Sunday, September 23, 2012

Pesawat ‘Musa A320’ bukti keyakinan pelabur terhadap pentadbiran Datuk Musa Aman

Komen Sabahterkini2u;
"Kalau dah cadang bangunkan Terminal KKIA2 tu dengan kos berjuta buat apa membina KKIA dengan kos lebih 1 bilion itu? ingat Airasia saja ke nak mendarat kat KK.
Dah jadi macam milik Airasia pula KKIA2 tu. Kalau Musa Aman bagi kelulusan dan merayu kepada Kerajaan Persekutuan mengenai tuntutan Airasia memang sah ada udang sebalik mee."
Sabahterkini2u perlu melihat isu ini diluar konteks politik supaya pandangan blogger ini lebih menjurus kepada kesannya terhadap ekonomi negeri Sabah. Jangan kerana kegairahan menyerang kepimpinan Datuk Musa Aman, maka industri penerbangan negeri Sabah pula yang dijadikan mangsa.

Secara peribadi BB juga tidak bersetuju jika kerajaan persekutuan bertindak menyekat syarikat yang berdaya saing seperti AirAsia yang telah berjaya merevolusikan industri penerbangan serantau dan menyumbang kepada ekonomi negeri Sabah melalui sektor pelancongan dengan memaksa syarikat penerbangan ini memindahkan operasi mereka ke Terminal 1.
 
Apa guna AirAsia berpindah ke Terminal 1 jika terpaksa mengenakan caj tinggi kepada penumpang? Dikhuatiri tindakan itu bukan sahaja membebankan penumpang ekoran kenaikkan harga tiket, malah akan merugikan syarikat yang banyak membantu membawa pelancong ke negeri ini. Jika Sabahterkini2u menyokong operasi Airasia dipindahkan ke Terminal 1, bermakna blogger ini secara tidak langsung menyokong supaya rakyat di negeri ini serta pelancong dibebani dengan kos penerbangan yang tinggi.

Jika benarpun Datuk Musa Aman merayu kepada kerajaan Persekutuan supaya mengekalkan operasi Airasia di Terminal 2, bukankah ianya satu tindakan yang baik dan tepat bagi melindungi industri pelancongan dan juga melindungi kepentingan rakyat di negeri ini dari terus dibebani dengan kos penerbangan yang tinggi oleh MAS? Malah bukan Datuk Musa Aman sahaja yang menyokong pendirian Airasia, sebaliknya beberapa anggota Parlimen juga turut sependapat dengan beliau antaranya termasuklah Datuk Abdul Rahman Dahalan, Datuk Salleh Kalbi, Datuk Alexander Nanta Linggi, Mohd Nor Othman dan Datuk Chua Soon Bui.

Mungkin blogger pro pembangkang hari ini semakin tertekan apabila Datuk Musa Aman terus-menerus mendapat penghargaan dari pelbagai pihak sehingga memaksa mereka melakukan kerja-kerja pembangkang dengan menafikan satu-persatu penghargaan itu. Apapun usaha mereka, BB tetap percaya bahawa Pesawat ‘Musa A320’ itu adalah bukti keyakinan pelabur terhadap pentadbiran Datuk Musa Aman untuk mereka (pelabur) terus melaksanakan komitmen pelaburan mereka di negeri ini.

**Apa gunanya memiliki Terminal berbilion ringgit jika terpaksa menghentikan laluan dari Kota Kinabalu ke Osaka, Perth, Haneda dan Seoul.. Sebaliknya Terminal yang nilainya jutaan ringgit pula yang bakal membuat penerbangan terus dari Kota Kinabalu ke Filipina, Australia, Korea dan Japan..**

By: Borneo Bullet

32 comments:

  1. Biasa la pembangkang, kerja mereka menidakkan fakta yang baik berkaitan kerajaan bn, & mengiyakan fitnah & khabar2 angin yang negative terhadap kerajaan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. setiap kalai ada penghargaan dikeluarkan atau dinyatakan kepada musa aman, mesti keluar penafian dari pembangkang..ini buktiknya usaha dan jasa musa aman ini dicemburui oleh pembangkang..

      Delete
    2. pembangkang semua dia nak pertikaikan, dan ini memperlihatkan ketidakwarasan pihak pembangkang sendiri.

