Friday, May 3, 2013

Sabah is autonomous state

TAMBUNAN: Tan Sri Joseph Pairin Kitingan, the Barisan Nasional (BN) incumbent for Keningau and Tambunan, urged the people of Sabah and Sarawak not to allow themselves to be influenced by the opposition’s “Borneo Agenda versus Malaya Agenda” ploy into thinking Sabah has no autonomy and not in charge of its own future.

He said the opposition are getting more desperate in their attempt to gain political power and have resorted to pitting the Borneo states against Peninsular Malaysia, hoping to take advantage of the strong sentiment they are trying to create from it.

The caretaker Deputy Chief Minister said Sabah has its own privileges as a member of the Federation of Malaysia, with the power to govern the state lying in the hands of its own people. Contrary to what the opposition have been claiming, he said Sabah is an autonomous state and decides its future.

Every decision affecting the state and its people are done freely by the State Cabinet, whose members are the representatives elected by the people, Pairin said.

“As such, the people must not let themselves be played by the opposition the Borneo Agenda and Malaya Agenda.

“We have autonomy, we have our own cabinet led by our chief minister, we have our own ministers, assistant ministers. Sarawak too has the same privilege, only our two states have this,” he said.

“One thing for sure, we in Sabah had made a decision in the past. We have been committed in administrating our own state. We make our own decisions through our own Cabinet and the future of our people is in our own hands,” he said when officiating at the closing of Karaoke Competition and Prize Presentation in conjunction with the Tambunan Tataba Unity Wave Sports Carnival at Pisompuruan Square here.

Pairin admitted there were still a lot that had to be done by the government in meeting the needs and expectations of the people in Sabah. But the government realized this fact and understood clearly that bringing progress and satisfying the aspiration of the people was a continuous commitment, he said.

In this regard, he said the government had continuously set in place proactive and forward looking programmes to ensure a better future for Sabah, in addition to addressing the current needs and issues faced by its people.

“There are a lot more things that the people need us to do, many more need to be explored. This is a continuous process included in the government agenda.

“The Government Transformation Programme introduced by the Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak is part of this agendas, and it has significantly benefited the people. Let us all give undivided support to this commitment of BN Government in ensuring a better future for the people,” he said, calling for the people to retain BN and allow it to continue with its development programmes for the state and country.

20 comments:

  1. Pembangkang diingatkan supaya tidak melakukan tindakan yang boleh merosakkan keharmonian negara termasuk membangkitkan isu autonomi Sabah seperti yang dicanang dalam kempen pilihan raya umum kali ini.

    ReplyDelete
  2. Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, soal kemerdekaan Sabah dalam Malaysia, kerangkanya, Perlembagaan dan hak-hak negeri itu telah dipersetujui sebaiknya melalui Perjanjian 20 Perkara.

    ReplyDelete
  3. Jangan buat apa-apa yang sudah pun kita susun molek, cantik dan kemas.

    "Perjanjian 20 perkara itu masih kita pertahankan sampai hari ini. Tidak timbul soal autonomi kerana Sabah sudah ada autonomi di bawah perjanjian itu," katanya

    ReplyDelete
  4. antara Sabah dan Persekutuan Malaysia, kedua-duanya saling memerlukan kerana dalam hal tertentu, negeri itu turut memerlukan pertolongan daripada kekuatan yang ada pada Persekutuan.

    ReplyDelete
  5. Baru-baru ini rakyat Sabah dikejutkan dengan pencerobohan pengganas Kiram. Anggota keselamatan kita datang dari mana? Darah yang mengalir di bumi Sabah ini darah siapa? Jawapannya, darah orang Pasir Mas, Kelantan, Besut, Terengganu dan Klang, Selangor.

    ReplyDelete
  6. Mereka sanggup bayar harga paling tinggi iaitu nyawa masing-masing untuk jaga keamanan dan kedaulatan Sabah agar tidak tercemar. Namun pembangkang perlekeh kita kononnya ini sandiwara sedangkan mereka yang adakan perjumpaan dengan orang yang tidak suka pada Sabah. Apa tujuan mereka?"

    ReplyDelete
  7. Musa Aman dalam ucapannya turut menyelar pembangkang yang mendakwa Sabah dianaktirikan oleh kerajaan Pusat termasuk dengan tidak memberikan royalti minyak 20 peratus seperti yang disebut dalam manifesto mereka.

    ReplyDelete
  8. bantuan Kerajaan Pusat kepada Sabah selama ini melebihi 20 peratus seperti dicanang mereka. Perdana Menteri juga tidak pernah lokek meluluskan dana tambahan sekiranya diminta kerajaan negeri pada bila-bila masa.

    ReplyDelete
  9. Pembangkang kerja mereka berbohong dan membuat fitnah saja. Kita bukan tak mahu jawab tetapi kita banyak kerja. Bukan seperti mereka yang tidak ada kerja, sebab itu ada banyak masa buat fitnah dan bohong bagi memperbodohkan rakyat negeri ini.

    ReplyDelete
  10. Dalam Rancangan Malaysia Ke-9 dan Ke-10, lebih RM10 bilion diberi kepada Sabah. Itu belum dikira dana tambahan dan jumlah itu melebihi 20 peratus yang dikatakan pembangkang. Cumanya kita perlu faham, sebagai negeri kedua terbesar, kita perlu masa untuk bangunkan semuanya.

    ReplyDelete
  11. Kerajaan pusat di bawah pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak terus memastikan hak-hak negeri Sabah dan Sarawak yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan sentiasa terpelihara.

    ReplyDelete
  12. hampir semua perkara asas atau pokok perjanjian Malaysia sudah dimasukkan dalam Perlembagaan dan isu itu tidak seharusnya dibangkitkan lagi semata-mata untuk menagih populariti.

    ReplyDelete
  13. Misalnya dalam soal kerajaan tempatan, hak autonomi kerajaan negeri Sabah masih wujud. Begitu juga dalam soal kehakiman kita ada Mahkamah Tinggi Borneo dan Mahkamah Tinggi Malaysia.

    ReplyDelete
  14. Ini menunjukkan hak-hak negeri Sabah dan Sarawak sentiasa terjamin seperti yang termaktub dalam Perlembagaan.

    ReplyDelete
  15. Isu autonomi di negeri ini yang dibangkitkan pembangkang tidak relevan kerana rakyat Sabah mempunyai kuasa untuk menentukan pentadbiran negeri ini.

    ReplyDelete
  16. Timbalan Ketua Menteri, Tan Sri Joseph Pairin Kitingan berkata, segala keputusan dan soal masa depan rakyat negeri ini diputuskan melalui Kabinet negeri yang dianggotai Ahli-ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dan dipilih rakyat.

    ReplyDelete
  17. Kita ada autonomi, kita ada Kabinet sendiri diketuai Ketua Menteri, ada Menteri, Pembantu Menteri, begitu juga Sarawak ada keistimewaan ini. Di negara ini hanya Sabah dan Sarawak punya barisan Menteri dan Kabinetnya," katanya.

    ReplyDelete
  18. Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS) itu meminta rakyat tidak keliru dan terpengaruh dengan isu-isu yang dikemukakan pembangkang berkaitan Agenda Borneo dan Agenda Malaya.

    ReplyDelete
  19. transformasi yang dibawa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak juga membawa banyak manfaat dan perubahan kepada rakyat Sabah.

    ReplyDelete
  20. Oleh itu, marilah berikan sokongan tidak berbelah bahagi kepada komitmen BN dalam meneruskan agenda dan masa depan yang lebih baik kepada rakyat," katanya.

    ReplyDelete

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.