Monday, January 7, 2013

Keharmonian dan kemakmuran tidak akan wujud jika sokong pembangkang


BEAUFORT: Rakyat wajar bersyukur kerana memiliki pemerintahaan daripada kerajaan yang sentiasa berusaha memastikan mereka hidup dengan harmoni dan menikmati kemakmuran serta kesejahteraan.

Ahli Parlimen Sipitang Datuk Sapawi Ahmad, berkata Kerajaan Barisan Nasional (BN) akan terus memastikan rakyat menikmati kesejahteraan, keharmonian dan kemakmuran.

“Apa yang dilakukan oleh BN adalah hanya untuk rakyat yang pelbagai kaum dan bukannya untuk kepentingan diri atau individu tertentu,” katanya pada majlis penyerahan sumbangan kepada warga emas, ibu tunggal yang menyambut perayaan Krismas di Gereja Katolik St Micheal’s Lumadan dekat sini kelmarin.

Menurutnya Kerajaan BN juga tidak mengamalkan sikap pilih kasih dan sentiasa memastikan perpaduan serta persefahaman rakyat tidak akan tergugat.

Beliau berkata rakyat tidak akan menikmati kesejahteraan, keharmonian dan kemakmuran sekiranya mereka memilih untuk menyokong pembangkang.

“Pembangkang hanya berjuang untuk kepentingan diri dan kepentingan individu tertentu yang mahukan kuasa, mereka bukan berjuang untuk rakyat,” katanya dan menambah rakyat boleh melihat apa yang diperjuangkan oleh pembangkang dengan begitu jelas.

Katanya rakyat boleh berfikir sendiri mengapa pembangkang sanggup mempergunakan isu agama dan mengapi-apikannya kepada rakyat.

Menurutnya isu itu dipergunakan untuk mencetuskan perbalahan di kalangan rakyat “dan jika perbalahan rakyat berlaku tentu sekali perpaduan dan persefahaman rakyat pelbagai kaum akan lenyap.”

“Apabila perpaduan dan persefahaman itu lenyap, maka rakyat tidak akan lagi dapat menikmati kesejahteraan, kemakmuran dan keharmonian…rakyat pasti akan menjalani kehidupan dalam sebuah negara yang huru-hara,” katanya lagi.

Sehubungan dengan itu Sapawi berharap agar rakyat tidak akan terpengaruh dengan pembohongan dan fitnah yang disebarluaskan oleh pembangkang ketika ini.

Katanya rakyat juga jangan mengikut emosi sebaliknya membuat keputusan menerusi penilaian dan penelitian.

“Rakyat harus sedar apa yang diputuskan ketika ini kesannya akan turut dirasai oleh generasi akan datang…buatlah keputusan yang terbaik dengan mengekalkan sokongan kepada BN dan jangan buat keputusan yang akan menimbulkan kekesalan,” katanya lagi.

52 comments:

  1. kita harus kekalkan keharmonian yang kita kecapi.

    ReplyDelete
  2. Dato Sri Haji Nasir Tun Sakaran, mengingatkan rakyat negeri ini senantiasa menghargai nikmat kehidupan yang aman, makmur dan selamat di bawah kerajaan Barisan Nasional (BN) yang sentiasa prihatin membela nasib rakyat marhaen.

    ReplyDelete
  3. Katanya, tanpa keamanan sudah pasti rakyat sentiasa dalam ketakutan dan tidak berani keluar dari rumah apa lagi menghadiri majlis-majlis keraian atau menunaikan solat berjamaah di surau dan masjid.

    ReplyDelete
  4. Nasir menegaskan, kerajaan BN sentiasa peka dan prihatin membantu rakyat keseluruhannya tanpa memikirkan ideologi politik, kaum mahupun fahaman agama termasuk masyarakat di luar bandar yang sememangnya banyak memerlukan pembangunan infrastruktur dan pembangunan asas.

    ReplyDelete
  5. Nasir berkata, penduduk juga perlu terus mengutamakan perpaduan kaum, persefahaman serta tidak berpecah belah sebaliknya sentiasa bermuafakat menyelesaikan apapun permasalahan demi keharmonian sesama penduduk di samping mengeratkan hubungan dengan kaum-kaum yang lain berlandaskan konsep 1Malaysia.

    ReplyDelete
  6. Selain itu juga, rakyat diingatkan tidak terpesona dengan janji-janji bulan dan bintang pembangkang yang hanya bermusim terutamanya apabila dekat pilihanraya dengan menjaja pelbagai isu semata-mata mau memesongkan pemikiran rakyat dan membenci kerajaan demi memenuhi agenda politik sempit mereka.

    ReplyDelete
  7. Sokongan pengundi muda, sebagai tunjang negara untuk mencapai matlamat negara maju menjelang tahun 2020, kini dilihat sudah memihak kepada Barisan Nasional (BN), kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yasin.

