Saturday, May 25, 2013

Akhirnya Ansari Abdullah Isytihar Keluar PKR Selepas Diperbodohkan Anwar

AIDCNews – 25/05/13 – Ketua PKR Tuaran Ansari Abdullah dilaporkan FMT hari ini mengumumkan beliau telah meletak semua jawatan dan sekaligus bertindak keluar parti itu.

Ansari menyertai PKR kira-kira 14 tahun lalu dan pernah dilantik sebagai Pengerusi PKR Sabah pada tahun 2007/2008.

Dalam satu kenyataan ringkas disiarkan di laman sosial beliau pagi ini, beliau telah mengambil keputusan untuk bersara awal daripada politik, namun permintaan daripada rakan-rakan, beliau menangguhkan pengumuman itu sehingga hari ini.

“Saya telah hilang kepercayaan terhadap kepimpinan parti. Saya kini digantung sebagai ahli tanpa apa-apa tempoh masa. Saya tidak menerima ‘surat tunjuk sebab’. Begitu banyak keadilan dan proses yang sewajarnya.

“Saya mengkritik kepimpinan kerana mereka adalah salah kerana membenarkan 2/3 daripada kerusi di Sabah dipertandingkan oleh bukan ahli, APS (Angkatan Perpaduan Sabah) dan PPPS (Pertubuhan Pakatan Perpaduan Sabah ), menggunakan simbol Parti Keadilan, “katanya.

Ansari berkata APS yang dipimpin Datuk Seri Wilfred Bumburing dan PPPS yang dipimpin Datuk Seri Lajim Ukin telah tewas di semua kerusi parlimen yang dipertandingkan dan mereka hanya menang hanya dua kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN), Tamparuli dan Klias.

Menurutnya penolakan tiga suku daripada calon-calon yang dicadangkan oleh tujuh bahagian PKR di pantai barat zon utara Sabah, menunjukkan bahawa ibu pejabat parti itu masih berkeras mengawal PKR Sabah dari Kuala Lumpur.

Ini bertentangan dengan sikap Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang pernah berjanji mahu memberi autonomi kepada Sabah.

0 comments:

Post a Comment

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.