitkan pihak berkuasa membuat tapisan. PKR secara keseluruhannya adalah PEROMPAK dan LANUN terbesar, terutama sekali di Selangor. PAS memang cukup terkenal dengan kaedah MENYAMUN mereka yang sangat sofistikated atas nama agama. Manakala DAP, di mana-mana sahaja mereka berkuasa, maka jenayah akan meningkat dan pusat-pusat jenayah seperti rumah urut akan tumbuh dengan subur bagaikan cendawan lepas hujan.

Sepatutnya sebelum para pecacai Pakatan bersorak, mereka patut periksa parti yang mereka sokong dahulu. Kalau dah tak berani dari awal, bermakna, memang ada masalah besarlah tuh.

Jangan seronok nak bersorak kat UMNO dan Barisan Nasional, sedangkan tahi di punggung sendiri bercelomes dan berselaput!!! - Theflyingkick

Kurang matang berpolitik punca PKR Tenom semakin bergolak

PKR TENOM SEMAKIN BERGOLAK? 
(28 January 2013)

KEMABONG: Beberapa pemimpin cabang Parti Keadilan Rakyat (PKR) Tenom terkilan dengan sikap keterlaluan segelintir pemimpin cabang parti itu di sini yang mempertikaikan kehadiran bekas Setpol Ketua Menteri semasa kerajaan Parti Berjaya, Datuk Douglas Lind yang dilabelkan mereka sebagai pencetus perbalahan parti itu. 

Malahan mereka menganggap Douglas sebagai tidak beradab kerana memasuki kawasan Tenom tidak memaklumkan cabang PKR terlebih dahulu yang boleh disifatkan sebagai membelakangi kuasa cabang parti itu. 

Demikian dinyatakan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) cabang PKR Tenom, Jamain Kalasang, 39, ketika memberitahu Sabahkini.net kelmarin sebagai mengulas beberapa kenyataan kumpulan itu khususnya Masdin Tumas di laman sosial FB, baru-baru ini. Sabahkini 

MASUK TANDAS PUN KENA IZIN PKR JUGA?
(27 January 2013)

MESKIPUN beberapa penjelasan telah dibuat oleh bekas Setpol Mantan Ketua Menteri Sabah era kerajaan Parti Berjaya, Datuk Douglas Lind berhubung kunjungannya ke Tenom; namun niatnya masih disangsikan oleh 'Macai-Macai Politik' PKR Tenom, dengan bertindak melemparkan berbagai andaian yang tidak masuk akal. 

Apa tidaknya jika kunjungan Datuk Douglas Lind ke Tenom dan Kemabong sejak awal lagi, beliau sudah mengatakan bahawa kunjungannya adalah berbentuk 'Peribadi' dan tiada kaitan dengan politik atau melobi sokongan untuk dicalonkan, tetapi masih juga disangsikan dengan berbagai andaian. 

Sampai bila kematangan berpolitik 'macai-macai' ini boleh berubah ke suatu tahap yang boleh diterima oleh rakyat Tenom? Atau mungkinkah setiap pergerakan Douglas ke mana sahaja; walaupun ke tandas tetapi terpaksa juga meminta keizinan daripada PKR Tenom? Apakah ini yang dimaksudkan 'macai-macai' ini mesti melalui PKR demi mengelak dari membelakanginya? - Sabahkini 

Seperti tahun-tahun sebelumnya, PKR Sabah sentiasa diabaikan oleh Anwar Ibrahim.. kehulu-kehilir berkempen minta rakyat sokong PR supaya dia jadi Perdana Menteri selepas PRU-13, tapi parti sendiri tidak terjaga.. kalau parti sendiri tidak terjaga, bagaimana dia mahu jaga Sabah? bagaimana dia mahu jaga Negara Malaysia? Hancur Malaysia kalau parti yang dipimpin oleh macai-macai kurang matang berpolitik ini memimpin negara..

Sunday, January 27, 2013

Sebagai penghibur dan aktivis, apa peranan Atama dalam industri pelancongan?

Bandingkan: Antara sumbangan Datuk Masidi dan Perusuh Atama Katama
RM5.178 bln from tourism in 2012 - Masidi 
KOTA KINABALU: The lucrative tourism industry continues to be one of Sabah’s major income earners as Sabah increased its target arrivals by 1.1 per cent totaling 2.875 million visitors compared to 2011. 
This was an estimated RM5.178 billion revenue earned, the Ministry of Tourism, Culture and Environment reported yesterday. 
“The industry has proven to be resilient, rising from turbulent times and gaining strength from adversity from the beginning of 2012 with challenges faced especially on flight uncertainty,” said its minister, Datuk Masidi Manjun. - The Borneo Post 
RM5.17 bln from tourism ‘unsatisfactory’ – Atama 
KOTA KINABALU: Local entertainer and activist, Atama Katama, yesterday described the tourism sector’s RM5.17 billion contribution to Sabah’s revenue last year as unsatisfactory. 
He said that while many welcomed the statement by Tourism, Culture and Environment Minister Datuk Masidi Manjun of its billion mark, the 1.1 per cent increase in tourism for 2012 was still way below par. 
“The growth of 1.1 per cent shows that the government still lacks the x-factor in making Sabah a good tourism destination. It is just unsatisfactory,” said Atama, who is also with the KDM Film & Music Activist Association. - The Borneo Post
Antara persoalan yang dibangkitkan oleh Atama:

“For us in KDMFM or Kadazan Dusun Music & Film Activist Association, we want a formal explanation and the statistics from him and his ministry on how much local contents such as music albums, telemovies and films were promoted and retailed to the 2.875 million tourists in 2012?"