    ReplyDelete
  8. Kesedaran pengundi muda terhadap kemampuan BN untuk kekal menerajui negara ini kini semakin kuat kerana mereka tahu hanya BN yang dapat memberi jaminan masa depan yang lebih baik kepada negara.

    ReplyDelete
  9. BN memberi jaminan tidak akan ada kumpulan rakyat sama ada di Semenanjung, Sabah mahupun Sarawak yang tertinggal ataupun tercicir daripada perhatian kerajaan jika BN kekal memerintah menjelang tahun 2020.

    ReplyDelete
  10. Dalam melaksanakan amanah, kerajaan sentiasa memastikan ekonomi negara berkembang, peluang kerja bertambah, industri bertambah maju, kemudahan sosisal seperti kemudahan kesihatan dan pendidikan lebih baik.

    ReplyDelete
  11. "Dalam lapan tahun lagi janji kita kepada rakyat adalah untuk menjadi negara maju...setiap peringkat rakyat...tua muda semua kaum...Semenanjung Sabah dan Sarawak akan dapat diberikan perhatian dan pembelaan secukupnya," katanya.

    ReplyDelete
  12. Demokrasi atau Anarki? Pembangkang bertopengkan Demokrasi, tetapi sukakan Anarki. Itulah sebabnya pembangkang menggunakan NGO’s untuk mengadakan dan menggerakkan Perhimpunan Haram itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selain suka melihat kekacauan dan huru-hara, Pakatan Pembangkang sememangnya mahukan sistem Anarki supaya membolehkan mereka mudah menggalakkan demontrasi haram.

      Delete
    2. Lihat sahaja negara-negara yang mengamalkan sistem anarki. Rakyatnya bukan sahaja memberontak setiap hari malah mereka tidak pernah hidup aman seperti mana negara yang mengamalkan demokrasi.

      Delete
    3. Penganalisis politik, Prof. Datuk Dr. Zainal Kling menyatakan pembangkang kini terutama PKR dan PAS berada dalam keadaan dilema apabila sokongan daripada orang Melayu terhadap parti itu semakin berkurangan.

      Delete
    4. Mereka menimbulkan apa jua isu untuk membangkitkan rangkaian kekecohan di seluruh negara seterusnya mempengaruhi dan memanipulasi rakyat supaya bangkit membuat tunjuk perasaan dan menentang kezaliman.

      Delete
    5. Inilah sikap sebenar komunis, mereka sukakan huru-hara dan kacau bilau dan akan lakukan apa sahaja untuk melakukan kekecohan di seluruh negara.

      Delete
    6. Perhimpunan Haram itu bukan sahaja mahu mempersoalkan perjalanan pilihan raya, tetapi sebagai paltform untuk memain dan mengutarakan sesuatu isu yang mungkin menjadi perhatian rakyat dan seterusnya membangkitkan kemarahan rakyat terhadap kerajaan.

      Delete
    7. Manakala penganalisis politik, Mohd Roslan Mohd Saludin menjelaskan Perhimpunan Haram itu diadakan bagi mendapat simpati rakyat kepada Pakatan Pembangkang seterusnya menuntut perubahan bagi merealisasikan hasrat mereka untuk mentadbir negara ini.

      Delete
    8. Pastinya melalui Perhimpunan Haram ini, Pakatan Pembangkang akan mendapatkan populariti dan pengaruh mereka yang sebelum telah jatuh merudum. Dengan ini media cetak, media elektronik dan media baru akan memberikan tumpuan penuh ke atas apa yang mereka lakukan.

      Delete
    9. Perhimpunan Haram itu juga bertujuan menutup kelemahan sama ada dalam PKR yang dibayangi oleh kes salah laku moral Penasihatnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim, PAS dengan slogan Negara Berkebajikan yang ditempelak masyarakat manakala DAP yang tenggelam punca ekoran rasisnya mereka dalam memperkudakan orang Melayu.

      Delete
  13. Malaysia has grown as a nation in the last 55 years, and has transformed its economy, improving the standard of living among its citizens, said Chief Minister Datuk Seri Musa Aman.

    ReplyDelete
  14. “I am pleased to note that the Federal Government is committed in efforts to bridge development gaps between different regions in Malaysia through timely and appropriate plans and policies" he said.

    ReplyDelete
  15. This allows the people, regardless of their background or geographical location, to truly take part in the nation’s progress.

    ReplyDelete
  16. Musa called on Malaysians in Sabah to continue contributing towards Malaysia’s success.

    ReplyDelete

  17. While we take pride in the beauty and diversity of Sabah, we must not forget that we are part of a nation.

    ReplyDelete
  18. Each state in Malaysia needs to cooperate with one another, and to collectively bring progress to the country.

    ReplyDelete
  19. It is time to move away from parochial ways of thinking, especially among our younger citizens.

