Thursday, March 28, 2013

Tolak tawaran bersiaran di RTM bukti PR takut bentang manifesto secara terbuka

KUALA LUMPUR, 26 Mac — PKR hari ini menyertai rakan dalam Pakatan Rakyat (PR) DAP dan PAS apabila menolak tawaran untuk bersiaran 10 minit dalam Radio Televisyen Malaysia (RTM), serta membidas ia satu “penghinaan” kerana saluran televisyen tersebut hanya menyiarkan berita dan iklan pro-Barisan Nasional (BN) sepanjang masa. - TMI

Persoalannya, apakah tawaran oleh kerajaan itu tidak menepati kebebasan media? Atau mereka sengaja ingin mengalih perhatian rakyat terhadap kesungguhan kerajaan dalam memperkukuhkan kebebasan bersuara di negara ini? Walhal mereka sendiri tidak pernah mengamalkan kebebasan media seperti mana yang mereka laungkan dan perjuangkan.

Jika pembangkang berkeras mempertahankan kebebasan media, mereka juga sepatutnya telus dalam apa jua tindakan mereka. Tindakan DAP yang melarang wartawan akhbar Utusan Malaysia dalam membuat liputan mereka adalah satu contoh yang jelas kegagalan mereka mematuhi kebebasan media.

Pembangkang sedar bahawa kelemahan mereka akan terserlah jika mereka menggunakan RTM untuk menyiarkan kandungan manifesto mereka. Malah ia akan membongkar kegagalan mereka menunaikan janji-janji manifesto yang lepas kepada khalayak umum. Sebab itu mereka memberikan alasan kononnya kerajaan BN tidak mengamalkan kebebasan media sedangkan pada hakikatnya mereka juga menyekat kebebasan media dan sentiasa memanipulasikan pemikiran rakyat. 

Terbukti misi pembangkang mempertikaikan tawaran ini hanya bertujuan untuk menjejaskan kredibiliti kerajaan BN. Mereka sedar, jika mereka menerima tawaran ini bermakna tuduhan mereka bahawa kerajaan tidak mengamalkan kebebasan media tidak lagi relevan untuk dimainkan di mana-mana kempen mereka. Jesteru, menolak tawaran ini adalah jalan paling tepat dan selamat walaupun sebelum ini mereka sendiri yang menuntut supaya pembangkang diberikan peluang bersiaran di RTM.

Media elektronik walaupun 10 minit, ianya lebih berkesan daripada berkempen berbulan-bulan. Namun disebabkan sikap hipokrit yang menebal dalam diri pemimpin-pemimpin pembangkang, maka mereka bukan sahaja tidak berterima kasih malah sentiasa mencurigai keikhlasan kerajaan persekutuan dalam apa jua isu. Tawaran keemasan ini ditolak bukan sebab kerajaan tidak ikhlas dalam memberikan keadilan kepada semua parti, tetapi disebabkan oleh sikap pembangkang yang terlalu liat mahu mengakui dan sentiasa mahu menanamkan persepsi di minda rakyat bahawa kerajaan tidak mengamalkan kebebasan media/bersuara.

Tindakan pembangkang menolak tawaran membentangkan manifesto pilihanraya umum melalui Radio Televisyen Malaysia (RTM), juga membuktikan mereka takut tidak dapat menandingi manifesto Barisan Nasional (BN). Pembangkang seharusnya menerima tawaran itu sekiranya mereka yakin skop manifesto yang ditawarkan boleh memanfaatkan rakyat, sekaligus boleh direalisasikan jika mereka berjaya merampas kerajaan kelak. 

Namun sudah menjadi sifat semulajadi pembangkang Malaysia bahawa dalam berkempen untuk pilihan raya, mereka lebih banyak memburuk-burukkan pihak lain, menyebabkan mereka akhirnya memberikan banyak alasan untuk menutup kelemahan sendiri termasuk menolak tawaran yang diberikan.

Malah, pembangkang juga tidak berani untuk membentangkan manifesto secara terbuka kerana PAS, DAP dan PKR tidak sehaluan dan mempunyai matlamat perjuangan yang berbeza walaupun berada dalam kapal yang sama.

Sepatutnya pembangkang mengambil sahaja peluang yang ada terlebih dahulu sebelum memohon untuk dipanjangkan tempoh penyiaran jika manifesto mereka memerlukan lebih masa. Tempoh 10 minit boleh dimanfaatkan secara baik sekiranya pembangkang kreatif dalam mengiklankan manifesto mereka seperti menggunakan tayangan slide berbanding sesi wawancara yang memerlukan lebih masa.

Tawaran itu membuktikan kerajaan cuba melakukan pembaharuan dan bertolak ansur dengan kehendak pembangkang, sebaliknya pembangkang yang sering tidak berpuas hati, terus menuduh kerajaan sebagai tidak berlaku adil. Sedar atau tidak, peluang ini terbuka hasil daripada desakan pembangkang yang mahukan manifesto mereka disiarkan melalui kaca telivisyen, tapi bila kerajaan sudah memberikan peluang, hasrat murni kerajaan itu pula yang dipolitikkan oleh pembangkang untuk mendapatkan simpati rakyat dengan membuat tuduhan kononnya kerajaan tidak ikhlas.

Walau apapun tuduhan yang dibuat oleh pembangkang, bagi Bullet tawaran untuk membentangkan manifesto di televisyen merupakan permulaan yang baik dalam pembaharuan yang dilakukan kerajaan menuju ke arah kebebasan media. Seharusnya semua parti politik termasuk pembangkang menggunakan peluang ini sebaik-baiknya, dan jika terdapat kekurangan, ia boleh diutarakan untuk proses penambahbaikkan pada masa hadapan.

4 comments:

  1. No Need for them to go to RTM: Just ask those JOKERS to go to Maharaja Lawak.

    ReplyDelete
  2. Pakatan tak yakin dngn manifesto dia sendiri

    ReplyDelete
  3. apalah 10 minit je.rakyat yg bjuta pn pham,10 minit tu apela yg ble disiarkn.aku berak pn 10 minit x ckup.pham2lah yg mana susah nk pham tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko berak batu mmg x ckup 10 min...
      sma la cam PKR tu.. berak batu... kerana tiada apa perlu diuraikan...
      kerana janji yg ditaburi itu.. akan dijuburi kemudian hari

      Delete

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.