Sejak bila si Atama mengambil berat dengan industri pelancongan Sabah? Kalau baru tahun ini, baik beliau tidak payah tanya apa yang kementerian pelancongan sudah lakukan sepanjang tahun 2012. Terlalu banyak peristiwa yang beliau sudah terlepas pandang. Ada ramai aktivis di negeri ini yang memperjuangkan seni budaya, alam sekitar, hidupan liar dan sebagainya, tapi tidak ada pula antara mereka mempersoalkan atau menuntut penjelasan tentang apa yang kementerian berkenaan telah lakukan sepanjang tahun 2012. Semua aktivis ini tahu peranan mereka, dan mereka sendiri turun padang memainkan peranan mereka. Tidak seperti Atama yang hanya tahu berdemo dan mengkritik pemimpin yang dia benci sedangkan dia sendiri tidak laksanakan tanggungjawab dia dalam membantu menaikkan industri pelancongan Sabah.

Bullet tidak berminat untuk menjawab persoalan-persoalan yang dibangkitkan oleh Atama bagi pihak Datuk Masidi Manjun. Sebaliknya Bullet lebih suka membuat pertanyaan balas untuk menilai sejauhmana kesungguhan dan keperihatinan Atama dalam memperjuangkan bidang yang kononnya amat sebati dalam diri beliau.

FAKTA 1: Dimana Atama ketika artis antarabangsa Ronan Keating berkunjung ke Sabah bagi mempromosikan Marine Ecology Research Centre’s (MERC) untuk sama-sama memulihara terumbu karang di negeri ini? Sebagai artis tempatan yang perihatin terhadap industri pelancongan Sabah, adakah Atama turut serta dalam event tersebut?

FAKTA 2: Diawal tahun 2012, Sabah berhadapan dengan pembatalan penerbangan terus ke Osaka, Perth, Haneda dan Incheon. Ketika Datuk Maisid Manjun berusaha mencari alternatif lain bagi memastikan jumlah ketibaan pelancong tidak terjejas, apa peranan dan sumbangan Atama pada waktu itu sebagai artis dan aktivis yang perihatin terhadap perkembangan industri pelancongan Sabah?

FAKTA 3: Ketika Menteri Kebudayaan dan Komunikasi Datuk Seri Rais Yatim mengumumkan bahawa jabatan beliau akan merekodkan dan menyimpan semua genre muzik, tarian dan budaya di negeri ini untuk rujukan masa depan, tidak ada pula kenyataan Atama pada waktu itu yang menyokong langkah tersebut memandang beliau adalah artis tempatan yang turut memperjuangkan bidang yang sama.

FAKTA 4: Ketika Datuk Seri Musa Aman mengumumkan penubuhan kompleks Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara di negeri ini, tidak ada pula sokongan yang ditunjukkan oleh Atama sedangkan kompleks itu juga bakal memartabatkan seni budaya Sabah sekaligus menjadi daya tarikan pelancong untuk berkunjung ke negeri ini.

FAKTA 5: Perayaan Pesta Kaamatan yang diadakan setiap bulan Mei setiap tahun kini menjadi antara tarikan utama pelancong untuk mengunjungi Sabah. Perayaan ini yang turut mendapat liputan meluas di luar negara dilihat mampu menjana perkembangan dan kemajuan ekonomi negara khususnya dalam pembangunan industri pelancongan. Siapa yang mempopularkan Pesta Kaamatan?? Atama??

FAKTA 6: 7th Sabah International Folklore Festival (SIFF) telah diadakan pada 8 Julai hingga 17 Julai tahun lepas. Untuk pengetahuan Atama, festival ini juga turut mempromosikan keunikan budaya tarian sekaligus destinasi pelancongan di Sabah. Sebagai penghibur dan aktivis yang memperjuangkan seni budaya KDM, kenapa Atama tidak turut sama menjayakan festival itu?

FAKTA 7: Ketika Dewan Bandaraya Kota Kinabalu memberikan sokongan penuh kepada penganjur KK Jazz Festival yang berlangsung pada 15 dan 16 Jun, mana hilangnya Atama dan KDMFM sebelum dan selepas acara itu berlangsung?

FAKTA 8:Sunset Music Fest at the Tip of Borneo’ telah memukau para penonton dengan barisan persembahan yang hebat selama dua hari iaitu pada 29 dan 30 Jun tahun lepas, di Tanjung Simpang Mengayau, Kudat. Acara tersebut adalah anjuran Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah, Sabah Tourism Board dan Sri Pelancongan Sabah Sdn Bhd. Adakah Atama dan KDMFM turut mengambil bahagian dalam acara tersebut, atau sekurang-kurangnya turut sama menjayakan acara itu? Sama sekali TIDAK!

FAKTA 9: Ketika GMG Media menganjurkan ‘Rockfest Marathon III 2012 - Concert For The Environment", antara pihak yang menyokong acara itu adalah, Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Hitz.FM, ERA.FM, Malaysia Airlines, Hyatt Regency Kinabalu dan Bandwith Magazine.. Kenapa Atama dan KDMFM tidak tersenarai??

