Sunday, March 3, 2013

Pencerobohan di Sabah: Perkembangan TERKINI (03 March 2013)

Polis kesan 10 penceroboh, 3 bersenjata di Kunak

LAHAD DATU: Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata polis mengesan 10 penceroboh dan tiga bersenjata di Kampung Lormalong dan Dasar Lama, Kunak semalam yang mana dipercayai mempunyai kaitan dengan kumpulan di Kampung Tanduo, di sini. - BH

5 anggota polis terbunuh di Semporna, 2 penjenayah ditembak mati: KPN

LAHAD DATU: Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar mengesahkan lima anggota polis terbunuh dalam kejadian tembakan di Semporna dan dua penjenayah ditembak mati ketika serbuan malam tadi. 

Sementara itu, polis turut menahan tiga penceroboh bersenjata dari Selatan Filipina di Kampung Tanduo, semalam ketika cuba keluar daripada kepungan pihak berkuasa. - BH

Penduduk pukul penceroboh bersenjata M16 hingga mati

SEMPORNA — Puluhan penduduk bertindak memukul sehingga mati lelaki bersenjata M16, yang dipercayai terlibat dalam serangan hendap yang mengorbankan lima anggota polis, di Kampung Sri Jaya, Siminul, Semporna malam tadi. 

Dalam insiden 7 pagi hari ini, seorang lelaki berbadan besar, berpakaian serba hitam, memegang senjata M-16 dan berumur dalam lingkungan 50-an turun daripada sebuah bukit dan melepaskan beberapa das tembakan ke arah sebuah surau di Kampung Senallang Lama, Semporna di sini. 

Seorang penduduk, Abdul Hani Samaullah, 44, berkata, selepas melepaskan tembakan lelaki itu turut menjerit di hening pagi bahawa ‘saya yang menembak polis malam tadi’. 

"Lelaki itu kemudian membuka setiap pintu rumah penduduk dan mengarahkan mereka berkumpul di satu kawasan lapang,” katanya yang turut berkumpul bersama penduduk di dalam keadaan ketakutan. Abdul Hani berkata, penduduk menyerang lelaki terbabit apabila dia bertinggung dan memasang api rokok serta meletakkan senjatanya. 

Beliau berkata, lelaki itu dipukul hingga mati dan mayatnya diletakkan dekat dengan sebuah pokok di kampung itu. 

Wartawan Bernama yang dalam perjalanan membuat liputan majlis perasmian jambatan baharu oleh Menteri Kemajuan Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal di Kampung Nihak Nihak, pada 8.30 pagi iaitu 30 kilometer daripada Kampung Senallang Lama, sempat melihat mayat lelaki itu dan mendapati kepala lelaki itu berlumuran darah. 

Kelihatan penduduk mengemas beg pakaian mereka dan mengosongkan rumah mereka dengan membawa anggota keluarga, termasuk kanak-kanak dan wanita, untuk melarikan diri ke kawasan kampung lain. Kebanyakan penduduk adalah petani dan pekebun ladang kelapa sawit.  - Bernama

Jawatankuasa khas Malaysia-Filipina siasat pembabitan pembangkang ditubuhkan: Najib

KANGAR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, sahkan jawatankuasa siasatan khas diwujudkan Malaysia dan Filipina untuk menyiasat dakwaan pembabitan pembangkang dalam kes pencerobohan di Lahad Datu. 

Beliau berkata, siasatan itu dijalankan secara berasingan kedua-dua pihak kerana Malaysia dan Filipina sama-sama mahukan kepastian dalam dakwaan itu yang dianggap sebagai serius. 

Sementara itu, Perdana Menteri turut memuji tindakan berani penduduk kampung di Semporna yang menumpaskan seorang penceroboh yang dianggap beliau bukti penduduk setempat tidak bersetuju dengan kes pencerobohan di Lahad Datu. - BH

PEMIMPIN PALING KEJI, GILA DAN BANGANG DALAM SEJARAH POLITIK MALAYSIA

Ketika anggota keselamatan bertungkus-lumus menjaga dan melindungi keselamatan rakyat dan kedaulatan negara, ini pula kenyataan pemimpin pembangkang yang langsung tidak sensitif terhadap pengorbanan yang dilakukan anggota keselamatan dan juga perasaan keluarga anggota keselamatan yang terbunuh:

Tian Chua pemimpin keji, perlu ditentang: Najib

Kangar: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, menyifatkan Tian Chua sebagai seorang pemimpin pembangkang yang keji kerana sanggup menghina dua wira negara yang terkorban ketika mempertahankan negara di Lahad Datu, baru-baru ini. 

Beliau berkata, kenyataan Tian Chua yang menuduh insiden itu sebagai sandiwara politik Barisan Nasional (BN) bukan saja keji, tetapi bersifat pendustaan besar dan wajib ditentang habis-habisan. - BH

9 comments:

  1. He cina gila Tian Chua...kalau kamu tu pejuang Negara...kamu sepatutnya pergi ke Lahad Datu berjuang bersama anggota Tentera kita mempertahankan negara.... baru saya salute sama kamu....kalau betul kamu hero memperjuangkan nasib rakyat Malaysia tunjuklah kehebatan kamu dan tengoklah dengan mata kamu sendiri adakah peristiwa di Lahad Datu sandiwara UMNO..

    ReplyDelete
  2. Tian Chua GILA BABI.BANYAK MAKN DAGING ANJING.BANGSAT PUNYA CINA.BODOH.HARAMJADAH.DASAR KETURUNAN SIAL!!!

    ReplyDelete
  3. cina buduh makan anjing

    ReplyDelete
  4. rakyat sabah patut bangkit tentang diorang ni, ndak kira la kalau ikutkan diorang ni pon dari sama keturunan dengan etnik2 lain dalam sabah macam bajau,idahan, kalau sudah sampai ada org mati, kita pertahan negeri kita

    ReplyDelete
  5. Naper tentera tidak ambil alih soal keselamatan NEGARA serta tangani cepat ancaman dari penceroboh LUAR di Lahad Datu, Kunak, Semporna di ketika ini.. Adakah perlu merebak ke serata pantai Sabah baru diberi tugas...
    Apa beza keselamatan NEGARA dengan keselamatan NEGERI..

    ReplyDelete
  6. wayang semua ni...

    ReplyDelete
  7. btol2..wayang kerajaan..jgn ko percaya bah..siapa x kenal umno..pakar dlm serba serbi

    ReplyDelete
  8. Memang wayang. Lu ingat orang atas ini peduli orang mati ke hidup ke, yang penting matlamat mereka tercapai kekal berkuasa. Saya fikir belum ada lagi kerjaan yang hantar polis lawan askar asing. Kes Al-Maunah dulu di Perak, dua tiga orang mati, askar sudah ambil alih tugas polis, kenapa di Lahad Datu ini makan masa lama sedangkan semakin ramai polis yang terkorban. Kita orang awam pun boleh fikir macam ini, tak kan pemimpin yang memimpin satu negara boleh tak fikir perkara ini. Ini kerja karut...

    ReplyDelete

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.