Thursday, April 4, 2013

SAPP tidak iktiraf Mykad Malaysia jika menang PRU13


SABAH MYKAD MOST PRACTICAL

ISSUING Sabah MyKads to Sabahans is the most practical way to distinguish between the genuine Malaysians of Sabah origin and the new Malaysian Sabahans who probably obtained their MyKads by dubious means said Amde Sidik, the Deputy President of Sabah Progressive Party-SAPP. - Sabahkini

Bullet semakan muak dan bosan dengan ayat yang diulang-ulang oleh pemimpin-pemimpin SAPP mengenai janji mereka memberikan IC khas Sabah kepada anak jati Sabah. Bukankah lebih baik jika pemimpin-pemimpin gila kuasa ini menjelaskan secara terperinci tentang bagaimana janji itu boleh dilaksankan dan apa pendekatan yang diambil oleh SAPP bagi mengatasi masalah-masalah yang mungkin timbul kesan dari pengeluaran IC khas Sabah ini??

Menurut Ahli Majlis Tertinggi SAPP, Roger Sitimin, SAPP tidak akan mengiktiraf Mykad yang kita guna hari ini di Sabah sekiranya mereka berjaya merampas kerajaan. Persoalannya, bagaimana rakyat Sabah yang sedang belajar atau bekerja di negeri-negeri lain melakukan sebarang urusan di negeri itu dengan hanya menggunakan IC Sabah?? Mahukah negeri-negeri lain mengiktiraf IC Sabah?? Ini yang perlu dijawab oleh Amde Sidek dan pemimpin-pemimpin SAPP yang lain, bukan sekadar melaung-laungkan kononnya pemberian IC Sabah adalah sangat praktikal untuk dilaksanakan.

Kegagalan SAPP menjelaskan secara terperinci mengenai IC Sabah ini membuktikan motif utama mereka hanya untuk mendapatkan sokongan rakyat, sedangkan mereka tidak ada perancangan atau mungkin juga tidak pernah mengkaji bagaimana mereka boleh melaksanakan idea itu sekiranya diberikan mandat memerintah negeri ini.

Senang cerita, TOLAK saja SAPP dan berikan saja mandat kepada kerajaan BN untuk terus memerintah negeri ini.. Mengenai isu Mykad yang diberikan kepada individu yang diragui status kerakyatannya, serahkan saja masalah itu kepada RCI untuk merungkai dan mencari jalan penyelesaian.. Bagi isu kebanjiran pendatang haram pula, masalah itu pasti dapat diatasi melalui penubuhan tiga buah Pusat Pemeriksaan Kastam, Imigresen dan Kuarantin Keselamatan (ICQS) yang akan beroperasi di Kawasan Keselamatan Khas Timur Sabah (Esscom) iaitu di Lahad Datu, Kudat dan Pos Kawalan Imigresen Bersepadu Kerakit, Pulau Banggi, Kudat.

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.