FAKTA 10: Pencipta lagu dan penyanyi dari Jepun, Hatta Mariko, berkali ganda lebih menyerlah dari Atama dalam memperjuangkan industri pelancongan negeri Sabah. Bolehkah artis Sabah terutamanya Atama menganjurkan konsert dengan hiasan stage yang berlatar-belakangkan gambar Orang Utan? Bukan banner BERSIH, Duduk Bantah, Kebangkitan Rakyat atau sebagainya??

FAKTA 11: Tahukah Atama bahawa pengerusi Finas, Datuk Md Afendi Hamdan lebih dulu menyedari potensi Sabah dalam bidang perfileman sebelum Atama membuat kritikan secara membuta-tuli kepada menteri pelancongan Sabah? Melihat kepada potensi itu, pelbagai lokasi penggambaran telah dipilih bagi menjayakan filem ‘Gerimis Mengundang’ yang turut menembusi pasaran Indonesia.... Kecewa kali Atama sebab dia tidak tersenarai dalam barisan pelakon..

FAKTA 12: "Sabah is my home, and it is also a wonderful filming location,”. “It has tremendous beauty, a deep cultural diversity, and caring people" said Catherine. Ungkapan ini akhirnya diterjemahkan dalam bentuk dokumentari yang bertajuk Dusty’s Trail - The Summit of Borneo. Pembikinan dokumentari ini adalah untuk meningkatkan kesedaran masyarakat global berkenaan dengan penyakit yang kebiasaannya menyerang golongan kanak-kanak (Duchenne muscular dystrophy disease). Bukankah pembikinan dokumentari ini juga secara tidak langsung akan mempromosikan Sabah di peringkat global? tanpa sokongan kerajaan dan kementerian yang berkenaan, dokumentari seperti ini tidak akan dapat dilaksanakan di negeri ini.

Semua peristiwa diatas adalah sebahagian dari peristiwa yang melibatkan kerjasama serta sokongan Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah bagi tahun 2012. Ada banyak lagi usaha-usaha dibawah kementerian tersebut yang telah dilaksanakan namun tidak sempat dimuatkan dalam blog ini. Rasanya pendedahan ini sudah cukup untuk menggambarkan bahawa kementerian pelancongan Sabah telah melakukan yang terbaik untuk memajukan industri pelancongan Sabah, namun samada jumlah pelancong meningkat atau tidak, itu adalah diluar kawalan menteri. 

Berbalik kepada isu Atama, apakah peranan beliau sebagai penghibur dan aktivis dalam memertabatkan seni muzik KDM untuk diketengahkan diperingkat antarabangsa sekaligus berupaya menarik pelancong masuk ke negeri ini?

Sepanjang tahun lepas, Atama lebih sinonim dengan peristiwa-peristiwa seperti di bawah:

Atama sedang tarik pelancong?



Tertarikkah pelancong bila nampak wajah pengganas ni?
Ketika Datuk Masidi bertungkus-lumus menarik pelancong masuk ke negeri ini, Atama and the gang lebih gemar melakukan huru-hara dalam negeri bagi menakutkan orang awam dan para pelancong. Inikah ciri-ciri aktivis yang hari ini cuba menonjolkan dirinya sebagai seorang yang sangat perihatin terhadap industri pelancongan negeri Sabah??

Sudah tentu Atama tidak mengetahui sebarang perkembangan yang memberikan manfaat kepada industri pelancongan di negeri ini kerana beliau hanya tahu berdemo dan melakukan provokasi. Apa sahaja yang dilakukan oleh kerajaan atau menteri-menteri yang dia benci, akan dinafikan sumbangan mereka. Sikap Atama yang condong kepada agenda politik pihak tertentu ternyata berjaya menyerlahkan lagi kedangkalan beliau apabila mengulas isu-isu tertentu.

--Ikuti perkembangan industri pelancongan Sabah di Sabah World Heritage dan usaha-usaha  kementerian bagi menyokong industri ini melalui konsep Hijau di Green Sabah--

RCI Sabah: pandangan bekas orang kanan Anwar Ibrahim

Rakyat Malaysia samada di Semenanjung mahupun Sabah dan Sarawak perlu menunggu hasil siasatan dari Suruhanjaya Siasatan Diraja sebelum membuat apa-apa spekulasi dan kesimpulan mengenai motif di sebalik pemberian kad pengenalan Malaysia kepada pendatang asing pada masa lampau. Ini bagi membolehkan rakyat mendapat gambaran jelas tentang apa sebenarnya berlaku. 

Sekiranya testimoni dari sesetengah pihak diterima bulat-bulat sebagai perkara sebenar, kita mungkin terperangkap dengan mempercayai sumber yang belum tentu sahih daripada satu hakikat kebenaran yang rumit. Lagipun, kenyataan oleh beberapa saksi pada hari ketiga siasatan telah disangkal oleh testimoni berikutnya pada hari keempat dan kelima. Perkara sebegini merupakan kebiasaan dalam siasatan yang dikendalikan secara terbuka dan berhemah. 

Kerajaan Barisan Nasional di bawah pimpinan YAB Dato’ Sri Najib Tun Razak telah mengambil langkah berani dengan menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja untuk menyiasat isu kontroversi yang telah menjadi perbalahan dalam politik di Sabah selama lebih dari tiga dekad. Langkah ini menunjukkan kesediaan Kerajaan untuk menerima kebenaran tanpa mengira implikasi yang bakal ditimbulkan. Kebenaran yang bakal terungkai dari hasil siasatan ini akan membebaskan penduduk Sabah yang terdiri dari pelbagai kaum dan agama dari keraguan dan syak wasangka yang telah menjadi duri dalam daging kepada hubungan etnik di Sabah. 

