Sunday, March 3, 2013

Pencerobohan Lahad Datu: ketepikan agenda politik

Kita juga melihat pemimpin-pemimpin pembangkang menunjukkan sikap tidak bertanggungjawab mereka. Dalam masa pihak keselamatan memerlukan sokongan dan doa rakyat Malaysia dalam menangani insiden pencerobohan ini, pemimpin-pemimpin pembangkang seolah-olah berpesta dengan kritikan dan tuduhan liar mereka. Mereka menghina pasukan keselamatan kita, menuduh kononnya insiden ini diatur oleh pihak Barisan Nasional. Rupa-rupanya, kepentingan politik yang sempit masih menguasai tindakan mereka walaupun keadaan semasa menuntut untuk mereka mengorbankan tabiat buruk ini. - APKB

Bullet amat tertarik dan bersetuju dengan pandangan Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan mengenai insiden pencerobohan ini. Tidak ada gunanya jika pembangkang berjaya merampas kuasa pada pilihanraya umum nanti sekiranya negara ini masih belum pulih dari ancaman pihak luar. Belumpun memerintah, namun pemimpin-pemimpin pembangkang sudahpun menunjukkan sikap tidak profesional mereka dalam menghadapi situasi seperti ini. Seolah-olah agenda memperjuangkan impian Anwar Ibrahim untuk menduduki kerusi empuk Perdana Menteri lebih penting daripada memperjuangkan agenda keselamatan rakyat dan kedaulatan negara.

Sedihnya, pemimpin-pemimpin pembangkang masa kini tidak sanggup berkorban seperti pemimpin-pemimpin pembangkang terdahulu. Sekarang mereka lebih berminat berpolitik sepanjang masa. Kalau pada tahun 60an mereka meletakkan kepercayaan yang tidak berbelah bagi kepada pasukan keselamatan dalam menangani ancaman luar, sekarang ini pemimpin-pemimpin pembangkang dan penyokong-penyokong tegar mereka sudah tidak ada pertimbangan dan sanggup mengkritik, memperkecil, menghina dan memberi gambaran seolah-olah pasukan keselamatan kita tidak tahu apa yang sepatutnya dilakukan. Malah ada yang sanggup menuduh insiden tembak menembak itu hanyalah sandiwara pihak Barisan Nasional. - APKB

Kalaupun pembangkang mahu meraih undi, mereka sepatutnya boleh menggunakan kesempatan insiden pencerobohan ini dengan melakukan tindakan-tindakan yang menjurus kepada penyelesaian, bukannya mengambil jalan mudah dengan membuat tuduhan kepada kerajaan BN dan menghina pasukan keselamatan negara. Tidak cukup lagikah penghinaan yang dilemparkan pembangkang kepada pasukan keselamatan negara setiap kali demonstrasi jalanan mereka mendapat tentangan?? hinggakan ketika pasukan keselamatan berkorban nyawa mempertahan negara pun, mulut-mulut pembangkang masih tidak henti-henti membuat tuduhan dan penghinaan..

Memandangkan pembangkang hari ini seolah-olah mendabik dada kononnya mereka lebih cekap dalam menjaga sempadan negara, eloklah jika kerajaan menghantar mereka ke Kampung Tanduo atau mengarahkan mereka menjaga sempadan perairan di pantai Timur Sabah. Sanggupkah mereka? Sedangkan ketika demonstrasi jalanan pun, jarang sekali pemimpin-pemimpin pembangkang berada di barisan hadapan, inikan pula dalam peperangan mempertahankan negara??

Betullah kata Datuk Rahman Dahlan bahawa pembangkang hari ini lebih pentingkan agenda politik berbanding dengan mempertahankan kedaulatan negara. Dan betul jugalah jangkaan Bullet selama ini bahawa pembangkang hari ini sudah tersasar dari agenda perjuangan sebenar mereka. Jesteru, dengan terdedahnya wajah sebenar pembangkang, masih terujakah rakyat mendengar kempen politik mereka??

Mengenai penglibatan pembangkang dalam pencerobohan di Sabah, Bullet cuba untuk tidak mengulas isu tersebut walaupun media antarabangsa ada mengaitkan insiden ini dengan pemimpin pembangkang. Kita serahkan saja persoalan itu untuk dijawab melalui jawatankuasa siasatan khas yang baru ditubuhkan oleh kerajaan Malaysia dan Filipina.

Buat masa ini, biarlah anggota keselamatan kita melakukan tugas mereka. Mereka lebih tahu apa yang perlu dilakukan untuk menangani masalah ini berbanding dengan pemimpin-pemimpin pembangkang seperti Anwar Ibrahim dan Tian Chua. Dan Bullet nasihatkan supaya rakyat tidak mudah terpengaruh dengan laporan-laporan media yang lebih berbentuk spekulasi berbanding dengan fakta. Hanya satu perkara yang perlu kita lakukan ialah mendoakan keselamatan negara dan juga para pejuang kita di pantai timur Sabah.

1 comments:

  1. kenapa ada askar wataniah yg dokumen dirinya diragyi ic dan surat beranak berbeza nama boleh menjadi askar wataniah?skrg telah berpangkat koperal dan bertugas di kem wataniah kem paradise kota belud..bernama `Thukle bin Pukul' dlm ic dan 'thulke bin tahir' dlm surat beranak dan batc 20,tnyata dia mdapat ic projek. Keluarganya berasal dari Zamboanga Philipine..bagaiman boleh berkhidmat dalam askar wataniah. Anggota ini juga kuat mengampu pegawai atasan sehingga sarjan dan pegawai waran tidak boleh apa apakan dia..sila ambil perhatian dan tindakan. Boleh jadi dia adalah salah seorang pgkhianat pganas kiram yg mjadi risik..nama di BAT C 20 6134810 Kpl Thulke bin Tahir manakala dalam nama IC Thulke bin Pukul, bgmana nama dia boleh berbeza?dia kuat mengampu dan selalu membukz rahsia bkaitan dgn taktik ketenteraan kpd org awam, menjual pakaian pt loreng kpd org awam dan banyak lagi kerja kerja salah semasa berada di Kem, namun akibat kuat mengampu pegawai atasan kem, maka tiada tindakan disiplin dikenakan ke atas dia. Tolong sebarkan berita ini. -Warga Kem Paradise yg Kecewa-

    ReplyDelete

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.