Thursday, September 13, 2012

Cabaran sepanjang tahun sebagai Ketua Menteri Sabah

Walaupun kepimpinan BN Sabah berhadapan dengan pelbagai cabaran sepanjang tahun ini, Pengerusi BN Sabah selaku Ketua Menteri Sabah Datuk Musa Aman tidak sedikitpun kelihatan gusar, malah beliau sentiasa tenang dan ceria menghadapi semua cabaran itu tanpa sedikitpun menjejaskan reputasi beliau dan juga parti yang diwakili.Cabaran yang datang pula bukan sahaja dikalangan pemimpin-pemimpin pembangkang, malah dikalangan ahli parti sendiri dan juga pihak luar yang tidak ada langsung kena mengena dengan pentadbiran kerajaan negeri Sabah.
 
Isu 1: Borneonisasi
Bermula dengan isu Borneonisasi, ada pihak yang mendakwa bahawa kerajaan negeri Sabah dikawal oleh Kuala Lumpur sehingga mendorong dua penduduk Sabah mengemukakan saman terhadap Kerajaan Persekutuan dan Negeri kerana gagal melaksanakan Pemborneonisasian terhadap perkhidmatan awam Persekutuan di Sabah. Dakwaan ini sebenarnya tidak benar sama sekali kerana hala tuju negeri ditentukan oleh Jemaah Menteri atau Kabinet Negeri yang ada. Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak) dan menteri-menteri persekutuan tidak pernah campur tangan dalam urusan pentadbiran negeri Sabah. Malah, jika kita lihat jabatan-jabatan kerajaan di Sabah hari ini, jawatan Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara Sabah, Pengarah Kastam, Pengarah Imigresen dan Pengarah Pelajaran Negeri telah diketuai oleh pegawai-pegawai tempatan Sabah. Itu antara bukti Kerajaan Persekutuan mengiktiraf kebolehan orang Sabah dan menghormati pentadbiran kerajaan negeri.

Isu 2: Lajim & Bumburing
Sedikit masa lalu, kita dikejutkan dengan tindakan dua pemimpin BN (Lajim dan Bumburing) keluar meninggalkan parti masing-masing ketika pilihanraya umum dijangkakan sudah semakin hampir. Ramai pihak menjangkakan bahawa tindakan kedua-dua bekas pemimpin BN ini akan menjejaskan sokongan rakyat terhadap BN Sabah. Namun, bagi BB, BN di Sabah tidak akan tergugat dengan tindakan tersebut kerana rakyat Sabah hari ini bijak menilai setiap permainan yang dibawa oleh pembangkang. Tanggapan-tanggapan buruk yang dilemparkan oleh bekas pemimpin-pemimpin BN ini samada terhadap parti mahupun Datuk Musa Aman hanya dakyah pembangkang semata-mata dalam usaha mereka mengelirukan rakyat di Sabah ketika mereka tidak mempunyai apa-apa kekuatan untuk berhadapan dengan parti lawan. Mereka sekarang sibuk mengatakan kononnya akan berjuang untuk membantu rakyat. Tapi kenapa mereka tidak lakukan tugas itu ketika mereka masih memegang pelbagai jawatan sama ada menteri atau timbalan menteri sebelum ini?. Ini menunjukkan perjuangan mereka tidak ikhlas melainkan sekadar memberikan alasan lemah untuk keluar daripada parti demi mengejar cita-cita yang lebih besar.

Isu 3: Warga Asing
Kebanjiran warga asing di negeri ini sebenarnya adalah bukti nyata bahawa peluang pekerjaan sentiasa wujud di Sabah hasil dari usaha berterusan  kerajaan negeri pimpinan Datuk Musa Aman dalam memajukan dan memakmurkan ekonomi negeri Sabah. Namun, itu bukanlah alasan untuk kerajaan BN duduk diam tanpa melakukan apa-apa bagi menyelesaikan masalah kebanjiran warga asing di negeri ini.  Malah, kerajaan sudah menubuhkan jawatankuasa pusat yang diketuai oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan juga jawatankuasa negeri yang dipengerusikan Setiausaha Kerajaan Negeri bagi menyelesaikan masalah tersebut secara bersama. Banyak program yang dijalankan termasuk penguatkuasaan melalui pelbagai agensi iaitu polis, tentera dan imigresen bagi menghantar mereka pulang ke negara masing-masing. Bagi warga Indonesia, kerajaan tidak ada masalah untuk menghantar mereka pulang kerana mereka mempunyai konsulat di Sabah. Sebaliknya, masalah melibatkan warga Filipina agak sukar diuruskan kerana negara itu tidak mempunyai konsulat di sini. Jika pembangkang mengatakan kerajaan tidak berbuat apa-apa, ia adalah tidak benar sama sekali. Malah, baru-baru ini Perdana Menteri telah mengumumkan penubuhan Suruhanjaya Siasatan Di-Raja bagi menangani masalah ini secara lebih komprehensif dan agresif.