Namun demikian, dalam konteks ini, rakyat tidak seharusnya terlepas pandang mengenai satu aspek kritikal dalam pemberian hak kerakyatan kepada warga asing;iaitu sejumlah besar daripada pendatang asing yang memegang kad pengenalan merupakan mangsa perang berlarutan di Mindanao yang telah melarikan diri dari tempat asal untuk berlindung di Sabah sejak tahun 70-an. Aspek kemanusiaan ini merupakan pertimbangan utama dalam pemberian hak kerakyatan, terutamanya untuk negara seperti Malaysia, sebuah negara yang berpegang teguh kepada keadilan dan berbelas kasihan. 

Menyorot kembali sejarah kemerdekaan negara pada tahun 1957, sejumlah satu juta penduduk Cina dan India yang bermastautin di Malaya telah diberi kerakyatan dalam sekelip mata. Ini berasaskan beberapa faktor tertentu seperti peranan dan kepentingan mereka dalam sektor ekonomi iaitu getah dan bijih timah, ancaman pemberontak komunis dan yang paling utama ialah perpaduan kaum yang telah disyaratkan oleh British untuk Tanah Melayu mencapai kemerdekaan. Sebagaimana pandangan dari Tun Dr. Mahathir Mohamad, kepimpinan UMNO pada masa tersebut juga telah bersedia untuk mengenepikan pemberian hak kerakyatan secara konvensional dalam usaha untuk menarik semua penduduk Tanah Melayu untuk turut sama memperjuangkan kemerdekaan. Pendekatan ini amat berbeza dengan kepemimpinan negara berbilang kaum lain dimana dikotomi atau pengasingan telah wujud di antara pribumi dan bukan pribumi hasil dari pemerintahan penjajah seperti Indonesia dan Myanmar. Di negara-negara seperti itu, peraturan pemberian kerakyatan amat ketat bagi memastikan asimilasi antara komponen kaum yang wujud. 

Sebaliknya di Malaysia, pemberian hak kerakyatan kepada kaum bukan Melayu dan bukan Bumiputera telah mengubah lanskap negara sama sekali. Tanah Melayu yang telah wujud melalui Kesultanan Melayu sejak berkurun lamanya kini cumalah satu komuniti kaum Melayu di dalam pelbagai komuniti kaum lain yang wujud dalam negara. Dalam erti kata lain, pemberian hak kerakyatan secara mudah kepada orang Cina dan India telah mengubah sifat dan ciri utama pembangunan negara. Disebabkan inilah, cabaran terbesar negara sejak 55 tahun yang lalu adalah menyesuaikan hak orang Melayu yang merupakan penduduk asal Tanah Melayu dengan kepentingan bukan Melayu melalui integrasi kaum memandangkan kesemuanya merupakan rakyat Malaysia. 

Jika dilihat dari satu sudut, perkara yang sama juga berlaku di Sabah, di mana penduduk Sabah turut melalui satu perubahan akibat dari pemberian hak kerakyatan kepada pelarian daripada negara jiran. Kaum Bumiputra bukan Islam yang merupakan kaum terbesar di Sabah sewaktu pembentukan Malaysia pada tahun 1963, telah hilang majoritinya kepada Bumiputra Islam. Keadaan ini telah menimbulkan perasaan bimbang dan runsing penduduk yang terdiridari kalangan pelbagai kaum dan situasi ini haruslah ditangani dengan bijak dan berempati. 

Menyeimbang dan mengharmonikan kepentingan kedua segmen Islam dan bukan Islam serta elemen Bumiputra dalam perkara ini memerlukan ketangkasan dan kebijaksanaan kepimpinan negara.Dalam perkara ini, negeri Sabah amat beruntung kerana mempunyai tokoh pemimpin seperti Tan Sri Joseph Pairin Kitingan yang dikenali kerana kematangan fikiran beliau dan pengalaman politik yang luas telah berjaya mengekalkan keharmonian kaum dan agama di Sabah.

Ditulis oleh bekas orang kanan Anwar iaitu Dr. Chandra Muzaffar (Yayasan1Malaysia)
Terjemahan oleh: mymassa

Saturday, January 26, 2013

INFO: Waspada sindiket penipuan lesen BL1M

KOTA KINABALU: Orang ramai khususnya golongan belia disaran tidak terpedaya dengan sindiket penipuan pendaftaran program Bantuan Lesen 1Malaysia (BL1M) kelolaan Sekretariat Hal Ehwal Bandar (SHEB) Pemuda Barisan Nasional.

Pengerusi SHEB Pemuda UMNO Tengku Azman Tengku Zainol Abidin berkata langkah berwaspada itu berikutan pihaknya mengesan 27 kes sindiket terbabit di Kedah yang menawarkan perkhidmatan mengedarkan borang secara manual dan mengutip bayaran tunai.

“Kita ingin tegaskan di sini bahawa kami tidak melantik mana-mana ejen individu dan kita tidak melakukan transaksi secara tunai.

