Wednesday, September 19, 2012

Musa Aman anggap Sabah adalah anak dia bukan bapak dia!

"PEGAWAI Khas kepada Timbalan Presiden PKR, Mohamad Azmin Ali ditahan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu sejurus tiba dari Kuala Lumpur.

Muhammad Hilman Idham dihalang memasuki Sabah atas arahan Ketua Menteri mengikut Seksyen 56(1)(A) Akta Imigresen 1995/63."

Sumber: Musa Aman anggap Sabah negeri bapak dia!
 
Tidak ada istilah zalim atau menafikan hak asasi warganegara Malaysia bagi tindakan menghalang mana-mana pihak dari memasuki Sabah jika tujuan pihak yang disekat itu berpotensi untuk memudaratkan pentadbiran negeri Sabah. Bukankah mencegah itu lebih baik dari mengubati?. Sudah tentu Ketua Menteri Sabah Datuk Musa Aman mempunyai alasan beliau sendiri kenapa tindakan itu perlu diambil. Dan sebagai Ketua Menteri Sabah, sudah tentu beliau akan menggunakan kuasa yang ada pada beliau untuk melakukan tindakan-tindakan pencegahan. Jika ada apa-apa berlaku di negeri ini, siapa yang lebih dulu akan dipersalahkan jika bukan Ketua Menteri?
 
Berdasarkan maklumat dari blogger Milosuam, kononnya Hilman mempunyai jaringan luar negara yang kuat memandangkan beliau terlibat dengan banyak program-program antarabangsa di Eropah dan negara-negara Asia.
 
Maklumat yang didedahkan oleh blogger Milosuam ini juga sebenarnya adalah jawapan kepada "kenapa Hilman disekat dari memasuki Sabah?". Sejak kebelakangan ini, Sabah sering menjadi sasaran media dan NGO asing yang bukan sahaja cuba mengganggu pentadbiran kerajaan negeri, malah cuba mensabotaj atau memudaratkan ekonomi negeri Sabah. Jesteru, berdasarkan perkembangan semasa ini, bukankah tindakan Datuk Musa Aman ini SANGAT tepat?

Bukan niat BB untuk menuduh Hilman mempunyai kaitan dengan NGO asing itu, melainkan sekadar menanam sikap BERWASPADA dikalangan rakyat Sabah terhadap pihak yang mempunyai jaringan di luar negara. Lebih-lebih lagi ketika ada ura-ura bahawa salah satu daripada media asing ini dibiayai oleh Pakatan Rakyat (sehingga kini gagal dinafikan oleh pemimpin-pemimpin Pakatan).

Tidak cukup dengan membawa budaya demonstrasi jalanan di negeri ini, baru-baru ini timbul pula provokasi kaum oleh blogger pro Pakatan Rakyat. Kini individu yang mempunyai jaringan atau pengaruh kuat di luar negara pula dibawa masuk ke Sabah. Bukankan semua jalan cerita ini membentuk satu sinopsis yang menggambarkan bahawa Pakatan Rakyat sedang menyusun strategi bagi menghancurkan pentadbiran negeri Sabah bagi memudahkan mereka merampas kerajaan?

Jika ada pihak yang mengatakan bahawa Datuk Musa Aman pengecut atau cuba menghalang kemaraan Pakatan Rakyat di negeri ini, kenapa Datuk Musa Aman tidak sekat saja Azmin Ali, Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang atau semua pemimpin-pemimpin otai Pakatan?

Berkenaan dengan warga asing di Sabah, kuasa itu tertakluk kepada kerajaan pusat, bukannya kerajaan negeri. Jika kerajaan negeri mempunyai kuasa, sudah lama isu PATI ini ditangani oleh kerajaan negeri, malah tidak perlu Datuk Musa Aman menuntut penubuhan RCI dari kerajaan pusat.

By: Borneo Bullet

18 comments:

  1. Betul kata penulis ini. Mencegah lebih baik daripada mengubati. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. jika membawa kemudaratan, baik dihalang.

      Delete
  2. Jadi cegahlah sebelum terlambatkan BorneoBullet..hehe Jangan biarkan mereka ini merosakkan keamanan di Negara kita ini. Perlu dihalang untuk melakuka sedemikian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. keharmonian Sabah harus kita jaga.

      Delete
    2. setuju dengan anon di atas, keharmonian yang ada di Sabah harus dijaga.

      Delete
  3. Everything happen for a reason. In the case of Hilman being barred from entering Sabah, i think borneo bullets had explain it thoroughly.

    Good articles & thumbs up!

    ReplyDelete
  4. pembangkang datang Sabah pun lagi menambahkan masalah bukannya selesaikan masalah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pembangkang nak bawa budaya mereka ke Sabah. jgn biarkan ia brlaku.

      Delete
    2. budaya yang tidak baik, tidak wajar dibiarkan masuk ke Sabah.

      Delete
  5. Pembangkang janganlah butthurt sangat bila tidak dapat masuk Sabah dan menuduh Musa Aman yang bukan2.

    ReplyDelete
  6. Provokasi daripada blog suarapakatanrakyat.com mungkin menjadi salah satu sebab mengapa mereka ditahan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, pasti ada sebab mengapa mereka dikenakan tindakan sedemikian.

      Delete
  7. setuju bahawa mencegah adalah lebih baik.

    ReplyDelete
  8. kalau kehadirannya boleh bawa kesan dan pekara yang tidak baik memang patut pun dihalang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup.. pembangkang tidak berhak mempertikaikan tindakan itu kerana sudah tentu mereka juga akan melakukan perkara yang sama jika mereka memerintah negeri ini..

      Delete
  9. berdasarkan perkembangan semasa, memang patut kerajaan sabah berhati2 dengan pemimpin2 Pakatan.. pemimpin2 pakatan sanggup buat apa sahaja untuk menumbangkan kerajaan sekalipun mereka terpaksa menghancurkan negeri ini..

    ReplyDelete
  10. memang betullah Musa Aman tidak akan melakukan tindakan itu tanpa sebab.. jika sebab politik, awal2 lagi Musa Aman akan sekat Anwar, Lim Kit Siang dan Hadi..

    ReplyDelete

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.