Isu 4: Royalti Minyak
Bagi isu royalti minyak, BB sudah jelaskan sebelum ini (DISINI).  
Memang benar Petronas telah memperolehi pendapatan berbilion ringgit daripada usaha carigalinya di Malaysia termasuk di Sabah, tetapi mungkin pemimpin-pemimpin pembangkang lupa bahawa Petronas juga menanggung kos carigali sebanyak 85% di 46 buah negara di dunia, tidak termasuk Somalia dan Kazakhtan. Selain daripada itu, Petronas juga membiayai subsidi minyak kepada rakyat Malaysia serta membayar cukai korporat dan zakat perniagaan. Berdasarkan fakta ini, agaknya dari mana angka 20% dan 50% itu boleh dijana?? Sebab itu Datuk Musa Aman sebelum ini mempersoalkan janji 20% royalti minyak yang gagal dijelaskan secara panjang lebar oleh pembankang, bukannya mempertikaikan kenaikkan royalti. Malah Datuk Musa Aman menyokong penuh kenaikkan royalti minyak ini sehingga beliau sendiri tampil mendesak kerajaan Persekutuan supaya mengkaji semula royalti minyak Sabah. Dan disebabkan desakan itu juga DS Najib telah menubuhkan jawatankuasa khas untuk mengkaji dan menyemak semula royalti petroleum ini sekaligus menentukan paras peratusan yang boleh ditingkatkan. 

Isu 5: Pembangunan Ekonomi
Pelaburan berjumlah RM10.2 bilion pada suku pertama tahun ini adalah satu petanda yang menunjukkan bahawa pelabur semakin berminat untuk melabur di Sabah. Ini adalah bukti bahawa kerajaan negeri pimpinan Datuk Musa Aman telah melaksanakan tugas dengan baik. Rakyat dapat menerima faedah secara langsung dengan pelaburan itu melalui peningkatkan taraf infrastruktur di negeri ini yang kini telah menampakkan perbezaan ketara berbanding 10 atau 20 tahun lalu. Selain itu, kejayaan ini juga turut memberi nikmat kepada rakyat dari segi peluang pekerjaan dan peluang perniagaan. Contohnya perniagaan udang kara yang dijalankan di Semporna yang berjumlah berbilion ringgit turut memberikan peluang kerja kepada penduduk tempatan termasuk nelayan dan juga pengusaha di situ. 

Begitu juga industri pelancongan yang semakin berkembang di Sabah. Jumlah kehadiran pelancong asing dari Korea Selatan, Eropah serta Amerika Syarikat yang semakin meningkat turut menjana ekonomi negeri ke tahap yang lebih tinggi. Pelbagai tempat menarik di negeri ini seperti Pulau Sipadan dan Gunung Kinabalu semakin mendapat sambutan diperingkat antarabangsa. Malah kehadiran pasangan di-raja William dan Kate ke negeri ini juga bakal meletakkan Sabah antara destinasi pelacongan terbaik dunia.

By: Borneo Bullet

17 comments:

  1. Memang terlalu banyak dugaan yang ditempohi sebagai seorang ketua. Maka pastikan tahu dan bijak untuk menangani pelbagai masalah yang timbul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang pasal banyak hati mau jaga.

      Delete
    2. setiap isu yang berlaku pasti dapat diatasi asalkan komitmen diberikan sepenuhnya.

      Delete
  2. Jangan terikut-ikut dengan apa yang pembangkang cuba lakukan. Mereka cuma mencari sokongan dan bukannya ikhlas berjuang untuk rakyat. Itu yang kita dapat lihat sekarang ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rakyat perlu menilai sesuatu pekara dengan teliti dan tidak membuat kesimpulan sendiri.

      Delete
  3. The oppositions will always do the things they like.

    ReplyDelete
  4. Personally, being a CM for 9 consecutive years is not easy. However, a leader mindset should placed in a high integrity.

    ReplyDelete
  5. Setiap manusia punya dugaan tersendiri jadi pemimpin juga tidak terkecuali.

    ReplyDelete
  6. Apa pun, kita harapkan yang terbaik saja la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, apa yang penting Sabah harus jadi lebih maju ke hadapan.

      Delete
  7. bila jadi pemimpin pasti ada pelbagai cabaran yang harus ditempuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cabaran itu pula bukan setakat dalam memajukan negeri, malah dalam menghadapi persaingan politik..

      Delete
  8. kepimpinan yang berkesan memberikan pelbagai manfaat kepada Sabah dan rakyatnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sejak menyertai Malaysia, hanya ketika pentadbiran Datuk Musa Aman barulah nampak keberkesannan pentadbiran kerajaan negeri..

      Delete
  9. dibawah pentadbiran Datuk Musa Aman, banyak pembaharuan berjaya beliau laksanakan. Sabah semakin menonjol dari aspek ekonomi juga disebabkan pentadbiran Datuk Musa Aman..

    ReplyDelete
  10. jika Datuk Musa terus diberikan mandat selepas PRU13, saya yakin Sabah akan mengecapi kemajuan setanding dengan negeri2 di semenanjung menjelang 2015..

    ReplyDelete
  11. steady mr robin hood!! you are my hero, pahlawan KDM - Gunsanad!!!

    ReplyDelete

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.