Monday, May 6, 2013

Apa Salah Bernard Dompok di P174 Penampang?

Apa salah Tan Sri Bernard Dompok sehingga para penduduk di daerah Penampang menolak kepimpinan beliau dan memilih pemimpin baru yang belum terbukti kemampuannya dalam memberikan perkhidmatan terbaik kepada penduduk Penampang? Adakah kerana Bernard Dompok berumur 60-an, maka penduduk menolak kepimpinan beliau dan memilih pemimpin yang berumur 40-an? Bullet amat kecewa jika faktor umur menjadi penentu kepada keputusan yang dibuat oleh penduduk Penampang.

Disebabkan kesilapan memilih ini, penduduk Penampang bakal berhadapan dengan kesulitan dari aspek pembangunan. Dompok, bukanlah jenis pemimpin yang tidur selama 28 tahun sebagaimana yang didakwa oleh pembangkang dan penyokong-penyokongnya, malah pelbagai inisiatif telah dilaksanakan beliau bagi memastikan pembangunan daerah Penampang seiring dengan daerah lain. Dompok, bukan sahaja komited dalam memajukan kawasan yang diwakilinya, malah beliau juga adalah pemimpin yang mudah didekati dan bersifat mesra rakyat.

Jika benar Dompok gagal melaksanakan tanggungjawabnya, bagaimana boleh wujud Kolej Komuniti di Penampang? Adakah Kolej itu tidak mendatangkan manfaat kepada penduduk Penampang? Dan, adakah cadangan pembinaan jalan dua hala dari Donggongon ke Papar dan sepanjang jalan ke Beaufort yang sudahpun diluluskan, juga tidak mendatangkan manfaat kepada penduduk di daerah itu?

Masalah bekalan elektrik juga berjaya diselesaikan terutamanya di kawasan pedalaman seperti di Togudon. Bagi menyalurkan bekalan elektrik itu kepada 581 penduduk kampung dan 83 rumah di Kampung Tegudon, RM22 juta telah dibelanjakan untuk projek pemasangan talian kuasa sepanjang perjalanan dari Penampang ke Tambunan.

RM15 juta juga telah diperuntukkan untuk pembinaan 3 buah klinik kesihatan di Kampung Dambai baru-baru ini dimana seramai 132, 390 orang dari 24 buah kampung dan tujuh mukim akan mendapat manfaat daripada kemudahan ini apabila ia siap kelak.

Sebuah bandar teknologi menerusi pembinaan Pusat Komersial dan Teknologi Antarabangsa (ITCC) Penampang di Jalan Pintas, yang bernilai RM300 juta akan dibangunkan di tanah bekas sawah padi terbiar seluas kira-kira empat hektar. Projek ini dijangka siap pada tahun 2014.

Semua ini adalah sebahagian daripada usaha Dompok dalam memastikan pembangunan di daerah Penampang seiring atau mungkin lebih baik dari daerah lain. Namun amat malang apabila kerja keras Dompok selama ini bukan sahaja dinafikan, malah tidak dihargai oleh sebilangan penduduk di daerah itu yang taksub dengan agenda perubahan yang dimomokkan calon PKR, Darell Leiking, yang belum terbukti kewibawaannya dalam melaksanakan aktiviti pembangunan di daerah itu.

Berbanding dengan Dompok, apa kelebihan yang ada pada Darell Leiking? Adakah penduduk Penampang telah merasai suatu manfaat yang luar biasa sekembalinya Darell Leiking dari Manila bersama-sama Tian Chua dan Sivarasa? 

Darell, sebelum ini tersentak apabila Menteri Pertahanan mengumumkan bahawa 3 orang pemimpin pembangkang terlibat dengan insiden pencerobohan di Lahad Datu. Walaupun Menteri Pertahanan tidak menyebut nama ketiga-tiga pemimpin pembangkang itu, namun Darell dengan lantas menafikan penglibatan beliau dalam insiden tersebut dan dalam masa yang sama mengakui beliau bersama-sama dengan Tian Chua dan Sivarasa terbang ke Manila sebelum insiden itu berlaku.

--FIKIR-FIKIRKAN LAH WAHAI PENDUDUK PENAMPANG!

30 comments:

  1. penduduk Penampang amat rugi kerana tidak memilih Dompok.

    ReplyDelete
  2. Masih terlalu awal untuk membuat komen, kita tunggu dan lihat sahaja kredibiliti pemimpin baru ini.

    ReplyDelete
  3. Sekarang baru masuk ke3 hari lepas election.. 3 hari sama 28 tahun sama ka hayat dia?

    Kita tunggu dan bagi masa dengan pemimpin baru ini seperti kita beri TSBN 28 tahun memimpin..

    ReplyDelete
  4. Bodoh..boleh x kau bezakan antara tanggung jawab pemimpin dengan jasa?

