Wednesday, May 8, 2013

Punca Sebenar Kekalahan Wilfred Bumburing Adalah Ansari dan Anwar

IT CAN'T be denied that the result of the just concluded 13th general election is against the electoral mood of the majority of the people who have voice out their sentiments of change. This sentiments for change was overshadowed by the massive amount of money being used and distributed on the eve of polling day. The manipulation of a huge number of illegals immigrants who have been issued myKad under the Projek IC was among the major set back for the opposition candidates. - SABAHKINI
Dimana pembangkang kalah, disitulah kononnya berlaku penipuan dan sebagainya. Bagaimana pula dengan kerusi Tamparuli yang dimenangi oleh Wilfred Bumburing? Adakah di kawasan itu, PKR pula yang melakukan penipuan? Walaupun PKR belum membentuk kerajaan diperingkat persekutuan, namun dengan kekayaan luar biasa Anwar Ibrahim, parti itu juga berpotensi melakukan penipuan melalui sogokan kepada pengundi. Malah ada dakwaan bahawa Pakatan mengupah warga asing sebanyak RM500 untuk "berlakon" sebagai pengundi, yang kemudiannya ditangkap oleh petugas-petugas Pakatan sendiri dan menuduh SPR dan BN melakukan penipuan itu.

Cukup-cukuplah berbohong.. Terimalah kekalahan seadanya.. Takkan Bumburing masih tidak serik-serik menipu selepas pembohongannya terkantoi melalui "Skim Cepat Kaya" IPC.. Malah Bumburing juga kantoi menipu Ansari Abdullah, Ketua Cabang PKR Tuaran sehingga memaksa Ansari mengambil tindakan dengan mencalonkan anaknya sendiri di Parlimen Tuaran menggunakan tiket Bebas.

Pemimpin seperti Bumburing ini bukan saja harus ditolak, malah beliau juga seharusnya ditentang habis-habisan kerana umum melihat bahawa beliau bukanlah seorang pemimpin yang mendahulukan aspirasi rakyat. Bumburing telah menjadi pengkhianat kepada kaum KDM suatu ketika dahulu apabila beliau telah mencuba dan berusaha untuk menjatuhkan kerajaan pimpinan 'Huguan Siou', Tan Sri Joseph Pairin Kitingan.

Pengkhianatan Bumburing tidak akan berhenti selagi nafsu beliau belum dipenuhi. Sebab itu beliau tubuhkan Angkatan Perubahan Sabah (APS) yang sehingga hari ini masih tidak kelihatan peranan pertubuhan itu melainkan sekadar menjadi kuda tunggangan PKR untuk mendapatkan sokongan kaum KDM di negeri ini. Hanya kerana mahukan sesuatu ganjaran yang lebih besar dari Anwar Ibrahim, Bumburing sanggup bersekongkol dengan parti yang mana ketuanya pernah mengadakan pertemuan dengan Nur Misuari, dan tiga macai-macainya pernah terbang ke Manila sebelum insiden pencerobohan di Lahad Datu berlaku.

Dari PRU10 hinggalah PRU13, sikap angkuh Bumburing tidak pernah pudar. Ketika PRU10 yang berlangsung pada tahun 1999, Bumburing tewas dalam pertandingan di DUN Tamparuli; ketika itu menentang calon PBS, Edward Linggu. Pada ketika itu jugalah Bumburing berjanji akan 'telanjang bulat' berjalan kaki dari pekan Tenghilan hingga ke Kiulu... kenapa beliau tidak tunaikan janjinya??

Begitu jugalah pada PRU13 ini dimana Bumburing dengan sikap angkuh cuba membayangkan dirinya sebagai seorang pemimpin agung KDM serta berlagak sebagai hero yang membela nasib kaum KDM. Disebabkan sikap angkuh itu, maka beliau enggan menerima kenyataan mengenai kekalahan beliau di Parlimen Tuaran, dan dengan serta-merta membuat pelbagai tuduhan kononnya berlaku penipuan di kawasan yang diwakili beliau.

Sepatutnya, Bumburing menuding jari kearah Ansari Abdullah dan juga Anwar Ibrahim kerana merekalah punca sebenar kekalahan beliau di Tuaran. Jika Anwar mendengar tuntutan ketua cabang PKR Tuaran, usaha mensabotaj calon tidak akan berlaku di kawasan itu.

2 comments:

  1. kesian Bumburing, silap langkah

    ReplyDelete
  2. Tidak payah kesian orang yang rakus kuasa , tamak dan penipu . Padan muka mojilip ... lain kali pun tak payah lah !

    ReplyDelete

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.