“Kami hanya menerima bayaran RM199 menerusi kiriman wang kepada My E.G. Services Bhd selaku vendor bagi mengurus program itu,” katanya pada sidang akhbar yang turut dihadiri Pengerusi SHEB Pemuda UMNO Sabah Bahrul Razha Chuprat di sini semalam.

Tengku Azman berkata pihaknya akan mengambil insiatif terbaik menangani perkara itu memandangkan masih dalam peringkat prapendaftaran dan ia akan dibuka secara rasmi bermula 1 Feb hingga 14 Feb ini.

Program BL1M terbuka kepada warganegara berusia antara 17 dan 40 tahun dan yuran RM199 meliputi permohonan lesen, gambar, kelas latihan amali, ujian teori undang-undang berkomputer dan praktikal di institut memandu.

Orang awam yang berminat boleh mendaftar nama untuk menikmati insentif program itu melalui laman sesawang www.bl1m.my mulai semalam dan mereka yang terpilih akan dihubungi setelah program itu dilancarkan.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dijangka melancarkan program itu pada akhir bulan ini. - The Borneo Post

RCI: inikah "Perkara Sebenar" yang dimaksudkan Salleh?

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah, Datuk Seri Salleh Said Keruak sebelum ini ada mencabar Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim memberitahu perkara sebenar mengenai pendatang tanpa izin kepada Suruhanjaya Siasatan Diraja. Beliau menegaskan Anwar perlu berbuat demikian kerana beliau adalah Timbalan Perdana Menteri pada waktu itu, dan menurutnya, "beliau (Anwar) seorang yang amat berkuasa dan tahu apa yang berlaku di Sabah".

Mungkinkah jawapan bagi persoalan yang dibangkitkan oleh DS Salleh ini terjawab melalui pendedahan blogger mymassa? Menurut blogger ini, Anwar mula merosakkan politik aman negeri Sabah pada tahun 1986 melalui beberapa proksi pemimpin pemuda USNO bagi melancarkan satu gerakan menjatuhkan Tun Datu Mustapha. Kesan daripada "sentuhan tangan" Anwar Ibrahim, maka terbubarlah USNO dan digantikan dengan UMNO.

Menurut mymassa juga, Semua Ketua-Ketua Bahagian UMNO yang pro Tun Datu Mustapha, Tun Ghafar Baba, Pak Lah telah dimatikan dengan cara memberikan seberapa banyak wang kepada proksinya bagi tujuan menumbangkan sesiapa sahaja yang tidak menyokong Anwar. 
Pada tahun 1995, apabila ramai orang-orang Anwar yang sedang memegang jawatan Ketua Bahagian hendak dilawan, Anwar menggunakan apa saja cara untuk mengalahkan mereka. Anwar bukan sahaja memberi wang tunai, tetapi Lot-Lot Saham yang boleh ditukar di bank-bank Bumiputera. Ramai Ketua Bahagian dan Timbalan Ketua Bahagian yang pro-Anwar kaya mendadak!  
Satu contoh, Anwar telah menggunakan kuasanya untuk mengarahkan pihak keselamatan supaya menangkap individu-individu yang kononnya terlibat dalam projek IC. Inilah manusia yang paling Hikpokrit! Dia menyuruh orang itu mengatur IC Projek, kemudian dia mengarahkan pihak polis menangkap orang itu semula. Tujuannya supaya orang itu tidak menang Ketua Bahagian, kerana jika dia menang dia akan mencalonkan Tun Ghafar Baba bukannya Anwar Ibrahim. - mymassa
Menurut mymassa juga, Anwar turut menggunakan kuasanya untuk menumbangkan PBS dengan pendekatan "apa cara sekalipun". 

Selain itu, Anwar juga bertanggungjawab membawa masuk warga asing ke negeri Sabah melalui pemilikan ladang kelapa sawit yang luas di Sandakan. Menurut mymassa, ladang milik Anwar ini hanya mengambil PATI sebagai pekerja, bukannya warga tempatan Sabahan.

Tidak cukup itu, mymassa turut mendedahkan pekung asal-usul Yong Teck Lee yang mana bapa Yong bukanlah orang Sabah, sebaliknya warga asing dari China yang datang ke Sabah dan kemudian membuka bengkel di Lahad Datu. Menurut mymassa, Anwar Ibrahim telah melantik Yong Teck Lee menjadi ketua menteri Sabah bagi mempermudahkan hasrat beliau (Anwar) mengumpul kekayaan di Sabah.

Jualan Murah Pakatan Rakyat tidak laku di Sabah

Rupanya selama ini Pakatan Rakyat hanya "syok" sendiri kononnya parti mereka mendapat sambutan dikalangan rakyat Sabah, terutamanya selepas Bumburing dan Lajim keluar meninggalkan BN dan menyertai mereka. Keyakinan pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat untuk membentuk kerajaan baru disuarakan melalui kempen mereka di suluruh pelusuk negeri ini tidak terkecuali kawasan-kawasan terpencil dan juga pulau-pulau sekitar Sabah.

Pasti ramai yang masih ingat majlis sambutan ambang Hari Merdeka yang diadakan di Restoran Singgah Singgarung anjuran Pakatan Rakyat pada bulan September tahun lalu . Dalam majlis itu, pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat bersungguh-sungguh menaikkan imej mereka diselang-seli dengan skrip memburuk-burukkan kerajaan BN dengan bermodalkan dua ekor katak (Lajim dan Bumburing) yang berjaya dituba oleh Anwar Ibrahim.