      Delete
    3. The oppositions love chaos life.

      Delete
    4. Nampaknya kredibiliti Musa memang terbukti dengan segala pujian yang diberi.

      Delete
  2. sumbangan dan jasa musa aman selaku KM sabah memang banyak dan amat dihargai oleh rakyat sabah...

    ReplyDelete
  3. sumbangan dan jasa AirAsia kepada pembangunan sektor perlancongan sabah amat dihargai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagus juga ada sykt penerbangan tambang murah, lebih ramai pelancong datang ke Sabah.

      Delete
    2. airasia byk menggalakkan kehadiran pelacong ke Sabah kerana tambangnya yang murah.

      Delete
    3. Ini menunjukkan bahawa kepimpinan Musa memang diiktiraf.

      Delete
  4. sejak musa aman menjadi KM sabah, sabah terus membangun dengan pesat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Indeed, refer to GTP and ETP and you'll know.

      Delete
    2. Memang patut Musa dipuji atas sumbangan beliau ke atas Sabah.

      Delete
  5. Betul kata kamu BB. Sabahterkini2 hanya terpedaya dengan sikap politik sebab itulah mengaitkan perkara ini dengan politik semata-mata.

    ReplyDelete
  6. Lagi baguslah kalau Airasia di Terminal 2 kerana tidak juga terlalu banyak membayar berbanding di Terminal 1.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, pengguna ada pilihan mahukan perkhidmatan yang murah atau sebaliknya.

      Delete
    2. moga airsia akan terus kekal di terminal 2.

      Delete
  7. Apa pun Kerajaan Negeri dan Kerajaan persekutuan pasti akan mencari jalan peyelesaian mengenai masalah yang dihadapi ini. Jangan mudah terpedaya dengan permainan pembangkang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. apapun keputusan yang diambil oleh kerajaan negeri atau persekutuan, semua itu pasti telah melalui satu proses kajian atau penilaian yang teliti..

      Delete
  8. pembangkang akan mainkan apa saja isu untuk menyalahkan kerajaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mereka lupa, dipihak mereka juga banyak melakukan kesilapan atau kesalahan.. malah membangkang tanpa usul periksa juga merupakan satu kesilapan..

      Delete
  9. pihak pembangkang lebih suka perbesarkan sesuatu isu dan bukannya mencari penyelesaian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan harap la mereka akan mencari penyelesaian.. tugas mereka hanya membangkang.. membangkang apa sahaja yang dilakukan oleh kerajaan tidak kira tindakan kerajaan itu baik atau sebaliknya..

      Delete
  10. perkembangan industri penerbangan adalah penting untuk menarik kehadiran lebih ramai pelancong datang ke Sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dengan komitmen Airasia terhadap negeri ini, saya yakin jumlah pelancong yang datang ke negeri ini bertambah setiap tahun..

      Delete
  11. Tony Fernandes menghargai kepercayaan Datuk Musa Aman terhadap hasrat beliau untuk menubuhkan syarikat penerbangan tambang murah.. ini menunjukkan Datuk Musa Aman mempunyai pemikiran yang tajam dalam selok belok ekonomi..

    ReplyDelete
  12. walau apapun kritikan sesetengah pihak terhadap Airasia dan Datuk Musa Aman, yang pasti sistem pengangkutan udara di Sabah semakin pulih ekoran tindakan MAS menghentikan beberapa laluan ke negara luar..

    ReplyDelete
  13. sepatutnya Airasia mendapat sokongan penuh bukan sahaja dikalangan pemimpin2 kerajaan BN Sabah malah seluruh rakyat Sabah.. bukan mudah sesebuah syarikat mengekalkan prestasi dengan membawa perkhidmatan pada harga yang murah..

    ReplyDelete
  14. These are the good example how opposition criticize contributes sector,which is far more success than their rumor creation.

    ReplyDelete
  15. Air Asia boosting tourism sector which successfully gain the recognition Asia, more and more tourists see KK as the top 5 location to visit.

    ReplyDelete
  16. Air Asia mencipta air bus yang paling murah dan efficient, oleh itu, CM Sabah sanggup mempertahankan kebajikan Sabahan demi menjayakan Air Asia.

    ReplyDelete
  17. This is the reason Air Asia wanted to named a air craft under Musa name...

    ReplyDelete

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.