Tuesday, May 21, 2013

Ahmad Shabery Beri Keutamaan Kurangkan Caj Internet

PUTRAJAYA: Mengembangkan infrastuktur komunikasi dan caj internet lebih murah antara fokus utama Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek, bagi memastikan pendemokrasian komunikasi di kalangan rakyat di negara ini. 

Beliau berkata perbincangan awal mendapati pengurangan caj boleh dilakukan yang dapat memberi manfaat kepada pelbagai pihak termasuk peniaga kecil dan untuk itu kajian mengenai perbandingan caj dengan negara-negara lain akan dilakukan. 

“Kemudahan komunikasi sudah menjadi suatu perkara asas. Dulu asasnya jalan raya, api (elektrik) dan air tetapi sekarang liputan telefon dan broadband (jalur lebar)” katanya kepada pemberita di sini kelmarin. 

Ahmad Shabery sebelum itu menghadiri majlis serah tugas antara bekas Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim dengan beliau dan Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz. Turut hadir Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Jailani Johari dan Ketua Setiausaha kementerian Datuk Seri Kamaruddin Siaraf. 

Ahmad Shabery berkata undang-undang untuk melindungi rakyat turut diberi perhatian termasuk mengenai masalah panggilan terputus atau ‘drop call’ serta caj jalur lebar sekiranya perkhidmatan itu terputus selama beberapa hari. 

Katanya beliau juga komited untuk meneruskan pelaksanaaan ideologi berasaskan kebebasan bersuara melalui kementerian, dengan perbincangan akan diadakan dengan semua pihak bagi mengenal pasti dan memperhalusi maksud kebebasan bersuara dan hadnya bagi individu, kepentingan nasional dan kepentingan awam. 

“Ada negara yang mungkin kebebasannya membenarkan setiap sesiapa mempunyai stesen televisyen, setiap parti politik dan kumpulan etnik. Apakah ianya memberikan kesan dan impak positif kepada negara dan sebagainya? Ini perkara yang perlu dihalusi dan diteliti,” katanya. 

Mengenai liputan yang adil dan saksama terhadap parti pemerintah dan pembangkang melalui media milik kerajaan, Ahmad Shabery berkata ia bukan soal pemerintah atau pembangkang sebaliknya yang penting adalah rakyat. 

“Dalam soal ini saya lihat ada beberapa perkara yang perlu dilihat kembali misalnya tentang liputan secara langsung soal-jawab di Parlimen (Dewan Rakyat)...apakah perlu dikembangkan selepas ini dengan cara yang lebih lagi, dan perkara-perkara yang membolehkan rakyat mendapat akses. 

“Sebab itu perlu kita percepatkan pelaksanaan televisyen digital supaya jumlah saluran lebih banyak seperti saluran berita yang lebih efektif yang bukan saja mengutarakan pendapat tetapi membuat liputan berkaitan rakyat, lebih banyak berita terkini berkaitan soal kepentingan awam dan sebagainya,” katanya. 

Mengenai pengguguran perkataan ‘penerangan’ daripada kementerian itu, Ahmad Shabery berkata ia sebahagian daripada transformasi kerajaan kerana perkataan ‘penerangan’ itu sendiri menggambarkan kaedah lama bagaimana kerajaan berkomunikasi dengan orang ramai. 

“Penerangan lebih dikaitkan sebagai sebagai alat penyebaran maklumat, hiburan, mungkin sedikit sebanyak membentuk pemikiran masyarakat menurut hala tuju yang dikehendaki oleh kerajaan dan ia lebih bersifat atas ke bawah pada waktu itu dan ia juga memberi konotasi kementerian yang lapuk di mana banyak negara dunia sekarang sudah tidak ada lagi kementerian penerangan,” katanya. 

Sementara itu, Rais dalam ucapannya sebelum itu berkata sembilan jabatan di bawah kementerian terdahulu akan diletakkan di bawah teraju Ahmad Shabery manakala 10 lagi di bawah Mohamed Nazri. 

“Kita bersyukur kerana kita dapat kesinambungan menerusi pelantikan kedua-dua pemimpin ini yang saya kira akan menegaskan lagi perjuangan kita menerusi pentadbiran kerajaan dan juga ke arah pencapaian dalam bidang-bidang yang telahpun kita ketahui,” katanya.

1 comments:

  1. mmg patut ia dikurangkan, internet kini dah jadi keperluan

    ReplyDelete

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.