Agak lucu, sebaik Bumburing memulakan ucapan dan sebaik ketibaan Anwar di majlis itu, tiba-tiba ribut kencang melanda kawasan itu hingga menyebabkan kemah mereka hampir terbang. Situasi ini boleh pula diterjemahkan oleh penulis pro pembangkang kononnya ribut itu adalah aura yang dibawa oleh Anwar ke Sabah yang bakal merubah nasib rakyat Sabah.. uwekk!! menyampah!!
"Namun sesuatu yang tidak diduga telah berlaku kerana belum pun sampai dua minit Datuk Seri Wilfred Bumburing berucap, satu ribut kencang bertiup dan diikuti oleh hujan renyai-renyai menyebabkan layar projektor tercabut dan khemah pentas hampir terbang. 
Di Saat itu juga adalah waktu ketibaan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Adakah ini satu rahmat baru atau malapetaka bagi Sabah? Adakah ini adalah aura yang dibawa oleh Anwar ke Sabah yang bakal merubah nasib rakyat Sabah yang inginkan perubahan dan memerlukan pembelaan agar sama taranya dengan penduduk di Semenanjung Malaysia?" - Sabahkini
Pemimpin, penulis dan penyokong-penyokong Pakatan Rakyat patut melihat petanda itu dari sudut negatif sebagaimana insiden yang berlaku kepada Ansari selepas jatuh ke laut dua kali ketika PRK Batu Sapi. Seperti yang dijangka dan diramalkan, Ansari dan YTL gagal menewaskan seorang suri rumah sekalipun jumlah undi kedua-dua pemimpin pembangkang ini digabungkan. Jesteru, dengan insiden buruk yang melanda Pakatan Rakyat ini, tidak perlulah pemimpin-pemimpin mereka terlalu gairah mengiktiraf kemenangan sebelum bertanding sedangkan realitinya Pakatan Rakyat sudah tidak laku di negeri ini.

Keyakinan Bullet terhadap tahap kemampuan Pakatan Rakyat bertambah-tambah kuat apabila blogger DKM Sabah mendedahkan bahawa jumlah ahli yang berdaftar dengan STAR jauh lebih tinggi daripada jumlah ahli yang berdaftar dengan PKR. Pendedahan ini jelas menunjukkan bahawa rakyat Sabah tidak menyokong kepimpinan Pakatan Rakyat walaupun Anwar dan konco-konconya dibantu dengan jentera-jentera mewah seperti Falcon Jet yang bernilai USD39 juta bagi memperlihatkan diri mereka setanding dengan pemimpin-pemimpin bertaraf dunia.

Tanpa membuang masa, jom layan artikel DKM di bawah:

SUATU PENDEDAHAN: PKR TIDAK LAKU DI SABAH
Pada 13.01.2013 telah berlangsung Program "Perjumpaan Pemimpin STAR Bersama Rakyat" bertempat di Kg. Mantob Kiulu Tuaran. Dianggarkan seramai 150-200 orang hadir pada perjumpaan tersebut. Kawasan perkampungan yang berada di bahagian pedalaman Tuaran. Majoriti masyarakat kampung Mantob terdiri daripada suku kaum KDM. Wujud beberapa pendedahan penting daripada Dr Jeffrey merangkap Pengerusi STAR Sabah. 
STAR 1 Tahun (300,000 ahli) PKR Sejak Masuk Sabah Hanya Ada 50,000 Ahli.
Beliau mendedahkan bahawa, sepanjang PKR mula-mula bertapak sehinggalah beliau menyertai Parti tersebut, PKR hanya mampu mendaftarkan lebih kurang 50,000 ahli di seluruh Sabah. Berbeza dengan STAR (State Reform Party) yang baru berusia setahun, beliau mendakwa bahawa STAR berjaya mendaftarkan lebih kurang 300,000 orang ahli di seluruh Sabah. Beliau menyifatkan perkembangan ini sebagai tamparan hebat kepada PKR yang selama ini memandang rendah keupayaan parti-parti kecil seperti STAR. 
STAR dikhabarkan kini memonopoli kawasan-kawasan yang penduduknya atau pengundinya merupakan majoriti KDM (Kadazandusun Murut). STAR dijangka akan bertanding dan meletakkan calon mereka di kawasan-kawasan majoriti pengundi KDM dan Bumiputra Bukan Islam (BBI). Baca artikel penuh (DISINI)

Friday, January 25, 2013

Pembangkang tidak mahu panel RCI selesaikan tugas

KOTA KINABALU: Bekas Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Salleh Said Keruak berpendapat pakatan pembangkang yang diketuai bekas Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim bimbang terhadap kemungkinan kerajaan Barisan Nasional (BN) menyelesaikan isu pendatang tanpa izin di Sabah, buat selama-lamanya. 

Menggambarkan pembangkang sebagai oportunis, beliau berkata pembangkang cuma memanipulasi dan mengambil kesempatan daripada keadaan itu demi kepentingan politik dan mencampuri tugas Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai pendatang tanpa izin di negeri ini. 

“...yang nyata, Pakatan (pembangkang) bimbang bahawa BN akan menyelesaikan isu pendatang tanpa izin di Sabah. Sebab itulah mereka mempolitikkan isu ini. Mereka tidak mahu panel RCI menyelesaikan tugas mereka dan menggunakan kenyataan daripada bekas tahanan ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri) untuk meremehkan keputusan suruhanjaya berkenaan. 