    ReplyDelete
  5. 28 tahun...emmm baru seminggu jaei yb kamu suruh buat metrooliyan??

    ReplyDelete
  6. Kita tengok lah apa orang penampang dapat sekarang kalau pkr pegang penampang.....betul2 tada otak

    ReplyDelete
  7. Suda ada orang kita jadi menteri...di kasi tumbang lagi...betul betul bikin panas ni orang penampang...stupid.....tan sri...you always the best...from tawau

    ReplyDelete
  8. taik mu la BN,,tak mau menggalah pun cakap la..bengong betul

    ReplyDelete
    Replies
    1. MEMANG KO SUKA CAKAP KOTOR DAN MEMAKI BAH KAN MCM PEMIMPIN YG KO SOKONG TU..OTK KO TU SUDAH KENA RACUN...KESIAN BETUL ORG2 MCM KO NI...TAU MEMAKI SAJA...SATU HARI KO AKAN DAPAT BALASAN TUHAN BARU PADAN MUKA KO SANA.

      Delete
  9. PA LA KMU TAU PASAL BN...UNDI BN BARANG NAIK PA PN NAIK PETROL PN NAIK ROTI GARDENIA PN NAIK BYK LGI BRG AKAN NAIK, COVER SEMUA BRIM 2.0 ,SKRG BARU KMU TAU KA C MENANG C PM KMU TU TRUS BERAPA HARI TRUS BRG NAIK ,,BKN TLG RAKYAT KA C BEBAN RAKYAT JE ,,MTA SOKONG RAKYAT KA C SENANG HATI KA C DISCOUNT ADA BRIM,TGK ORG YG BEKERJA D FELDA KAYA2 RUMAH PN MEWAH X MCM KTA NI...MTA PROJEK KECIL PN SUSAH,,ASYIK2 ORG BN , UMNO...MIC ..MCA ...TGK SKRG D KL ARTIS BOLE DPT BANGLOW DGN HARGA 80,PULUH RIBU X PAYA GUNA SLIP GAJI ,,KTA BOLE KA BELI RUMAH BANGLOW MCM ARTIS, TAMPA SLIP GAJI DN HARGA 80,PULUH RIBU D SABAH,,HARGA RUMAH BANGLOW D SABAH INGAT BERAPA 300,RATUS RIBU LEBIH OHH , FIKIR LA BKN INGAT DIRI SENDIRI AJA..BAGUS LGI KMI SOKONG PKR,DAP,PAS,

    ReplyDelete
    Replies
    1. KO TU KALAU CAKAP PASAL BN SAJAMEMANG KO TERUS CAKAP BURUK...SUKA DENGAR BERITA YG BELUM TENTU BETL KAH TIDAK...HARGA MINYAK SUDAH TURUN KO BILANG NAIK...BETUL2 KO NI MEMANG ANTI BN KAN...BUKA LAH MINDA KO TU...HARGA BRNG NAIK TIADA KENA MENENA DGN BN LAH TOLOL...TU PENJUAL YG SENDIRI KSI NAIK..KLAU TIDAK KENAPA D TEMPAT LAIN TDK NAIK...CUBA KO KSI BUKTI DULU MANA HARGA YG NAIK TU PALUI.

      Delete
    2. Taik kaulah pencacai umno bn...! siapa kata harga menyak barang naik tiada kena mengana dengan bn. Siapa mimteri ekonomi dan siapa minteri perdagan kalau bukan kerajaan bn yang menaikkan harga minyak dan harga barang?kepada yang pro dengan bn kelian tingok dan lihat harga barang dan minyak secara senyap senyap naik. Kelian tak perna pergi minum ke kedai kopi ke, milo ais saja dah Rm 2.50 sen segalas.dan makan nasi campur pun Rm 7.00 hingga Rm 8.00 sipigan. kalau dahulu kita bawa Rm 10.00 Ringgit makan minum di kedai kopi cukup dan kenyang dan ads baki lagi untuk dibawa balik. tapi sekerang kalau setekat Rm 10.00 Ringgit sehaja belum tentu cukup. inilah kerajaan umno bn punya pukulan nya kepada rakyat terutamanya di negeri sabah.

      Delete
  10. Sia undi c daryl masa election 5 may tu....7k majority ini bermaksud urg2 penampang pun mau perubahan......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Helo elena....ko undi daryl? Slama ni d penampang tan sri tada kasi maju ka d penampang...kamu tada tgk prubahan...come on lah...apa lagi org penampang mau...smua pun ada...nah kamu undi pkr...dapat lah ubah apa2?? Sama juga bn berkuasa kan...suda ada ktua kadazan kita d atas menteri pun kamu kasi jatuh...hairan....betul pemikiran orang penampang...contohi lah org semporna....shafie abdal...org bajau jadi menteri penuh....mana ada penduduk bajau kasi jatuh...tetap sokong juga..suda tlambat lah smua...bah harap2 pilihan kamu tepat smua....hidup tan sri...biar sy bukan org penampang...

