Monday, August 12, 2013

Polis Wajar Siasat Darell Kerana Dia Tahu Punca Pembunuhan Tiong

Penampang MP Darell Leiking said Tiong’s death should be an eye opener for everyone.

“The serious problem is the illegal cyber gaming outlets operating all over Penampang especially with many of them operating right under the nose of the local authorities and police,” he said in a statement. - Malaysia Today

Hanya kematian Tiong? bagaimana dengan kes kematian lain di negara ini? adakah rakyat tidak perlu kisah dengan kes kematian lain termasuk kemalangan? Darell sepatutnya belajar bagaimana caranya membuat kenyataan menggunakan otak. Darell juga sepatutnya belajar bagaimana caranya menghormati keluarga mangsa dengan TIDAK mempolitikkan kes tersebut untuk kepentingan politik semata-mata. Mana asasnya dakwaan Darell bahawa kes pembunuhan tersebut berkait rapat dengan perjudian haram? Tindakan Darell mengaitkan polis dan pihak berkuasa tempatan jelas menunjukkan bahawa beliau berniat mempergunakan kes ini untuk kepentingan politik.

Jika benar Darell menyedari kewujudan premis-premis perjudian haram di Penampang yang kononnya ditahap serius, kenapa beliau tidak bangkitkan isu itu sejak awal? Bukankah sikap tidak kisah Darell ini jelas menunjukkan bahawa beliau sememangnya mahu perkara ini berlaku supaya beliau berpeluang mempergunakan kes tersebut untuk memburuk-burukkan kerajaan? Di negeri Pakatan Rakyat iaitu Pulau Pinang, berlaku tiga kejadian kes tembakan dalam tempoh tidak sampai 12 jam. Jesteru, apa pula pandangan Darell mengenai kejadian tembakan di negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat? Adakah ianya juga berpunca daripada aktiviti perjudian haram yang mungkin jauh lebih rancak di negeri itu?

Penulis rasa kesal bukan sahaja terhadap kes tembakan yang berlaku di negara ini.. Malah mengenai kewujudan penyiasat bebas dikalangan ahli-ahli politik pembangkang yang cuba berlagak lebih arif, cekap dan pantas berbanding polis. Entah bagaimana caranya mereka menjalankan siasatan sehingga maklumat yang mereka perolehi terlalu lengkap sebagaimana layaknya sebuah jalan cerita yang dikarang oleh manusia biasa. Namun apabila pembangkang dikaitkan dengan insiden pencerobohan di Lahad Datu, jangankan menyiasat, dituduhnya pula kejadian tembak-menembak itu sebagai sandiwara Umno. Dalam kes pencerobohan ini, kenapa Darell tidak dedahkan kepada media tentang hasil siasatan beliau?? Adakah beliau takut berbuat demikian kerana pencerobohan itu berlaku sebaik sekembalinya beliau dari Filipina bersama-sama dengan Tian Chua dan Sivarasa Rasiah? atau mungkin disebabkan sekeping gambar yang menunjukkan Anwar sedang berbincang sesuatu dengan Nur Misuari?

Darell sepatutnya melihat peranan pembangkang dalam meningkatkan kadar jenayah di negara ini. Siapa yang minta supaya Akta ISA dan Ordinan Darurat dimansuhkan? Siapa yang tampil membela nasib banduan dalam penjara? Dan siapa yang cuba mengajar rakyat supaya bertindak membelakangkan undang-undang? Menurut perangkaan polis, kes jenayah kekerasan yang dilakukan oleh bekas tahanan Ordinan darurat sepanjang enam bulan pertama tahun ini telah meningkat sekali ganda menjadikannya 67 kes berbanding 33 kes dalam tahun 2012 (DISINI). Jesteru, siapa yang harus dipersalahkan mengenai peningkatan kes bunuh di negara ini? adakah pihak yang melakukan aktiviti mencegah, atau pihak yang mahu aktiviti pencegahan itu dimansuhkan?

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.