“Strategi utama mereka adalah untuk membabitkan Umno,” katanya kepada Bernama selepas menghadiri sambutan Maulidur Rasul di sini kelmarin. 

Salleh, yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah dan Speaker Dewan Undangan Negeri, diminta mengulas forum bermaksud membincangkan RCI anjuran sebuah parti pembangkang di sini kelmarin. 

Beliau mengulangi bahawa kerajaan BN bersungguh-sungguh untuk menyelesaikan sama sekali masalah pendatang asing di Sabah yang tiada kesudahannya. 

“Jika mereka ikhlas untuk menyelesaikan masalah ini, mereka sepatutnya menyokong RCI untuk menyiapkan tugasnya,” katanya. - New Sabah Times

BN tetap menerajui kerajaan selepas PRU-13

TAMBUNAN: Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS) Tan Sri Joseph Pairin Kitingan, berkata Barisan Nasional (BN) akan menang dan membentuk kerajaan selepas pilihan raya umum ke-13. 

Pairin yang juga Timbalan Ketua Menteri Sabah, berkata rakyat di negeri Sabah perlu memberi kemenangan kepada BN dengan majoriti yang lebih besar. 

Pairin berkata dengan peningkatan prestasi BN di semenanjung dan keyakinan kepada penambahan kerusi rakyat perlu bersatu padu dan berada di tahap yang tinggi memberi kepercayaan dan mandat kepada BN. 

Oleh itu kata Pairin yang juga Menteri Pembangunan Infrastruktur dan Wakil Rakyat Tambunan menyeru agar usaha bersungguh-sungguh dibuat untuk meningkatkan majoriti di Sabah. 

“Ini (membentuk kerajaan) harus menguatkan azam dan keyakinan terhadap perjuangan kita,” kata Pairin lagi. 

Beliau berkata demikian ketika berucap menutup Seminar Jentera Pilihan Raya BN Tambunan yang diadakan di Tambunan Resort (TRCC) di sini. 

“Jika kita mempunyai majoriti yang lebih besar akan memberi pengaruh yang kuat, seterusnya merapatkan kita dengan pucuk pimpinan dan menembusi persefahaman demi kepentingan rakyat di negeri Sabah,” kata Pairin yang juga Ketua Bahagian PBS Tambunan. 

Beliau berkata rakyat Sabah harus yakin bahawa BN akan membentuk semula kerajaan. 

Hadir sama Setiausaha BN Parlimen Keningau yang juga Timbalan Ketua Bahagian PBS Tambunan, Datuk Daniel Kinsik dan penyelaras-penyelaras Pusat Daerah Mengundi yang menghadiri seminar sehari tersebut. 

“Jangan ragu-ragu dalam perjuangan dan mainkan peranan kita dengan pendekatan yang bersungguh-sungguh kerana BN akan tetap menerajui kerajaan selepas PRU ke 13 ini,” ujar Pairin. 

Sementara itu Pengerusi Penganjur, Datuk Daniel Kinsik, berkata BN tetap akan menang dan mereka berada di tahap semangat yang tinggi untuk menghadapi pilihanraya. 

“Kami sasarkan kepada kemenangan besar calon BN,” kata Daniel. 

Menurut Daniel Bilik Gerakan di seluruh kawasan Tambunan akan mula beroperasi pada 1 Febuari ini. - New Sabah Times

Thursday, January 24, 2013

PBS questions Anwar’s silence on RCI’s evidence

KOTA KINABALU: Parti Bersatu Sabah (PBS) vice president Datuk Herbert T Lagadan has also questioned opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim’s silence over the evidence presented to the Royal Commission of Inquiry (RCI) on illegal immigrants in Sabah.

“Why has Anwar been silent on the illegal immigrants issue and the Royal Commission of Inquiry’s proceedings so far? Is there anything he is afraid of?” Herbert asked.

The Kadamaian assemblyman also said that he supported Sabah Umno deputy liaison chief Datuk Seri Salleh Said’s call to get Anwar to testify in the on-going Royal Commission of Inquiry hearing.

“Being the Deputy PM and chief director of election operation in Sabah in 1994, he (Anwar) may have given instructions relating to phantom voters. To be fair to the real and true people of Sabah, both Anwar and former Prime Minister Tun Mahathir should be called to testify,” he opined.

All Sabahans should thank Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak for setting up the Royal Commission of Inquiry, he said, adding: “Now we can see the ray of hope that there will be a solution on the problem that has plagued us for more than four decades.

“I, for one, am looking forward to the day when the illegal immigrant problem in Sabah is fully solved,” Herbert said.

Two days ago, Salleh challenged opposition leader Anwar to tell the truth about the illegal immigrants to the RCI tasked with looking into the long-standing problem in the state.

He asserted that Anwar was duty-bound to do so as he was Deputy Prime Minister at that particular period, adding that “he was a powerful man and knew what was going on in Sabah”.

“Don’t be a hypocrite, perhaps with the inside knowledge, Anwar can help shed some light … so tell the truth to the RCI. He must not play politics. At least (Datuk Seri) Najib (Tun Razak), our Prime Minister is prepared to seek the truth and approved the formation of RCI to identify the roots of the problem.