      Delete
    2. ui gaman, ko ingat bn saja ka buli kasi bangun tu penampang...tu penampang naik pun sebelum ni sbb tu tempat mmg suda kawasan pembangunan terhampir dengan kk...mo tia mo ko kana kasi bangun jugak masam putatan, inanam, sepanggar...kalo pun tu bn kasi biar tu penampang sebelum ni, membangun jugak ba...sapa mo beli rumah di kk o mahal2...bagus cari di penampang tau jauh sikit...nah, secara sendiri tu penampang naik ba...

      Delete
    3. c anonymos 3.11pm.....kalo bn bagus kompom urg undi bogia, masalah skrg ni urg2 terbeban dgn harga barang n minyak....gaji kecil. Sia pun xtau napa ko prefer 5% royalti minyak berbanding 20% hahah. harga kreta bukan main lagi tax dia. negara pengeluar minyak sepatutnya xda masalah begini . minyak dari sabah tp cuba ko tnguk sepa yg control tu minyak....urg sabah ka ko rasa?? skrg lepas 3 bulan ko ada rasa lebih susa atau lebih senang? harga barang suda naik atau belum?? hehe

      Delete
  11. Perubahan paling besar dan ketara ialah jumlah pilak di penampang makin bertambah. Paling teruk diorang minta layanan royalti seperti orang tempatan penampang. Siap ada kereta & motorsikal sendiri lagi. Cuma tinggal satu ja diorang belum ada. Tau apa? tunggu org kadazan jual tanah sendiri. kalau diorang rukut2 terbeli juga tanah local..fikir2 la kamu semua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. YA KAH? SAYA NAMPAK RAMAI BAH MASIH ORG KADAZAN SANA...MUNGKIN YG KO NAMPAK TU DI PEKAN DONGGONGON SAJA TU YANG JADI PENJUAL...YG ORG TIMUR KO TIDAK KOMPLEN KAH?? KENAPA YA? SEBAB YG SAYA TAU RAMAI ORG KADAZAN SANA KAHWIN ORG TIMUR KAN?

      Delete
    2. Bagus lagi itu orang timur dari itu orang sulu.orang timur tiada kis keganasan. tapi orang sulu bayak kis keganasan membunuh orang tak berperi kemenusiaan.sembeli kapala menusia menggunakan parang barong mereka itukan kelian suka?

      Delete
  12. U right Gaman! sakit hati juga tengok gaya2 ni pilak di penampang. Napa mo rasa takut di tempat sendiri? diorang outsider tapi kita yg takut mo tengok diorang ni. Bah Darrel jgn tau cakap "Ini Kali la" jgn sampai jadi "Lain Kali la".

    ReplyDelete
  13. orang dusun mimang penakut...bila tingu pilak bising2 di kaki lima trus kecut dorang pnya tontolou,tpaksa pg moginum kasi basar balik...apa pnya dusun/kadazan penakut di rumah sendiri! bikin malu sja! nama sja pindik2 tagap2

    ReplyDelete
    Replies
    1. ORG PILAK RAJIN CARI DUIT..ORG DUSUN/KADAZAN RAJIN MOGINUM...BILA ORG PILAK SUDAH KAYA BARU ORG DUSUN/KADAZAN BISING2...ORG PILAK SAJA DORANG TAKUT TAPI ORG TIMUR TIDAK PULA...PADA HAL SAMA2 PTI...KENAPA YA? KASI TAU DULU SAYA.

      Delete
  14. Apa-apa pun bagi peluang dulu bh...

    ReplyDelete
  15. Cis kamu penyokong penyokong bn.. sayang sagat dengan si tan sri bernard dumpok kalah teruk di penampang tu. bagi saya senang hati saya sebab sidumpok kalah kat penampang tu. buat apa ada pemimpin seperti itu macam kerbau dicucuk hidungnya. pemimpin malaya boleh tarik sana tarik sini jadi pencacai kuli malaya umno bn padan muka sidumpok kalah hahaha.. saya bagi tahu kaum kdm sesiapa pemimpin kadazan dusun murut yang mewakili perliman hanya duduk mendiam dan memanaskan bangku sahaja buat apa ada pemimpin seperti itu bagus buangkan saja dan tukar pemimpin lain yang ada suara. sidumpok itu apa yang ada...? tapi kamu itu sipenyukong bn, sikit sikit kata sekarang bernard dumpok kalah jadi tiada pembegunan dan kemajuan sudah dipenampang ini kerana bn kalah. petutlah pikiran kelian ini betul betul citik dan sakai. Dari dulu lagi setelah umno bn megambil tepuk pemerintahan di sabah hingga sekerang pun mana ada kemajuan yang mereka bawa. mungkin yang kelian kata pembagunan bn buat yang sudah lapuk dari malaya diangka ke sabah itukah pembagunan kelian bangga banggakan. cis kesian sangat kelian ini yang diperbodohkan dengan umno bn. rupanya kelian ini sakai biarlah kesukuran kilian ini ada betasnya. hasil sabah sudah berpulu tahun dihisap oleh kerajaan malaya dimanakah hala tujunya.? kilian ini tak sedar sedar lagi menjadi pencacai kuli kepada umno bn.

