Sunday, August 4, 2013

Isu Kemsikinan: Junz Wong Miskin Idea Tahap Hardcore

Junz Wong
Samada kerajaan BN gagal menangani isu kemiskinan rakyat, atau pembangkang seperti DAP yang gagal menangani isu "kemiskinan" idea dikalangan pemimpin-pemimpinya. Lazimnya pembangkang tidak akan pernah melihat kepada fakta dan situasi sebenar, malah mereka akan terus menyalahkan kerajaan kononnya tidak melakukan apa-apa bagi menyelesaikan kemelut kemiskinan di negeri ini walaupun isu itu berjaya ditangani dengan baik secara berperingkat oleh kerajaan. Penulis simpulkan bahawa pembangkang tertutamanya DAP Sabah tidak sanggup menerima kenyataan bahawa negeri ini telah menyaksikan penurunan drastik kadar kemiskinan sejak Musa Aman menduduki kerusi Ketua Menteri. Disebabkan itu juga, Junz Wong diperalatkan untuk menyebarkan pembohongan seolah-olah kerajaan telah gagal membasmi kemiskinan sejak 50 tahun merdeka.

Terlebih dahulu penulis ingin mengajak pembaca untuk melihat kepada statistik terbaru mengenai penurunkan kadar kemiskinan di negeri ini. Berdasarkan keputusan awal Kajian Pendapatan Isi Rumah (HIS) 2012 bagi Sabah, Ketua Pengarah Unit Perancang Ekonomi, Datuk Dr Rahamat Bivi Yusoff dipetik sebagai berkata, kadar kemiskinan di Sabah berkurangan daripada 19.7 peratus pada 2009 kepada 8.1 peratus tahun lalu, penurunan kadar kemiskinan tersebut adalah yang TERTINGGI dicatatkan dalam negara. Berdasarkan kajian itu juga, penurunan tertinggi yang dicatatkan adalah di bahagian pedalaman iaitu sebanyak 15.8 peratus. Jesteru, bagaimana Junz Wong boleh mengklasifikasikan program pembasmian kerajaan gagal mencapai matlamat? Apa bentuk kajian atau statistik yang dirujuk oleh beliau bagi menyokong pandangannya?

Walaupun kerajaan berjaya menurunkan kadar kemiskin di negeri ini, namun kerajaan tidak pernah menafikan bahawa masih wujud golongan miskin tegar di kawasan pedalaman. Sebab itu kerajaan pimpinan Datuk Seri Musa Aman sentiasa memberikan keutamaan kepada agenda pembasmian kemiskinan sejak beliau memegang tampuk pemerintahan negeri. Malah dalam 16 perkara manifesto kerajaan BN Sabah yang diumumkan sebelum pilihanraya umum ke-13, turut menyenaraikan agenda pembasmian kemiskinan dengan mengurangkan tahap kemiskinan kepada 3% dalam tempoh 5 tahun. Samada Junz Wong sedar atau tidak, negeri jajahan DAP juga masih bergelut dengan isu kemiskinan, cuma ianya kurang diambil perhatian kerana golongan miskin di Pulau Pinang banyak terdiri dari kaum Melayu. Malah di negara-negara maju juga masih terdapat golongan miskin yang hidup merempat di pusat-pusat bandar. Fenomena ini bukan disebabkan kegagalan kerajaan, sebaliknya disebabkan oleh cara berfikir, tahap kemahiran dan kecekapan individu itu sendiri.

Pencapaian positif kerajaan dalam membasmi kemiskinan di negeri ini adalah hasil pelaksanaan projek pembangunan ekonomi dalam pelbagai sektor khususnya di luar bandar. Antaranya, projek Mini Estet Sejahtera (Mesej), agropolitan, ladang Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT), 1Azam, Program Bantuan Rumah (PBR), Program Pembasmian Kemiskinan Bandar (PPKB) dan Amanah Saham Bumiputera (ASB). Setakat ini terdapat 29 buah Mesej sawit dan getah, akuakultur (enam), mikro pertanian (tujuh) dan Mesej Bersepadu pula dua telah diwujudkan di kawasan-kawasan miskin di seluruh negeri. Malah, pada tahun ini, kerajaan memperuntukkan sebanyak RM100 juta bagi melaksanakan pembinaan sebanyak 2,000 buah unit rumah baru di Sabah di bawah PBR. Jumlah keseluruhan rumah baru yang dibina sejak PBR bermula di negeri ini dua tahun lalu adalah sebanyak 7,149 buah. Inikah yang dikatakan oleh Junz Wong sebagai janji kosong??

Diperingkat pusat pula, kerajaan telah memperkenalkan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M), Klinik Rakyat 1Malaysia, Kedai Kain 1Malaysia, pembinaan lebih banyak Projek Perumahan 1Malaysia (PR1MA), pemberian bantuan Kebajikan Rakyat 1Malaysia (Karisma) dan Menu Rakyat 1Malaysia. Malah pada awal Mac tahun ini, kerajaan telah memperkenalkan Program 1Malaysia 1Harga bagi menyeragamkan harga barangan keperluan asas di Sabah, Sarawak dan Labuan. Semua program-program pembasmian kemiskinan ini bukan sekadar penyedap halwa telinga malah telah dibuktikan berkesan dalam mengurangkan kadar kemiskinan di negara ini. Kesungguhan kerajaan bagi menangani isu kemiskinan ini seringkali diterjemahkan dalam bentuk tindakan, tidak seperti pembangkang yang hanya tahu membohong, memfitnah dan putar belit... Sebaliknya pembangkang lebih gemar "membasmi kemiskinan" para pemimpin-pemimpinnya hinggakan Anwar dan konco-konconya tidak segan silu tersengih-sengih dalam jet mewah, bas mewah, treler mewah dan banglo mewah.

Mengenai dakwaan Junz Wong bahawa terdapat penduduk miskin Sabah di kawasan pedalaman yang masih belum memiliki sijil lahir dan kad pengenalan, ingin penulis bertanya, bukankah pembangkang juga yang menghalang pihak JPN untuk mendaftarkan penduduk tempatan ini melalui program pendaftaran bergerak? Setiap kali kerajaan tampil dengan inisiatif membantu penduduk kampung dengan cara turun padang, setiap kali itu juga pembangkang memfitnah kerajaan kononnya melakukan kerja-kerja mendaftarkan PATI. Apabila tinjauan mereka (pembangkang) mendapati masih terdapat penduduk miskin dan penduduk yang tidak memiliki kad pengenalan, akhirnya yang disalahkan adalah kerajaan sedangkan merekalah yang sentiasa mengganggu kelancaran setiap program-program kerajaan.

1 comments:

  1. HAHAHA...

    TIADA PENDIRIAN PUNYA URANG....

    BRAPA KAU KENA BAYAR NI...

    UNTUK BUAT BLOG BURUK NI???

    SYARIKAT KO TIADA DUIT MAU KASI KAU BUAT SATU WEBSITE .COM KA???

    KASIAN BUTUL...

    WEII...

    SEDIA2 LA OK....

    TAK LAMA LAGI....

    SYARIKAT KAU TU...

    MUSA AMAN MAU TUTUP...

    ReplyDelete

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.