    ReplyDelete

  20. As Malaysians, we all need to support each other and to instill mutual respect for our fellow countrymen, regardless of where they come from.

    ReplyDelete

  21. “This leads me to reiterate the need for us to uphold unity, and to ignore any attempts that threaten to tear our people apart. We must accept that each individual is different, and embrace the strength that Malaysia’s cultural diversity offers.”

    ReplyDelete

  22. The Chief Minister added that it is his hope that we all continue to embrace 1Malaysia, and its true essence, bringing its positive values into the way we interact with one another.

    ReplyDelete

  23. “I am pleased that Malaysians in Sabah, a melting pot of diverse ethnicities and cultures, have for generations interacted well with one another, and continue to do so. The true meaning of 1Malaysia is practised among Malaysians in Sabah.

    ReplyDelete

  24. “I would like to take this opportunity to touch on the strong ties the Sabah State Government enjoys with the Federal Government. This good relationship allows Sabah to develop in tandem with the rest of Malaysia.”

    ReplyDelete

  25. As we move forward, the Chief Minister hopes to see the development gap between Sabah and the rest of the nation narrow significantly with the implementation of the various plans and polixies.

    ReplyDelete

  26. “We in Sabah are fully committed to making sure that all plans and policies, such as the Economic Transformation Programme, the National Key Result Areas, and the Government Transformation Programme, are carried out successfully for the benefit of the rakyat,” he said.

    ReplyDelete

  27. According to Musa, the Federal Governent under the dynamic leadership of Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak has put forth with various initiatives to lessen the burden on the rakyat such as the Bantuan Rakyat 1 Malaysia, Kedai Rakyat 1 Malaysia, Klinik Rakyat 1 Malaysia just to name a few.

    ReplyDelete

  28. He said these are programmes should be embraced and not met with suspicion. And do not allow the opposition to belittle such a worthwhile effort with the noblest of intentions.

    ReplyDelete

  29. “As such, I constantly remind the State civil service to give its best in ensuring that all projects and programmes planned for Sabah can be implemented without delay or bureaucratic obstacles so as to benefit the people.

    ReplyDelete

  30. Some of the on-going projects include those that were listed under the Sabah Development Corridor (SDC) launched in January 2008, and the “Halatuju” or State Development Agenda that was introduced nine years ago. Others are initiatives that were mooted by the State, and some are projects that are introduced through Federal funding, he said.

    ReplyDelete

  31. “We are pleased that agropolitan programmes to bring rural communities out of poverty, and mini estates are starting to bear fruit. We will on our part continue to encourage the development of downstream products from the palm

    ReplyDelete

  32. oil, and oil and gas sectors. We believe these two key sectors can create better economic spin-offs for the rakyat.

    ReplyDelete

  33. “To make this a reality, we are aware that we need skilled workers, and for this reason, we have encouraged the growth of education institutes in Sabah, and this includes the education hub in Sandakan,” said Musa.

    ReplyDelete

  34. Sabah has seen tremendous economic growth in the last decade. We have also matured politically, and improved our delivery of social programmes. We now have better infrastructure in many parts of the State, but this does not mean that the job is done.

    ReplyDelete

  35. Gaps remain in certain areas, and in some aspects of the economy. Our main aim at present is to continue uplifting quality of life among Malaysians in Sabah.

    ReplyDelete

  36. One way of doing this is to improve the condition of roads and to establish links to areas that are not accessible, and to make sure that more people will enjoy piped water and electricity supply.

    ReplyDelete

  37. “We are also always working closely with the Federal Government in ensuring that education reaches the most remote communities, and that more schools and institutes of higher education are built in different parts of the state,” added the Chief Minister.

    ReplyDelete

  38. Politically, he said Sabah has over the years seen some of the most interesting developments. Despite uncertainties in the political landscape two decades ago, Sabah today boasts a strong representation in the Federal Cabinet.

    ReplyDelete
  39. We are an important partner within the Barisan Nasional, and we know that by having a stable government, we can continue to focus on our development plans, all aimed at bringing further progress to the people.

    ReplyDelete

  40. “I would like to call on leaders in the State to continue working hard for the people, and to refrain from politicking which takes away precious time from work that we must carry out." he said.

    ReplyDelete
  41. “I would like to see Sabah become a developed and prosperous State. Above all, I would like to see the people living in peace, showing concern and respect for each other, regardless of their status or differences." he said.

    ReplyDelete

  42. “As Malaysians, we have a vital role to play in helping to realise the nation’s aspirations and vision. Without unity and loyalty to the nation in a diverse country like ours, all our efforts will be futile,” he pointed out.

    ReplyDelete

  43. After 55 years of independence, Musa said the government has fulfilled and will continue to fulfill its promises to the people regardless of race, culture and religion.

    ReplyDelete

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.