Wednesday, August 28, 2013

Bumburing perjuangkan kebebasan berpersatuan atau kebebasan melompat

Tamparuli assemblyman Wilfred Bumburing has chided Parti Bersatu Sabah president Joseph Pairin Kitingan for calling on the Registrar of Society (ROS) to reconsider the approval of 20 new political parties in the country. - Free Malaysia Today

Bayangkan jika ROS meluluskan pendaftaran 20 parti politik baru sebelum PRU13, dan Pairin menyokong langkah itu atas dasar kebebasan berpersatuan.. Adakah Bumburing akan menyokong pendirian Pairin sebagaimana beliau menyokong tindakan ROS hari ini? atau menuduh ROS dan Pairin cuba memberikan kelebihan kepada Barisan Nasional dengan menuduh bahawa tindakan itu bertujuan mengundang pertandingan banyak penjuru?

Menghalang pendaftaran 20 parti politik baru tidak semestinya menghalang kebebasan berpersatuan.. Melihat kepada kerosakan negara akibat politik masakini, ada kewajarannya desakan Pairin supaya ROS mempertimbangkan semula kelulusan 20 parti politik tersebut.. Rakyat tidak perlukan puluhan parti politik untuk membela nasib mereka,.. melainkan Bumburing mengakui dan bersetuju jika penulis katakan bahawa Pakatan Rakyat dan juga pertubuhan Angkatan Perubahan Sabah (APS) telah GAGAL membela nasib rakyat.. Jika Bumburing mengakuinya, barulah penulis bersetuju bahawa negara ini sememangnya memerlukan lebih banyak parti politik baru.

Bumburing sepatutnya mengkaji sedalam-dalamnya kenyataan Pairin sebelum membidas beliau.. Banyak kesan-kesan buruk yang perlu diambilkira sebelum meluluskan permohonan semua parti baru ini.. Sedangkan parti yang ada sekarang pun sudah cukup untuk menghuru-harakan negara hanya kerana impian mereka mahu merampas kerajaan gagal dicapai.. Jesteru bayangkan jika 20 parti politik ini turut melakukan perkara yang sama jika mereka gagal merampas kerajaan.. Yang menanggung siksanya, tidak lain tidak bukan adalah rakyat biasa, sementara ahli-ahli politik seperti Bumburing terus berpesta melihat detik-detik kemusnahan negara..

**ATAU BUMBURING SEBENARNYA KECEWA DENGAN PAIRIN KERANA KENYATAAN PAIRIN ITU BERPOTENSI MENGHALANG NAFSU POLITIKNYA UNTUK TERUS MELAKUKAN AKSI LOMPATAN DARI SATU KAPAL KE KAPAL YANG LAIN.. MAKLUMLAH, BILA BANYAK PARTI POLITIK BARU, MAKA BANYAK JUGALAH PILIHAN BUMBURING UNTUK MELOMPAT..

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.