Sunday, April 28, 2013

Azizah gariskan visi dan misi pembangunan holistik bagi Beaufort

BEAUFORT: Calon Barisan Nasional (BN) bagi kerusi Parlimen Beaufort Datuk Azizah Mohd Dun menggariskan visi dan misi pembangunan yang holistik untuk kawasan Beaufort. 

Beliau yang juga Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna Negeri, bakal dicabar bekas Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Seri Lajim Ukin yang kini mengetuai Pertubuhan Pakatan Perubahan Sabah (PPPS) tetapi bertanding atas tiket Parti Keadilan Rakyat (PKR). 

Azizah berkata, misi itu lebih menumpukan kepada usaha memperkasa pembangunan Beaufort yang maju dalam semua aspek kehidupan termasuk daripada segi sosio-ekonomi, budaya, sahsiah dan penguasaan ilmu yang seimbang. 

Bagi mencapai tujuan itu, beliau berazam untuk meneruskan perkhidmatan yang terbaik untuk semua rakyat selaras dengan peranan dan tanggungjawab sebagai pemimpin BN yang mendukung konsep 1Malaysia Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan. 

“Kita juga mahu melihat taraf ekonomi di kalangan penduduk berbilang kaum dapat ditingkatkan melalui penyertaan penduduk dalam program dan bantuan yang disediakan kerajaan selain memperhebat penglibatan wanita dalam bidang keusahawanan dan perniagaan,” katanya. 

Azizah juga bertekad untuk menjadikan Beaufort sebagai Hab Pendidikan bagi melahirkan modal insan berdaya saing dan mempunyai jati diri negara bangsa bagi memenuhi keperluan sebagai negara maju menjelang 2020, sekurang-kurangnya 1 Kampung 1 Profesional. 

“Kita mahu memperkasa kepimpinan di peringkat akar umbi bagi memastikan kawasan dan penduduk setempat tidak terpinggir daripada program-program pembangunan kerajaan,,” katanya. 

Beliau berkata, nasib golongan belia Beaufort tidak diabaikan, malah misi beliau turut merangkumkan usaha mentranformasi daya ke pimpinan generasi muda dalam usaha melahirkan pemimpin pelapis demi kesinambungan perjuangan pemimpin terdahulu dan masa kini. 

“Saya juga berhasrat untuk mewujudkan bandar lestari (Beaufort) yang memenuhi cita rasa dan aspirasi penduduk dengan perkembangan semasa. 

Turut menjadi fokus beliau jika diberi mandat untuk lima tahun akan datang ialah meningkatkan penglibatan penduduk tempatan memajukan industri pelancongan di Beaufort

Mengenai pilihan raya umum kali ini, Azizah berkata BN adalah pilihan terbaik untuk Beaufort demi masa depan yang lebih baik dan beliau yakin rakyat Beaufort bijak memilih kerajaan yang boleh menjamin masa depan mereka. 

“Kita tidak boleh terlalu ikut emosi memilih ketokohan individu sehingga tidak dapat melihat kebaikan berada di bawah payung kerajaan Barisan Nasional yang sudah teruji mampu membela nasib rakyat termasuk di Beaufort. 

“Orang muda kita sekarang mahu melihat sesuatu agenda pembangunan yang “konkrit” atau jelas. Misalnya dalam soal perumahan, individu tertentu mungkin boleh menyediakan beberapa rumah tetapi penduduk Beaufort ini ramai, tidak mungkin individu berkenaan boleh menyediakannya,” katanya. 

Katanya lagi, kerajaan BN telah membawa banyak perubahan dan pembangunan, sama ada di daerah Beaufort atau daerah Kuala Penyu, terutama peluang pekerjaan dan pendidikan. 

Sambil memberi contoh pembangunan industri minyak dan gas di Sipitang dan Kimanis, beliau berkata ramai generasi muda dari kawasan Beaufort bakal mendapat pekerjaan di situ. 

“Bagaimanapun, mereka perlu diberi latihan bagi merebut peluang pekerjaan dalam industri minyak dan gas dan hany kerajaan BN yang boleh melakukannya. Ini terbukti melalui program transformasi yang diperkenalkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak,” katanya.


Lajim Ukin telah diberikan peluang untuk mengubah nasib penduduk Beaufort, namun beliau telah gagal melaksanakan misi itu. Tanpa rasa bersalah, Lajim bukan sahaja enggan mengakui kelemahannya malah tergamak melakukan pembelotan terhadap penduduk yang mengundi beliau dengan keluar meninggalkan BN. Segala kelemahan dan kegagalan beliau, akhirnya ditanggung oleh Barisan Nasional yang telah memperuntukkan ratusan juta ringgit kepada Lajim bagi melaksankan misi pembangunan di daerah itu.

Jesteru, pada 5 Mei ini, penduduk Beaufort WAJIB menolak pemimpin hipokrit seperti Lajim dan Anwar Ibrahim, kerana kedua-dua pemimpin ini telah terbukti lebih mementingkan survival politik dan pangkat berbanding dengan agenda memperjuangkan nasib rakyat. Azizah sejak lima tahun lepas dilihat kerap turun padang mendengar dan membantu penduduk yang kurang bernasib baik. Fokus beliau bukan hanya kepada golongan wanita, malah merangkumi semua golongan yang memerlukan bantuan samada dari segi peruntukkan mahupun nasihat.

1 comments:

  1. sokongan penduduk Beaufort terhdap Azizah makin meningkat

    ReplyDelete

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.