Thursday, August 15, 2013

Tun Mustapha Dalang Sebenar Projek IC?

'Mustapha responsible for altering Sabah's demography'

Former Sabah chief minister Mustapha Harun was the man who started the idea of altering Sabah’s electoral demography in a bid to topple the PBS-led state government, the royal commission of inquiry (RCI) on immigrants heard today. Mat Swadi Awi testified at the Kota Kinabalu Court Complex this afternoon that the late Mustapha had tasked him with distributing new voters in constituencies where Usno was weak to strengthen the party. - Malaysiakini

Penulis ingin mengajak semua pembaca untuk mengimbas kembali kenyataan bekas tahanan ISA, Siti Aminah Mahmud mengenai Projek IC di Sabah. Seperti Swadi, Siti juga menuduh Tun Datu Mustapha sebagai dalang pemberian IC kepada warga asing di negeri ini. Menurut beliau, Tun Mustapha pernah memberikan jaminan bahawa mereka yang terlibat dengan aktiviti memberikan IC kepada warga asing TIDAK akan ditangkap. Namun ungkapan itu masih belum cukup untuk menjamin keselamatan pihak-pihak yang terlibat, maka itu Tun Mustapha terpaksa menggunakan nama Tun Mahathir dengan menuduh bahawa projek itu diketuai oleh bekas Perdana Menteri itu.. sedangkan pada hakikatnya tidak ada bukti yang menunjukkan bahawa pelaksanaan projek IC itu telah mendapat kelulusan dari Tun Mahathir sebagaimana yang dikatakan oleh Swadi dalam pautan Malaysiakini di atas.

Jika benarlah Tun Mahathir mengetuai skandal pemberian IC kepada warga asing di Sabah, kenapa individu-individu yang ditugaskan untuk melaksanakan misi itu masih juga ditangkap dibawah akta ISA? Bukankah Tun Mustapha telah memberikan jaminan bahawa mereka tidak akan ditangkap? Bermakna betul lah kata Swadi bahawa penglibatan Tun Mahathir dalam projek ini hanya pada mulut Tun Mustapha sahaja sedangkan projek itu tidak pernah diluluskan oleh Tun Mahathir. Mungkin disinilah bermulanya penjenamaan projek IC kepada Projek Mahathir selepas dalang sebenar projek ini menggunakan nama individu yang paling berkuasa pada waktu itu untuk menyembunyikan agenda jahat mereka.

Benar atau tidak pendedahan terbaru ini, yang pasti Datuk Seri Musa Haji Aman tidak terlibat dan tidak patut dikaitkan dengan skandal pemberian IC kapada warga asing di Sabah. Berdasarkan keterangan Swadi, penulis simpulkan bahawa projek ini hanya melibatkan individu-individu yang berkuasa pada waktu itu, sedangkan Datuk Musa Aman belumpun memegang apa-apa jawatan dalam kabinet ketika projek IC ini dilancarkan. Jesteru, Dr Chong Eng Leong sepatutnya tampil memohon maaf kepada Datuk Musa Aman atas keceluparan beliau membuat tuduhan secara membuta tuli. Dan Anwar Ibrahim juga wajar berfikir dua kali sebelum menamakan tiga orang yang kononnya diketahui beliau sebagai dalang sebenar projek IC ini.

1 comments:

  1. harris tarik diri sebagai saksi apabila dipanggil semula untuk memberi keterangan...apa pandangan BB?

    ReplyDelete

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.