Saturday, July 27, 2013

Kekurangan Diesel Bertambah Kritikal Di Seluruh Negara Jika Pakatan Memerintah

KOTA KINABALU: Democratic Action Party (DAP) Sabah yesterday claimed that there has been a shortage of diesel here for the last several days. Parti Keadilan Rakyat (PKR) Sabah secretary and Inanam assemblyman Dr Roland Chia Ming Shen also complained that many fuel pump stations in the city are putting up a ‘Harap Maaf Sedang Dibaiki’ tag on their diesel pumps, forcing diesel-run vehicle drivers to go from station to station to look for the fuel. Dr Chia alleged that the shortage of diesel fuel could be due to smuggling activities. - The Borneo Post

Malang sungguh rakyat di negeri ini kerana mempunyai barisan pemimpin pembangkang yang sentiasa gagal mengenalpasti dan memahami punca sebenar setiap masalah yang berlaku di negeri ini. Jika benar masalah itu hanya berpunca dari aktiviti penyeludupan, kenapa hanya ketika menjelang perayaan barulah masalah itu berlaku? Dan kenapa hanya berlaku kekurangan untuk bekalan diesel, tetapi tidak untuk petrol? Penulis tidak nafikan berlakunya kes-kes seumpama itu, namun kerajaan tetap mempunyai mekanisme mereka sendiri bagaimana mahu mengatasi masalah tersebut. Penulis andaikan samada pembangkang terutamanya Pakatan Rakyat tidak tahu atau pura-pura tidak tahu tentang berlakunya peningkatan jumlah penggunaan kereta yang menggunakan minyak diesel serta faktor perayaan sehingga mendorong mereka untuk menyalahkan kerajaan kononnya gagal mengatasi masalah penyeludupan. Sedangkan masalah ini bukan hanya berlaku di Sabah, malah turut berlaku di Sarawak.

Bersyukurlah di Sabah atau Malaysia, harga bahan api seperti Petrol dan Diesel tidak dimonopoli oleh satu syarikat atau jenama sahaja. Malah, subsidi kerajaan juga tidak tertumpu kepada nama atau jenis syarikat, sebaliknya mengikut jenis bahan api tidak kira di stesen mana bahan api itu berada. Dan bersyukur juga kerana di Sabah, pengguna mempunyai banyak pilihan seperti Petronas, Shell, Petron dan ESSO.. Jika kekurangan diesel ini disifatkan sangat meruncing (ketika stesen Petron dan ESSO masih mempunyai bekalan), bagaimana agaknya jika hanya ada dua jenama bahan api di Sabah?? Tentu lebih perit bukan?.. Sudah tentulah ada stesen yang mengalami kekurangan bekalan jika semua pengguna hanya menggunakan satu atau dua jenama sahaja..

Kerajaan tidak patut dipersalahkan walaupun mereka dipertanggungjawabkan untuk memastikan kuota bahan api di negeri ini sentiasa mencukupi. Jumlah penggunaan diesel untuk setiap kenderaan dan peningkatan jumlah kenderaan di Sabah tidak mungkin mampu dikawal oleh kerajaan... penggunaan bulan ini mungkin sekitar RM500 setiap kenderaan (persendirian), namun siapa tahu berapa pula jumlah penggunaan untuk bulan depan?? Penulis yakin bahawa Anwar, Nik Aziz dan Lim Kit Siang juga tidak akan tahu berapa jumlah perbelanjaan rakyat untuk bahan api pada masa akan datang.. 

Kebiasaannya, hanya ketika berlakunya kekurangan, barulah masalah itu dapat dikesan sekaligus mencari jalan penyelesaiannya. Jesteru, kerajaan tidak berdiam diri malah pantas bertindak dengan membuat penambahan kuota minyak diesel sebanyak lapan juta liter untuk bulan ini. Walaupun masih terdapat bekalan di stesen Petron dan ESSO, kerajaan tetap menyelesaikan masalah ini secara tuntas tanpa mendesak rakyat supaya beralih kepada jenama lain.

Terfikir sejenak apa agaknya yang akan berlaku jika Pakatan menurunkan harga kereta secara mendadak tanpa memikirkan kesannya terhadap jumlah penggunaan bahan api.. Adakah semua kesan-kesan ini turut diambilkira sebelum mencadangkan harga kereta diturunkan? Ternyata cubaan pembangkang mempergunakan isu ini untuk kepentingan politik membuktikan mereka juga gagal mengesan lebih awal masalah ini sedangkan mereka tidak pernah gagal dalam menunjukkan "kepintaran" masing-masing apabila berhujah atau berpidato.. 

Kerajaan, walaupun sering menjadi bahan kutukan dan cacian oleh puak-puak yang mengidam jawatan kabinet, namun kerajaan tidak pernah lupa memantau keperluan rakyat disamping bersedia bertindak sekiranya berlaku kekurangan. Sebagaimana kata Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna Sabah Datuk Jainab Ahmad Ayid, krisis bekalan diesel ini hanya untuk sementara. Malah beliau turut menegaskan bahawa kerajaan sentiasa memantau dengan ketat penjualan minyak bersubsidi agar dapat dinikmati oleh semua rakyat. 

Samada pengguna bahan api diesel berpuas hati atau tidak dengan penjelasan Datuk Jainab, fikirkan dahulu apa akan berlaku jika Pakatan berjaya merampas kerajaan pada PRU13 yang lalu.. Sudah tentu kekurangan bahan api ini akan berlaku setiap bulan tanpa perlu menunggu musim perayaan..

1 comments:

  1. Apakah tag 'Harap Maaf Sedang Dibaiki’ bermaksud 'Harap maaf, bekalan diesel sudah habis'. Sia-sia bergelar doktor tapi BODOH tak paham bahasa Melayu...

    ReplyDelete

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.