Thursday, May 16, 2013

Kabinet Persekutuan: 6 Menteri Penuh dan 4 Timbalan Menteri Dari SABAH

KOTA KINABALU: The Prime Minister included three new Ministers from Sabah – Tan Sri Joseph Kurup (Pensiangan), Datuk Ewon Ebin (Ranau) and Datuk Rahman Dahlan (Kota Belud) – when he named his new Cabinet at 5.30pm Wednesday. 

Datuk Seri Najib Tun Razak also retained three other Sabah Ministers – Datuk Shafie Apdal (Semporna), Datuk Anifah Aman (Kimanis) and Datuk Dr Maximus Ongkili (Kota Marudu). 

This is two up from the previous Cabinet where Sabah only had four Ministers, and is seen as a reward for Sabah for delivering 23 parliament seats for the Barisan Nasional. 

Najib, in unveiling his Cabinet, also named newcomers, Datuk Mary Yap (Tawau) and Datuk Azizah Mohd Dun (Beaufort) as new deputy Ministers while retaining Datuk Rahim Bakri (Kudat) and Datuk Rosnah Shirlin (Papar). 

Both Shafie and Anifah have been retained in their old portfolios – Minister of Rural and Regional Development and Foreign Minister respectively. 

However, Maximus was given the Energy, Green Technology and Water ministry instead of the Science, Technology and Innovation portfolio he held previously. 

Kurup who was a deputy Minister of Natural Resources and Environment was promoted to Minister in the Prime Minister’s Office. 

Rahman was seen as the surprise choice as Federal Territories and Urban Well-being Minister, while the UPKO choice, Ewon, was named Minister of Science, Technology and Innovation. 

As expected, Tawau and Beaufort MPs, who beat better-known candidates were also included in the cabinet, but as deputy Ministers. 

Mary Yap, with a ‘super headmistress’ background was named deputy Minister of the merged Education and Higher Education ministry helmed by deputy Prime Minister, Tan Sri Muhyiddin Yassin. 

Azizah was named the Women, Family and Community Development deputy Minister. 

The two old faces, Rahim and Rosnah saw themselves having new portfolios as deputy ministers; Rahim is deputy at the Defence Ministry while Rosnah assists in the Ministry of Works. - BORNEO INSIDER

NAJIB NAMAKAN KABINET TRANSFORMASI

KUALA LUMPUR : Datuk Seri Najib Razak menamakan Kabinet baru hari ini yang didominasi oleh pemimpin kanan Umno dan muka baru dari Sabah dan Sarawak termasuk kejutan kemasukan pemimpin Transparency International, Datuk Paul Low. 

Kemasukkan ahli veteran Umno dan Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin dalam Kabinet dan indikasi jelas Najib memberikan tumpuan kepada pemilihan Umno yang akan berlangsung akhir tahun ini. 

Khairy sekarang ini merupakan Menteri Belia Dan Sukan; manakala Low adalah Menteri Di Jabatan Perdana Menteri bersama-sama Ketua Pegawai Eksekutif Malayan Banking Berhad Datuk Seri Abdul Wahid Omar. 

Muka baru lain adalah ahli Parlimen Kota Belud Datuk Abdul Rahman Dahlan yang akan mengetuai Kementerian Perancangan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan. 

Pengerusi Hindraf P Waytha Moorthy turut dinamakan sebagai Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri. 

“Saya menyifatkan ini sebagai Kabinet berimbang, mereka yang berpengalaman, teknokrat dan mereka yang mewakili golongan muda,” kata Najib membuka kata semasa mengumumkan Kabinet barunya sebentar tadi. 

“Saya percaya mereka yang berpengalaman akan mengimbang dari segi kesinambungan berdasarkan pengalaman mereka sama ada sebagai timbalan menteri atau menteri sepenuhnya. 

“Mereka yang merupakan teknokrat akan menyumbang dari segi kepakaran khusus mereka yang amat penting untuk menyumbangkan idea-idea yang kreatif lagi bernas untuk dipertimbangkan kerajaan. 

