Friday, September 7, 2012

The Orang Sabah Style 'Oppa Gangnam' Parody

Hanya dalam masa 2 minggu selepas di masukkan ke Youtube, klip video "The Orang Sabah Style 'Oppa Gangnam' Parody" berjaya menarik kira-kira 1.4 juta penonton di seluruh dunia. Video yang berdurasi 4 minit ini dijayakan oleh sekumpulan 30 belia muda Sabahan dengan persembahan diketuai oleh Chai Nyit Sheng and Sunny Chai sementara lirik ditulis oleh Geoseph Liong.

Apa yang menarik minat BB dalam klip video ini ialah kesungguhan belia-belia muda Sabah dalam menterjemahkan semangat patriotik mereka melalui kaedah yang sangat keatif walaupun hanya digerakkan dalam kumpulan yang kecil. Malah, dalam masa yang sama, video ini juga mampu mempromosikan Sabah walaupun lokasi pengambaran terhad kepada beberapa lokasi sahaja seperti Centre Point, Suria Sabah, City Mall, Pantai Tanjung Aru dan Tambalang Horse Race Course di Tuaran.

 
BB amat berbangga dengan initiatif kumpulan ini walaupun ada segelintir komen-komen di Youtube yang bersifat negatif dan agak keterlaluan. Bagi BB, apa yang dilakukan oleh kumpulan belia Sabahan ini jauh lebih baik dari pengomen-pengomen Youtube yang hanya tahu mengeluarkan kata-kata kesat tapi tidak pernah melakukan sesuatu yang baik untuk negara atau negeri.
Menteri Belia dan Sukan, Datuk Peter Pang sendiri tertarik dengan video klip ini dan menggalakkan kumpulan ini untuk terus mempromosikan Sabah melalui lagu-lagu yang dihasilkan mereka, malah kementerian beliau juga bersedia menghulurkan bantuan untuk perancangan masa depan kumpulan ini.

Akhir kata dari BB,,, Syabas kepada belia-belia Sabah kerana berjaya menunjukkan cara yang betul, kreatif dan aman bagi sambutan Hari Merdeka.

By: Borneo Bullet

4 comments:

  1. Style 'Oppa Gangnam' ni makin popular pula.

    ReplyDelete
  2. bagi saya, ini menunjukkan golongan belia negeri ini lebih cenderung menyokong kerajaan berbanding dengan parti pembangkang..

    ReplyDelete
  3. syabas kepada belia muda sabahan kerana tidak sedikitpun terpengaruh dengan ideologi2 politik pembangkang yang sekarang ini telahpun memberi kesan kepada golongan belia di semenanjung..

    ReplyDelete
  4. hanya berbekalkan kamera dan 30 tenaga, mereka mampu menarik perhatian 2 juta penonton (hari ini) tanpa perlu mengadakan demonstrasi atau mengibarkan bannner2 yang berunsur provokasi..

    ReplyDelete

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.