Wednesday, August 28, 2013

Kini PKR Sabah Pula Bertelagah Mengenai Pelantikkan Lajim Ukin

Api-Api Assemblywoman Christina Liew and Moyog Assemblyman Terrence Siambun on Monday denied they disagreed with the appointment of Datuk Seri Lajim Ukin as the State's Parti Keadilan Rakyat chief. Siambun said the appointment of Lajim was carried out through a consensus exercise by the 25 Sabah PKR divisional heads, with the results forwarded to the party's headquarters and subsequently to the Supreme Council for approval. - Daily Express

PKR Sabah memang sudah berpecah belah sebelum PRU13.. Tidak perlu lah Christina Liew dan Terrence Siambun menafikan perkara yang sudah disaksikan sendiri oleh rakyat.. Apa yang dikatakan oleh Adun Matunggong (PKR), Jelani Hamdan mengenai pelantikkan Lajim Ukin sebagai Ketua Pembangkang Sabah memang ada asasnya. Perang antara Ansari Abdullan, Wilfred Bumburing dan Anwar Ibrahim ketika pemilihan calon PRU13 adalah bukti bahawa Anwar dan barisan pemimpinnya diperingkat nasional enggan menerima bulat-bulat cadangan dan keputusan yang dibuat oleh pemimpin-pemimpin PKR di peringkat negeri. Tidak mustahil Anwar turut menggunakan cara yang sama dalam pelantikkan Lajim Ukin sehingga ramai pemimpin-pemimpin pembangkang lain yang dinafikan hak, sumbangan dan kesungguhan mereka sepanjang berjuang dalam barisan pembangkang Sabah selama ini..

Sekiranya benar Jelani bercakap bohong dan sekiranya benar imej PKR terjejas ekoran kenyataan beliau, Liew dan Terrence patut failkan saman atau mengarahkan Anwar supaya mengambil tindakan disiplin terhadap beliau.. Seperkara lagi, jika Jelani bukan dipihak PKR, penafian yang dibuat oleh Liew dan Terrence mungkin berasas, namun memandangkan Jelani juga berada dipihak pembangkang dan duduk dibawah payung yang sama, peratusan tahap kebenaran mengenai kenyataannya lebih tinggi berbanding dengan penafian yang dibuat oleh Liew dan Terrence.

Tidak perlulah membuang masa semata-mata mahu menegakkan benang yang basah.. Bukankah lebih baik pemimpin-pemimpin PKR Sabah membuktikan kepada rakyat di negeri ini bahawa parti pembangkang terbesar itu mampu memberikan "autonomi" kenapa pemimpin pembangkang tempatan dalam membuat apa sahaja keputusan? Setiap kali ada pemilihan calon atau pembahagian jawatan, pasti Anwar akan masuk campur, dan setiap kali itu juga calon pilihan Anwar akan didahulukan.. Melihat kepada situasi ini, seolah-olah pemimpin pembangkang tempatan tidak mempunyai pendirian melainkan sekadar mengikut jari telunjuk Anwar Ibrahim..

DAP SUDAH BERTELAGAH SEJAK AWAL PELANTIKKAN LAJIM, KINI GILIRAN PKR PULA.. SEMUANYA KERANA KUASA MEMBUAT KEPUTUSAN TERLETAK DITANGAN ANWAR IBRAHIM..

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.