    ReplyDelete
  16. Darel manang pun apa yang dia boleh buat? PR ada peruntukan untuk memaju Penampang ka? Hari tu jalan runtuh di Babagon si Darel sama Terence datang tolak pinggang ja. Yang buat itu jalan BN juga. Pembangunan memang ada di Penampang saya nampak dan juga saya sendiri nampak ramai orang-orang Penampang yang telah menerima pertolongan dari Tan Sri Bernard Dompok.

    Tapi seperti biasa orang-orang KDM ni memang dari dulu suka cemburu dan tidak senang hati bila nampak kemajuan seseorang. Saya tidak hairan la kalau Tan Sri Bernard Dompok pun kamu cakap macam-macam. Segala apa yang dia buat tiada siapa yang nampak.

    ReplyDelete
  17. Hai bro.. jgn kau fikil dan katakan pr tiada kemajuan bro. kau harus fikilkan siapa pegan putera jaya bn ke atau pr? Kalau seandainya pr menang pru 13 dan mengembil ahli tepuk pemerintahan kerajaan pusat dan bn menjadi pembangkang sama jugalah yang kau kata itu, kawasan yang dimenangi bn tiada juga kemajuan sebab bn dalam pembangkang. begitulah saya dengar penyokong penyokong bn katakan kalau bn kalah tiadalah kemajuan dan pembegunan di sabah tapi berapa tahun sudah sabah ini bersama Malaysia 49 tahun sudah kita bersama Malaya menubu Malaysia tapi pembegunan dan kemajuan di sabah ini kurang memuaskan dan amat merugikan kepada bumi sabah ini puluhan tahun sudah hasil sabah ini dikaut hasilnya oleh kerajaan pusat tapi tiada apa apa yang meguntungkan. dan saya nak tanya kau sekarang ini cuba kau bandingkan kk dan kl dan seluru negeri di semenanjung? kalau dilihat bagi rakyat pro pembangkang di sabah ini, sabah ini jauh ketinggalan daripada segi kemajuan dan pembegunan. kerana kenapa bn tak bagi maju kerana mereka sengaja bagi citik pemikiran rakyat sabah terutama rakyat seperti kaulah yang pro dengan umno bn. sebab kenapa saya katakan begitu apabilah pru baru lapas tu, barulah pm datu sri najib sebuk sana sini dengan negeri sabah ini bagi projek pembegunan sana sini bantuan sana sini untuk megeburi mata rakyak sabah supaya dia boleh menipu dan memancing undi terutama kaulah rakyat sabah pro dengan bn. aku bagi tahu rakyat sabah dan termasuk kau sekali jangan jadi pencacai umno bn Malaya...!

    ReplyDelete
  18. Kau lah orang paling buduh sama suka cium pantat si dompok.. Apalah kau dapat lepas kau buat ni blog post dari si Dompok? Pui! Orang macam kau ni la yang kasi rusak penampang.. Bagus kau p jilat la pantat si Dompok tu.

    ReplyDelete
  19. Sebetulnya penampang ini sudah rusak bah skrg.. setelah tan sri bernard di dumpok meluluskan projeck ampagan di kampung babagon penampang dan banyak orang kampung sana kehilagan tanah dan tampat tingar. walau pun kerajaan sudah membuat alasan dan menjalaskan pampasan kepada mereka tapi mereka tetap benci dengan si dumpok sebab meninggalamkan kampung babagon penampang menjadi sebuah lautan. selain itu banyak lagi projeck ampagan lain yang akan diluluskan oleh sidumpok dan sebab itu dia kalah peliman kawasan penampang padan muka dia hahaha......

    ReplyDelete
  20. mana masjid d penampang Tan Sri Bernard????
    Yang lain blh kasi taw sma sya,mana masjid usaha Tan Sri Bernard???
    Semua tmpat sosial sejak....rohani ndak da,ada pun gereja paling bnyak....

    ReplyDelete
  21. Darrel kekal hilang tiada satu pun kemajuan dia bagi sama Penampang Apa yang dia boleh buat, bikin provok di fb dan buat kenyataan akhbar tambirang jaga kawasan orang lain. Very stupid for Penampang yang vote dia ni. Because of sentiment, Darrel yang teda guna menang.

    ReplyDelete

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.