Friday, August 2, 2013

Dasar Kabotaj: Peniaga Naikkan Harga Barang Sesuka Hati Juga Disebabkan Caj Perkapalan?

Tidak perlulah penulis bercakap secara panjang lebar mengenai Dasar Kabotaj.. Semuanya penulis sudah jelaskan (DISINI) dan (DISINI).. Pemimpin DAP Junz Wong juga mengakui (walaupun tidak secara langsung) bahawa peningkatan kos sara hidup di negeri ini bukan sepenuhnya berpunca dari Dasar Kabotaj (DISINI)..

Menurut Persatuan Pemilik Kapal Malaysia (MASA), terdapat lapan pengantara dari masa barangan dibawa dari titik asal ke destinasi, dan perkapalan laut hanya salah satu daripada lapan pengantara, yang lain adalah seperti pengangkutan keluar, pergudangan, penghantaran barang dan pengendalian pelabuhan dan pengantara dalam pergerakan masuk dengan pelantar. Dari segi faktanya, 60 peratus daripada harga barangan adalah TIDAK disebabkan oleh bayaran pengangkutan laut, sebaliknya disebabkan oleh pengangkutan jalan darat yang tidak begitu baik di negeri-negeri Malaysia Timur. 

Selain itu, kos logistik yang tinggi disebabkan oleh kemudahan infrastruktur pengangkutan darat yang lemah, produktiviti pelabuhan dan prestasi yang rendah, caj tersembunyi dan diragui termasuk untung berlebihan oleh pengantara dalam jumlah pengangkutan dan pengedaran, sebenarnya lebih banyak menyumbang kepada peningkatan kos sara hidup di negeri ini berbanding dengan Dasar Kabotaj. Hanya kerana dasar itu diperkenalkan oleh kerajaan, maka DAP dan puak-puak pembangkang yang lain cuba memberikan gambaran negatif terhadap pelaksanaannya.

Jika kita amati pendirian pembangkang dalam isu Dasar Kabotaj ini, kita akan nampak bahawa pembangkang seolah-olah tidak kisah jika ada peniaga yang menaikkan harga barang 100%. Ini kerana, golongan peniaga tidak mempunyai perkaitan atau hubungan rapat dengan mana-mana badan kerajaan, maka sebab itu pembangkang lebih berminat menghentam Dasar Kabotaj dan syarikat-syarikat perkapalan tempatan kerana isu itu boleh dimanipulasikan untuk memburuk-burukkan kerajaan.

Lebih malang lagi apabila pemimpin-pemimpin pembangkang terutamanya DAP Sabah cuba mendidik rakyat di negeri ini supaya sama-sama memberikan tanggapan bahawa caj di lautan dan daratan dijumlahkan sebagai kos perkapalan. Maksudnya, jika peniaga menaikkan harga barangan sesuka-hati, tindakan itu adalah wajar bagi pemimpin-pemimpin DAP kerana kenaikkan itu juga sebahagian daripada caj perkapalan.. ADIL KAH??

**SIAPA YANG MENGUASAI SEKTOR PERNIAGAAN DI SABAH? DAN APA MOTIF DAP MAHU MEMANSUHKAN DASAR KABOTAJ?.... SAMA-SAMALAH KITA FIKIRKAN...

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.