Thursday, March 7, 2013

Bukan masanya mana-mana pemimpin menuding jari


RM100 RIBU KEPADA KELUARGA ANGGOTA KESELAMATAN YANG TERKORBAN

KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri Sabah akan memberikan sumbangan sebanyak RM100,000 kepada setiap keluarga anggota keselamatan yang terkorban di Lahad Datu dan Semporna. 

Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Hj Aman mengumumkan sumbangan itu dalam sidang media yang diadakan di pejabatnya di Wisma Innoprise di sini kelmarin. 

Selain itu, beliau juga berkata bahawa kerajaan negeri juga menyumbangkan sebanyak RM50,000 kepada setiap anggota keselamatan yang cedera parah dalam konflik berkenaan. 

Musa menambah: “Kerajaan negeri juga akan mempertimbangkan pemberian bantuan-bantuan lain yang sesuai kepada balu-balu mangsa dan anak-anak mereka. - New Sabah Times

PBS HARGAI PASUKAN KESELAMATAN NEGARA

KOTA KINABALU: Parti Bersatu Sabah (PBS) mengutuk serangan kumpulan penceroboh di Lahad Datu dan Semporna yang mengorbankan nyawa pasukan keselamatan dan mencetuskan gangguan ketenteraman awam di negeri ini. 

Presidennya Tan Sri Joseph Pairin Kitingan berkata, PBS amat bersimpati dan bersedih atas kehilangan nyawa pihak keselamatan berikutan insiden itu.

“Soal menjaga keselamatan negara adalah tanggungjawab semua. Ia memerlukan kerjasama daripada semua rakyat, pasukan keselamatan, Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri. katanya ketika berucap pada Majlis Sambutan Ulangtahun ke-28 PBS di Dewan Hakka, di sini malam Selasa. 

Sambutan Ulangtahun PBS itu diadakan secara sederhana kerana berkabung untuk memberikan penghormatan terhadap anggota keselamatan negara yang terkorban. Pairin yang juga Timbalan Ketua Menteri turut berterima kasih diatas tindakan yang dilakukan oleh pasukan keselamatan dalam memastikan kedaulatan negara dipertahankan. 

“Kita doakan penyelesaian akan diperolehi secepat mungkin untuk mengembalikan ketenteraman dan keselamatan awam kerana pihak keselamatan telah membuat tindakan terhadap penceroboh yang mencemarkan kedaulatan negara kita,” katanya. - New Sabah Times

V.K.LIEW SUMBANG RM5,000 KEPADA TABUNG PERWIRA DAN KEBAJIKAN POLIS

SANDAKAN : Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Liew Vui Keong membidas sekeras-kerasnya tkenyataan Naib Presiden Parti KeAdilan Rakyat (PKR), Tian Chua yang menyifat pertempuran bersenjata antara Militan dengan anggota pasukan keselamatan yang berlaku di daerah Lahad Datu, Kunak dan Semporna sebagai satu sandiwara politik UMNO/BN. 

V.K.Liew menyifatkan dakwaan yang dilemparkan oleh Tian Chua itu seperti kebudak-budakan kerana menganggap peristiwa berdarah yang berlaku sehingga mengorbankan nyawa lapan orang anggota Polis yang mempertaruhkan nyawa mereka demi mempertahankan kedaulatan negara masih dianggap remeh. 

V.K.Liew berkata demikian sejurus selepas menghadiri satu sesi sidang media mengenai isu pencerobohan bersama Ketua Polis Daerah ACP Rowell Marong yang dilangsungkan di Ibu Pejabat Polis (IPD) Jalan Pantai, dekat sini pagi kelmarin.

Dalam pada itu, V.K Liew memberikan sumbangan sebanyak RM5,000 kepada Ketua Polis Daerah untuk tabung perwira dan kebajikan polis. - Sabahkini

PPS LAPOR POLIS TERHADAP KENYATAAN TIAN CHUA

Presiden Pertubuhan Pribumi Sabah (PPS), Dato Seri Mohd Jeffry Rosman bersama-sama ahlinya telah membuat laporan polis di Balai Polis Karamunsing Kota Kinabalu, kelmarin dan membantah sekeras-kerasnya kenyataan liar Tian Chua. 

“Saya membuat laporan Polis ini kerana membantah sekeras-kerasnya kenyataan Tian Chua yang mendakwa tragedi di Lahad Datu, Kunak Dan Semporna sehingga meragut nyawa anggota Polis sandiwara tidak masuk akal," kata Jeffry yang mendesak agar pihak berkuasa menangkap Tian Chua atas tuduhan menghasut. - Sabahkini

BUKAN MASANYA UNTUK MANA-MANA PEMIMPIN MENUDING JARI

SIPITANG: Timbalan Pengerusi Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA) Sabah Sylvester Mutang Dawat, menggesa pemimpin pemimpin politik tidak kira di pihak pembangkang mahupun Barisan Nasional (BN) agar duduk bersama membincang untuk mengatasi masalah keselamatan Negara yang kini semakin meruncing. 

Beliau berkata, bukan masanya untuk mana-mana pemimpin menuding jari dan menuduh pihak lain dengan berbagai tuduhan yang tidak berasas yang kebanyakkannya sekadar gimik politik dengan agenda tertentu tetapi sebaliknya mereka lupa kesannya kepada keselamatan Negara. 

“Kita perlu menghormati dan bersimpati dengan keluarga perwira kita yang telah gugur dimedan pertempuran baru-baru ini, semata-mata untuk mempertahankan kedaulatan Negara dari dicerobohi oleh petualang asing. - Sabahkini

Pemimpin-pemimpin pembangkang seperti Tian Chua dan Lajim Ukin sepatutnya melihat bagaimana pemimpin-pemimpin diatas mengulas isu pencerobohan tentera Tausug di Lahad Datu. Dalam masa mereka memuji tindakan pasukan keselamatan negara, ada juga sumbangan yang disalurkan kepada keluarga anggota keselamatan yang terkorban dan cedera. Janganlah taksub sangat dengan politik ketika negara berhadapan dengan situasi seperti ini. Apa gunanya pembangkang berjaya merampas kerajaan jika krisis ini masih berlarutan? Ada kalanya hal-hal politik perlu diketepikan bagi memberi laluan kepada penyelesaian mengenai isu pencerobohan ini.

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.