“We should not come to a conclusion and blame certain parties just because of statements by few ex-ISA (Internal Security Act) detainees. We should let RCI complete its works … What we want is a permanent solution,” he said after attending a meet-the-people session at SK Sembirai near here on Tuesday.

In this respect, Salleh, who is also State Legislative Assembly Speaker, said the people should praise and support Najib for his bold move to form the RCI.

“Once RCI completes its task then the government will study and act on it accordingly to resolve the matter once and for all.

“Those who were qualified and obtained their citizenship through proper procedure should not be punished and those who obtained it through illegal or dubious means must have their citizenship revoked. That should be the way,” he said.

Expressing confidence that the illegal immigrants’ problem would be resolved by the government under Najib, Salleh said genuine Sabahans must be patient to wait for a permanent solution.

The setting up of the RCI and appointment of its chairman and members was announced by the Prime Minister on August 11 last year to solve the problem of illegal immigrants in Sabah.

The commission was headed by former Chief Justice of Sabah and Sarawak Tan Sri Steve Shim Lip Kiong. The panelists were Universiti Malaysia Sabah ex-vice chancellor Professor Datuk Seri Dr Kamaruzaman Ampon, Kuala Lumpur ex-police chief Datuk Henry Chin Poy Wu, former Sabah state secretary Datuk Kee Mustafa and ex-deputy Chief Minister and former state attorney-general Tan Sri Herman J. Luping.

Subsequent proceedings would be held on Jan 28 till Feb 1 and from Feb 22 till Feb 27.

Meanwhile, Malaysiakini reported yesterday that (Dato’ Seri) Anwar (Ibrahim) is ready to testify before the RCI if summoned. - The Borneo Post

SAPP has no moral authority to talk on illegal immigrant issue

KOTA KINABALU: DAP Sabah state assistant secretary Junz Wong has advised SAPP Youth chief Edward Dagul not to think Sabahans were fools by putting up political “wayang kulit”.

“SAPP has no moral authority to talk on illegal immigrant issue. Why hasn’t SAPP complained when their president (Datuk Yong Teck Lee) won? Why hasn’t SAPP asked for the Royal Commission of Inquiry (RCI) on illegal immigrants to be set up immediately?” Junz asked.

“If SAPP had sincerely wanted to solve the illegal immigrant issue, SAPP should have stopped the problem from deteriorating with sense of urgency then!” he added.

For this, Junz said SAPP should immediately apologize to the people of Sabah for allowing the illegal immigrant problem continued to worsen.

“That’s also explained why they have been keeping very quiet on recent shocking findings exposed by RCI hearings,” he added

Junz Wong is also the national DAPSY publicity secretary, stressed DAP adviser Lim Kit Siang has been fighting for Sabah to resolve PTI issue as early as the 80s by tabling an emergency motion to address this problem!

“As determined as Edward Dagul has confidently claimed, so why hasn’t SAPP supported the RCI motion in Parliament tabled again by Lim Kit Siang back in 2008? - The Borneo Post

INFO: Guru, pegawai pendidikan digalak mohon jawatan kosong SISC, SIP

KOTA KINABALU: Guru-guru dan para pegawai pendidikan yang berpengalaman digalakkan supaya memohon jawatan kosong yang ditawarkan dalam SISC dan SIP untuk merealisasikan Program Transformasi Pejabat Pelajaran Daerah (PPD). 

SISC atau Jurulatih Mata Pelajaran Khusus Program Penambahbaikan Sekolah (School Improvement Specialist Coaches) dan SIP atau Jurulatih Pengetua Rakan Penambahbaikan Sekolah (School Improvement Partners) adalah antara komponen utama bagi Program Transformasi PPD. 

Timbalan Pengarah Pelajaran Negeri Sabah, Hajah Maimunah Hj Suhaibul, berkata kuota bagi SISC adalah seramai 198 orang pegawai bagi 24 PPD di seluruh negeri di mana setakat ini hanya 32 orang yang telah memohon dan layak. 

“Sementara bagi SIP pula memerlukan seramai 44 orang pegawai yang mana pada masa ini hanya terdapat 18 orang sahaja,” katanya pada sidang media di Majlis Perutusan Awal Tahun 2013 Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) Sabah yang bertemakan ‘Berfikir Di Luar Kotak Ke Arah Transformasi Pendidikan Negara’ di KK High School, di sini, kelmarin. 

Tema itu, katanya, adalah bersesuaian dengan tuntutan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 – 2025. 

Tambahnya, Program Transformasi PPD itu juga hanya dilaksanakan di dua buah negeri rintis iaitu Sabah dan Kedah. 

Beliau menjelaskan, mereka yang memegang jawatan DG41 dan DG48 ke atas layak untuk memohon SISC dan SIP. 

Maimunah berkata, dalam Program Transformasi PPD itu, terdapat lima aspirasi yang menjadi Petunjuk Prestasi Utama (KPI) JPN dan setiap PPD. Lima aspirasi itu adalah, pengurangan bilangan sekolah Band 6 dan Band 7, peningkatan bilangan sekolah Band 1 dan Band 2, peningkatan 10 peratus Gred Purata Sekolah (GPS), pengurangan 25 peratus perbezaan jurang antara bandar dengan luar bandar dan pencapaian enrolmen murid sebanyak 95 peratus. 

Maimunah memberitahu sesi temuduga bagi kedua-dua jawatan itu akan diadakan pada 5 hingga 8 Februari ini. - New Sabah Times