“Mereka yang muda selain kebolehan mereka, dan juga dapat membawa cita rasa golongan muda kepada kerajaan,” tambah beliau lagi. 

Timbalan Perdana Menteri kekal di sebagai Menteri Pelajaran 1 di dua kementerian digabungkan menjadi Kementerian Pelajaran dan Pendidikan Tinggi dibantu oleh bekas menteri besar Terengganu Datuk Seri Idris Jusoh sebagai Menteri Pelajaran 2. 

Bekas menteri besar Perlis Datuk Seri Shahidan Kassim Kabinet sebagai menteri di Jabatan Perdana Menteri. 

Naib-naib presiden Umno, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Datuk Seri Hishamuddin Hussein bertukar portfolio dimana Zahid berpindah ke Kementerian Dalam Negeri (KDN) manakala Hishamuddin pula ke Kementerian Pertahanan. Sementara Datuk Seri Shafie Apdal pula kekal sebagai Menteri Pembangunan Wilayah Dan Luar Bandar. 

Datuk Seri Mustapa Mohamed dan Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah kekal sebagai Menteri Perdagangan Antarabangsa Dan Industri Dan Menteri Kewangan Kedua. 

Presiden MIC Datuk Seri G Palanivel diletakkan sebagai Menteri Alam Sekitar Dan Sumber Asli. 

Kabinet kali ini juga menyaksikan buat kali pertama dalam sejarah, parti komponen BN MCA tidak menghantar wakil. Bagaimanapun, jawatan Menteri Pengangkutan dikosongkan untuk parti itu akan tetapi dipangku oleh Hishamuddin. - SABAHKINI

10 comments:

  1. Satu kegembiraan terpancar di negeri Sabah apabila seramai enam Menterinya di namakan paling banyak dalam Kabinet Persekutuan.

    ReplyDelete
  2. Lebih signifikan apabila ada yang telah dilantik kepada portfolio yang boleh dianggap sebagai “strategik” bagi negeri ini.

    ReplyDelete
  3. Ini termasuk kementerian yang menyelia air dan tenaga, perumahan dan kerajaan tempatan serta pembangunan luar bandar.

    ReplyDelete
  4. Bekas Ketua Menteri Sabah, Datuk Salleh Tun Said berkata, kesemua portfolio ini begitu dekat dengan hati ramai rakyat Sabah seperti keperluan bagi pembangunan luar bandar, infrastruktur dan perumahan.

    ReplyDelete
  5. Harapan rakyat Sabah sekarang ialah Menteri-Menteri ini melaksanakan apa sahaja projek yang telah dikenal pasti di negeri ini,” katanya.

    ReplyDelete
  6. Beliau berkata, rakyat Sabah juga mengharapkan pandangan kerajaan negeri mengenai pelbagai isu untuk didengari dalam Kabinet.

    ReplyDelete
  7. Salleh yang juga Timbalan Ketua Umno Sabah berkata, beberapa rekod menteri-menteri dari Sabah dilihat sebagai ganjaran terhadap sokongan padu negeri itu untuk Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

    ReplyDelete
  8. Beliau berkata, dengan jumlah yang besar dalam Kabinet, menteri-menteri dari Sabah akan memberi kuasa lebih kepada kerajaan negeri di mana dana-dana untuk projek persekutuan akan disalurkan kepada kerajaan negeri bagi memastikan pelaksanaan berjalan lancar dan efektif.

    ReplyDelete
  9. Pelbagai kementerian boleh bekerjasama rapat dengan kerajaan negeri dengan menyalurkan dana dan tugas mereka, dan kemudiannya akan dipantau projek-projek ini,” kata Salleh.

    ReplyDelete
  10. Beliau berkata, adalah penting bagi anggota Kabinet dari Sabah yang baru dilantik untuk membolehkan pelantikan mereka itu dengan melaksanakan tugas dengan cekap.

    ReplyDelete

Important - The views expressed and the links provided on our comment pages are the personal views of individual contributors and do not necessarily reflect the views of Borneo Bullet.